نسخه چاپی

هدفگذاری نوسازی 3 هزار دستگاه كامیون در 3 سال

عکس خبري -هدفگذاري نوسازي 3 هزار دستگاه کاميون در 3 سال

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به آغاز ثبت‌نام از متقاضیان برای واردات كامیون‌های با عمر زیر 3 سال گفت: برنامه‌ریزی ما برای نوسازی ناوگان كامیونی، نوسازی 3 هزار دستگاه در 3 سال است.

به گزارش نما ،محمد اسلامی صبح امروز در آئین رونمایی از سامانه ثبت‌نام متقاضیان نوسازی ناوگان حمل و نقل کالا، اظهار داشت: خدا را شاکریم در این ایام فرخنده و پایان ماه عبادت و بندگی این توفیق حاصل شد که یکی از اقدامات مهم و ضروری برای اقتصاد کشور که در سیاست‌های کلی نظام مورد تأکید مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور نیز است، تحت عنوان نوسازی ناوگان کامیونی آغاز شود و این طرح پاسخی به سیاست‌های کلی نظام است.

وی ادامه داد: در اجرای بند 3 ماده 30 قانون احکام دائمی کشور که با مشارکت وزارت صمت با اولویت قرار دادن راننده‌ها و پرکارترین آنها، این طرح رونمایی شد اشخاص حقیقی و حقوقی از الان می‌توانند وارد سامانه شوند و مراحل را طی کنند تا نسبت به کاهش سن ناوگان، کاهش مخاطرات ایمنی سیر در جاده‌ها و کاهش آلودگی هوا اقدام شود.

اسلامی افزود: خودروهای بالای 50 سال سن در اولویت اول هدف نوسازی از طریق واردات ناوگان بالای 3 سال هستند.

وی اضافه کرد: در همین شب عیدفطر نیز 863 راننده که ناوگان آنها پیمایش داشت پیامک دریافت کردند تا در قالب قرارداد با ایران‌خودرو دیزل ناوگان نو ساخت داخل دریافت کنند این افراد هم می‌توانند طی راهنمایی در سایت سازمان راهداری کار خود را دنبال کنند، خودرو نو دریافت کنند که این خودرو موتور،‌گیربکس و نیرومحرکه بنز دارند.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: در بخش واردات ناوگان با عمر کمتر از 3 سال که تکلیف قانون است، این امر امسال محقق شد و از امروز 4 گروه دعوت شده‌اند که بابت واردات این کامیون‌های با عمر بالای 3 سال به سامانه ملحق شوند.

وی توضیح داد: اولین گروه برای واردات کامیون‌های با عمر زیر 3 سال سازنده‌های کامیون در داخل هستند که اولویت امسال برای هر کارخانه سازنده داخل هزار دستگاه است.

وی افزود: همچنین شرکت‌های حمل و نقل بزرگ و شرکت‌هایی که الزام به تکمیل ظرفیت دارند، جزو این گروه‌های دعوت شده هستند؛ شرکت‌های بزرگ‌ مقیاس که باید ایجاد شوند و حداقل 100 دستگاه کامیون داشته باشند، جزو دیگر گروه‌های دعوت شده هستند.

* منشاء ارز واردات کامیون دست دوم باید به تایید بانک مرکزی برسد

وی ادامه داد: گروه بعدی شرکت‌های واردکننده دارای مجوز از وزارت صمت هستند و گروه چهارم اشخاص حقیقی و حقوقی هستند که یک تا 10 دستگاه امکان واردات این کامیون‌ها را دارند.

اسلامی گفت: از موضوعات مهم در واردات این کامیون‌ها این است که حتما خدمات پس از فروش داشته باشند، حتما منشأ ارز باید به تأیید بانک مرکزی برسد.ضمن آنکه عمر آنها کمتر از 3 سال باشد؛ ضرورت دارد منابع خارج و بیرون کشور برای این کار استفاده شود.

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: این برای ما مهم است که زیرساخت‌های حمل و نقل و ناوگان حمل و نقل متوازن توسعه یابند. 346 هزار دستگاه کامیون در ناوگان باری کشور فعال است و در سال جهش تولید اهمیت دارد کارخانجات سازنده داخلی نیز تلاش مضاعف داشته باشند تا از این ظرفیت استفاده کنیم و به کاهش سن ناوگان برسیم و در نهایت مزایایی چون کاهش مصرف سوخت، ارتقاء ایمنی رانندگی،‌کاهش تولید آلاینده‌های زیست محیطی و ... محقق شود.

اسلامی اضافه کرد: در گام اول هدف برنامه برای نوسازی ناوگان 3 هزار دستگاه در 3 سال است که اگر شرکت‌ها تلاش مضاعف کنند، زودتر از 3 سال محقق می‌شود و متوسط سن ناوگان کامیونی 5.5 سال کاهش می‌یابد.

وی تأکید کرد:‌رانندگانی هم که استطاعت مالی ندارند می‌توانند از طریق مشارکت با یکدیگر یا مشارکت با شرکت‌های سهمیه‌دار شراکتی عمل کنند.

وی یادآور شد: در طرح نوسازی ناوگان در این مقطع نوسازی 3 هزار دستگاه را مدنظر داریم که شامل تولیدات داخل و واردات کامیون با عمر زیر 3 سال است.

وی توضیح داد: برای تحقق این هدف 4 گروه امکان ورود دارند که همانطور که گفته شد سازنده‌های داخلی هستند که در این فاز هزار دستگاه برای آنها در نظر گرفته شده است، شرکت‌های توانمند حمل و نقل می‌توانند هر کدام 100 دستگاه وارد کنند، شرکت‌های دارای مجوز از وزارت صمت می‌توانند هر کدام 50 دستگاه کامیون با عمر 3 سال وارد کنند و افراد حقیقی و حقوقی نیز یک تا 10 دستگاه کامیون با عمر سه سال امکان واردات دارند.

وی گفت: ضرورت ثبت‌نام در سامانه و گرفتن تأییدیه برای مراحل بعدی ضروری است.

وی گفت: در اقدامی آنی همچنین 863 کامیون با عمر بالای 50 سال که بالاترین پیمایش را دارند از طریق همکاری ایران‌خودرو دیزل نوسازی می‌شوند.
فارس

۱۳۹۹/۳/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...