نسخه چاپی

وحشت آمریكا از مین‌های دریایی سپاه

فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: مین‌های دریایی ما در دفاع مقدس چنان اثری بر آمریكایی‌ها گذاشت كه همچنان در وحشت ناشی از این مین‌ها به سر می‌برند.

به گزارش نما به نقل از فارس، دریادار علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه در اجتماع دانشجویان دانشگاه هرمزگان با اشاره به تغییر رویکرد و دکترین دشمن در حوزه امنیتی و نظامی و تغییر فاز استراتژی بری به دکترین بحری و دریاپایه، گفت: تغییر رویکرد تهدیدات دشمن بر اساس توان نظامی دریاپایه، تکیه بر استراتژی دریایی را به یک نیاز و الزام تبدیل کرده است.

فرمانده نیروی دریایی سپاه افزود: عواملی همچون وجود مهمترین منابع درآمدی و ذخایر انرژی کشور در دریا و باریکه نزدیک به حوزه دریایی و همچنین دکترین نظامی دریاپایه دشمن و سمت و سوی تهدیدات امنیتی و اقتصادی ایجاب می‌کند که تفکر بحری در سطوح مختلف در کشور ما مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: اگر هزاران سال تهدید جغرافیای ایران از زمین بوده است و بر همین اساس تفکر برّی شکل گرفت، در حال حاضر این وضعیت تغییر کرده و بر پایه عواملی که بخشی از آن ذکر شد تکیه بر تفکر و استراتژی دریایی یک نیاز و الزام قطعی و یک فرصت استثنایی است.

فدوی تصریح کرد: آمریکایی‌ها با تکیه بر توان نظامی دریاپایه به دنبال ایجاد سلطه برای کسب منافع خود هستند یعنی در واقع آمریکایی ها یک توان نظامی دریاپایه‌ای هستند که تمام توان آنها بر پشت ناوهایشان است.

وی در ادامه در بحث اهمیت و جایگاه دریا از ابعاد مختلف و حضور نیروهای آمریکایی در دریا، افزود: در سالیان بسیار دور کشور ما یک کشور خشک و زمینی بوده که تبعاتی را هم به دنبال داشته است؛ بنابراین می بینیم تقریبا به لحاظ این تفکر سالیان بسیار طولانی، وضعیت دریاهای ما و سواحل آن تقریبا یک جای فراموش شده‌ای محسوب شده است.

فرمانده نیروی دریایی سپاه اظهار داشت: در طول تاریخ هم هر وقت ما از دریاها عبور نکردیم فرصتها را از دست داده‌ایم؛ چراکه دریا و وسعت سرزمین‌هایی که در این مجموعه قرار داشتند، فرصت‌های ذی‌قیمتی بوده است، درحالی که برخی از کشورها مثل انگلیس در مقطعی از تاریخ با این وسعت کم از دریا به عنوان یک فرصت استفاده کردند.

وی با اشاره به پیشینه حضور کشورهای سلطه‌گر جهانی در منطقه، ادامه داد: آمریکا نمی‌تواند با اتکا به سرزمین در هر جایی از دنیا حضور یابد و مقاصد خود را اعمال کند، بنابراین تنها راه سلطه جویی او از طریق دریا و با اتصال به دریاست که می‌تواند در همه جا باشند و برنامه‌های خود را پیاده کنند.

فدوی با تأکید بر اینکه تفکر دریایی به عنوان جایگزین تفکر خشکی یک الزام است، تصریح کرد: آمریکایی ها در جاهای مختلف برای به دست آوردن آن چیزی که خودشان از آن به عنوان منافع حیاتی امنیت ملی یاد می کنند، به موضوع دریا تکیه کرده است و این را از زمان کارتر به صورت رسمی اعلام کردند.

وی با اشاره به منابع عظیم نفت و گاز درخلیج فارس گفت: قریب به اتفاق نفت دنیا در خلیج فارس است، به نحوی که از 1300 میلیارد بشکه نفت قطعی شده در دنیا، 800 میلیارد بشکه آن در حوزه خلیج فارس قرار گرفته؛ گاز هم همین وضعیت را دارد و به نوعی انحصاری‌تر از نفت است و دو کشور دارنده منابع بزرگ گازی در جهان، در خلیج فارس قرار دارند.

فرمانده نیروی دریایی سپاه اظهار داشت: میزان برداشت جهانی از نفت زیاد است و از سویی منابع نفت کشف نشده هم در بسیاری از نقاط دنیا تقریبا ناچیز است، اما در منطقه ما، به ویژه حوزه دریایی و مشرف به دریا و همچنین حوزه خلیج فارس احتمال کشف منابع نفتی و گازی جدید بسیار زیاد است.

وی افزود: حیات اقتصادی مهم‌ترین غول‌های اقتصادی جهان متکی به نفت و گاز است که با محدودیت این منابع و رو به پایان بودن و همچنین روند برداشت از این منابع در سایر نقاط جهان، حوزه خلیج فارس را با توجه به میزان ذخایر موجود، به منطقه‌ای مهم تبدیل کرده است که در آینده دارنده انحصاری این منابع خواهد بود.

فدوی با اشاره به واقع شدن مهم‌ترین کشورهای دارنده نفت و گاز در حوزه دریایی خلیج فارس گفت: اوایل انقلاب 70 میلیارد بشکه نفت قطعی شده داشتیم، اکنون پس از سی و اندی سال برداشت و بر اساس آن چیزی که دنیا قبول دارد 138 و نیم میلیارد بشکه ذخیره نفتی داریم، هر چند که این میزان در برآورد وزارت نفت حدود 180 میلیارد بشکه است و این ذخایر به دو برابر افزایش پیدا کرده و از سوی دیگر ایران و قطر که بالاترین ذخایر گازی جهان را در اختیار دارند، در خلیج فارس قرار دارند و این موضوع نیز، ‌اهمیت خلیج فارس را دو صد چندان کرده است.

وی با اشاره به وضعیت ایران با توجه به منابع غنی دریایی، خطاب به دانشگاهیان افزود: دانشگاه‌ها باید کمک کنند و با فرهنگ سازی، الگوهای تفکر دریایی را ارائه دهند تا دکترین کاربردی ما از یک کشور زمینی به دریایی تبدیل شود که این کار باعث مصون ماندن از تهدید می‌شود و به نوعی کشور باید از این پتانسیل به خوبی استفاده کند.

فرمانده نیروی دریایی سپاه با بیان اینکه ما به دنبال امنیت در خلیج فارس هستیم و بر پایه این اعتقاد که از نظر اسلام هر اقدامی که مردم دنیا را در شرایط بهتری قرار دهد، مشمول ثواب و پاداش است، در پی ایجاد امنیت پایدار در منطقه هستیم، گفت: آمریکایی‌ها طی سالهای اخیر و در پی سلسله اقدامات خود در حوزه خلیج فارس، ایجاد ناامنی و ضربه زدن به منافع جمهوری اسلامی ایران را دنبال کرده اند.

فدوی به کارنامه فتنه‌گری‌ها و اقدامات خرابکارانه آمریکا در همراهی با رژیم صدام و نقش این کشور در تغییر موازنه جنگ به نفع صدام و پیگیری سیاست براندازی و دشمنی علیه انقلاب اسلامی در طی سال های اخیر اشاره کرد و افزود: آمریکایی ها برنامه ریزی کرده بودند که جنگ تحمیلی با شکست ما به پایان برسد اما نقش نیروی دریایی سپاه باعث شد این برنامه ریزی که در سال های 66 و 67 به اوج خود رسید، ناکام بماند.

فدوی خاطرنشان کرد: سلسله اقدامات مقابله به مثل ما در تقابل با روندی که آمریکایی ها آن را طراحی و آغاز کرده بودند،‌ باعث شد تا روند جنگ به نفع ما تغییر پیدا کند و انجام بیش از 139 عملیات مقابله به مثل، 17 عملیات موشکی و بهره گیری هدفمند و هوشمند از مین های دریایی در کنار عملیات های والفجر 8 و کربلای 5 بود که سرنوشت جنگ را تغییر داد و آمریکا را در تحقق هدفش نسبت به جمهوری اسلامی ایران ناکام گذاشت.

وی ادامه داد: مین‌های ما چنان اثری بر آمریکایی‌ها گذاشت که همچنان در وحشت ناشی از این مین ها به سر می برند.

فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: مهم‌ترین ابزار آمریکا برای کنترل دنیا، سلطه بر خلیج فارس و ناامن کردن آن است و تهدید کشورهای وابسته به نفت این حوزه و استمرار حضور در این منطقه، بخشی از پازلی است که آمریکا در بطن ناامن سازی های خود گنجانده است و اسناد نشان می دهد که آمریکایی ها از سال ها پیش با درک اهمیت منطقه انرژی خیز خلیج فارس، در پی استقرار دائم در منطقه بوده‌اند.

وی افزود:امروز با حضور قدرتمندانه و مقتدرانه جمهوری اسلامی ایران، آمریکا در منطقه نه تنها در موضع تهاجم نیست بلکه در موضع انفعال به استیصال و درماندگی رسیده است.

فدوی با بیان این که آنچه دسیسه های آمریکا را در منطقه ناکام گذاشته حاکمیت تفکری است که انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام(ره) به دنیا عرضه کرد،‌ گفت: در واقع انفعال از سوی آمریکایی ها زمانی شروع شد که انقلاب اسلامی به رهبری امام راحل با صدور یک تفکر ناب و عمیق، تهاجمی را انجام داد؛ اما پاسخ آنها فیزیکی بود، یعنی از 24 بهمن 57 آنها به صورت فیزیکی و سخت افزاری به ایران حمله کردند؛ ولی همواره در برابر راهبرد نرم افزاری و فکری و عقیدتی حضرت امام در موضع انفعال قرار داشتند.

وی به موضع آمریکا در قبال تهدیدات پیش رو اشاره کرد و با بیان این که ما باید تهدیدات پیش رو و تحرکات دشمن را هوشمندانه و به دقت رصد کنیم، افزود: آمریکایی‌ها در سال 90 دکترین جدید خود را که نتیجه و خروجی مراکز پژوهشی این کشور بوده و در نهادهای مختلف تصمیم گیری و سیاست گذاری این کشور تصویب و به امضای رییس جمهور این کشور رسیده است، رسما اعلام کردند که بر اساس آن، بنا دارند تا نیروی زمینی خود را کوچک کنند و اعلام کردند در دو جا آمریکا در آینده با چالش جدی مواجه است، یکی موضع دریا و دیگری فضای سایبری است و برای این اظهار نظر رسمی خود مصداق دریا را خلیج فارس و سایبری را چین و منطقه ایران اعلام کردند.

فدوی بار دیگر بر نقش مهم و استراتژیک حوزه خلیج فارس تأکید کرد و گفت: در سال 1367 که جنگ تمام شد، روزانه حدود 9 میلیون بشکه نفت از خلیج فارس خارج می شد که امروز این میزان به بیش از 20-19 میلیون بشکه در روز رسیده است و تا 8 سال دیگر یعنی در سال 2020 میلادی میزان بشکه نفتی که از این حوزه بیرون می رود، به حدود 40 میلیون بشکه نفت در روز خواهد رسید.

وی افزود: ذخایر نفتی بسیاری از کشورهای دارنده نفت در آینده به گونه ای است که فقط جوابگوی مصرف داخلی آنها خواهد بود و نفتی برای صادرات نخواهند داشت؛ آمریکایی‌ها روزانه حدود 25 میلیون بشکه نفت مصرف می کنند که تا 30-20 سال پیش همه را خودشان تأمین می کردند که در حال حاضر میزان نفت تولیدی آنها تقریبا به یک سوم میزان مصرفشان کاهش پیدا کرده و بقیه را وارد می کنند؛ انگلیس و نروژ در حوزه نفت دریای شمال تا اوایل انقلاب اسلامی صادر کننده نفت بودند اما امروز وارد کننده این محصول استراتژیک هستند.

فرمانده نیروی دریایی سپاه در پایان به توانمندی این نیرو برای مقابله با تهدیدات اشاره کرد و گفت: امروز به برکت خون شهدا و رهبری حضرت امام(ره) که این مسیر به رهبری امام خامنه ای(مدظله)‌استمرار پیدا کرده است، توانمندی غیر قابل قیاسی با زمان جنگ تحمیلی پیدا کرده‌ایم.

وی افزود: دشمن قسمتی از این توانمندی را می داند و به همین خاطر معادله بازدارنده برقرار و توان بازدارندگی ایجاد شده است و ما امروز به این توان دست پیدا کرده ایم.

پرسش و پاسخ بخش دیگری از این برنامه بود که طی آن دانشجویان دانشگاه هرمزگان سئوالات خود را در زمینه های مختلف مطرح کردند و دریادار فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه به این سئوالات پاسخ داد.

۱۳۹۱/۸/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...