نسخه چاپی

شرایط واردات كامیون‌های با عمر سه سال / امكان واردات كامیون برای افراد حقیقی و حقوقی

عکس خبري -شرايط واردات کاميون‌هاي با عمر سه سال / امکان واردات کاميون براي افراد حقيقي و حقوقي

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با تشریح جزئیات نوسازی ناوگان كامیونی كشور، گفت: در قالب دو طرح نوسازی ناوگان از طریق كارخانجات داخلی و همچنین واردات كامیون‌های با عمر زیر سه سال تلاش می‌كنیم متوسط سن ناوگان كامیون كشور كاهش یابد.

به گزارش نما ،مهران قربانی امروز در مراسم رونمایی از سامانه ثبت‌نام متقاضیان نوسازی ناوگان حمل و نقل کالا اظهار داشت: حمل و نقل نقش مؤثری در توسعه کشور دارد و تأمین مایحتاج مردم وابستگی مستقیم به حمل و نقل دارد.

وی تأکید کرد: بهبود شاخص‌های محیط زیست، افزایش توان عملکرد ناوگان و افزایش سرعت عملکرد از مزایای نوسازی است.

* 30 درصد ناوگان حمل بار فرسوده است

وی افزود: یک میلیون و 950 هزار کامیون درون و برون‌شهری داریم که 576 هزار و 55 دستگاه آن فرسوده است که این رقم حدود 30 درصد ناوگان را شامل می‌شود.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود: در دو دهه گذشته 24 هزار دستگاه خودروی اسقاطی تا پایان 98 نوسازی شده است.

قربانی اضافه کرد: در ناوگان برون‌شهری 346 هزار و 243 دستگاه کامیون داریم، تعداد کامیون‌های بالای 22 سال سن ما 107 هزار و 871 دستگاه است که 31 درصد ناوگان برون‌شهری را شامل می‌شود.

* نوسازی 15 درصد ناوگان فرسوده در فاز نخست

وی ادامه داد: در فاز اول نوسازی ناوگان که امروز آغاز می‌شود نوسازی 53 هزار دستگاه کامیون با عمر بالای 40 سال است که معادل 15 درصد ناوگان فرسوده محسوب می‌شود.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اضافه کرد: تحویل سالانه 960 میلیون دلار مصرف سوخت از مشکلات کامیون‌های فرسوده است ضمن آنکه افزایش آلودگی هوا، کاهش ایمنی سیر و ... را به همراه دارند.

قربانی افزود: از سال 93 تا 98 ناوگانی که فرسوده بودند از نوع کامیون به متقاضیان تا اندازه‌ای تحویل شده است به عنوان مثال در سال 97، 2027 دستگاه و در سال 98، 399 دستگاه کامیون داشتیم و در کل از سال 93 تا سال 98، تعداد 5188 دستگاه کامیون تحویل متقاضیان شده است، اما از سال 78 تا 93 جمعا 1387 دستگاه کامیون نوسازی شده است و در کل در 20 سال گذشته 18 هزار و 275 دستگاه کامیون توسط شرکت‌های داخلی نوسازی شده است.

وی در توضیح برنامه نوسازی ناوگان باری گفت: نوسازی از محل مصوبه شماره 128845 مصوبه شورای اقتصاد طرح کلید به کلید داریم دومین مورد انعقاد قرارداد با تولیدکننده داخل به میزان حدود 800 دستگاه کامیون برای ناوگان با عمر بالای 55 سال است. همچنین سومین مورد نوسازی از طریق واردات کامیون‌های با عمر زیر سه سال موضوع بند سه قانون احکام دائمی کشور است که با ظرفیت 20 هزار کامیون فرسوده مدنظر قرار گرفته است.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ادامه داد: کلیات نوسازی با توان داخل با انعقاد قرارداد سازمان راهداری با کارخانه سازنده داخلی 800 دستگاه کامیون در گام اول با ایران‌خودرو دیزل است که به راننده‌ها پیامک ارسال شده است تا آمادگی خود را به سایت سازمان راهداری اعلام کنند و پس از انعقاد قرارداد شرایط به اطلاع آنها می‌رسد در قالب این طرح از ظرفیت‌های کارخانه‌های سازنده داخلی استفاده می‌شود.

وی اضافه کرد: در بخش نوسازی از طریق کامیون‌های با عمر کمتر از سه سال این موضوع مستندات قانونی احکام دائمی کشور را دارد همچنین آئین‌نامه اجرایی هیأت وزیران و ضوابط ابلاغیه وزیر راه و شهرسازی را دارا است در بند سه ماده 30 قانون احکام دائمی کشور مشخص شده است که کامیون‌ها با استاندارد روز و عمر سه سال و کمتر و دارای خدمات پس از فروش امکان واردات دارند.

* شرایط نوسازی ناوگان

قربانی با بیان اینکه برای اجرا سیاست‌های کلان داریم،‌گفت:‌اولویت جایگزینی با فرسوده‌ترین ناوگان است همچنین ایجاد امکان بهره‌وری از طرح توسط راننده و مالکان فعال مدنظر است همچنین مشارکت کلی خودروسازان کامیونی، ‌تقویت شرکت‌های بزرگ حمل و نقلی، تأمین ناوگان ملکی شرکت‌ها، استقلال در استفاده از تسهیلات دولتی و ورود کامیون‌های استاندارد و کاهش دلالی در این طرح دیده شده است.

وی تأکید کرد: در موضوع واردات کامیون‌های با عمر سه سال مالکان حقیقی و حقوقی می‌توانند یک تا 10 دستگاه کامیون را ثبت‌نام کنند، همچنین این ناوگان تا سه سال امکان انتقال به غیر ندارد.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای درباره سیاست‌های اجرای کامیون‌های وارداتی گفت: توصیه شده است که برای ورود اولویت ناوگان فله‌بر باشد چون نیاز بیشتری داریم همچنین این کامیون‌ها باید دارای استاندارد ایمنی و خدمات پس از فروش باشد و کامیون‌های اروپایی، ژاپنی و کره‌ای فقط پذیرش می‌شوند.

وی اضافه کرد: کامیون‌های اسقاطی باید کارت هوشمند فعال داشته باشند، عمر آنها بالای 40 سال باشد و یک کامیون اسقاطی در قبال یک واردات قرار می‌گیرد البته امکان اسقاط همزمان چند کامیون برای واردات یک کامیون سه ساله وجود دارد.

وی اظهار داشت: تأمین ارز باید با منشأ خارجی و مورد تأیید بانک مرکزی باشد و عدم وابستگی به ارز دولتی مدنظر است همچنین در این طرح کاهش 25 درصدی سود بازرگانی به ازای اسقاط مدنظر است.

* صرفه‌جویی 530 میلیون لیتری مصرف سوخت با نوسازی ناوگان

قربانی اضافه کرد: اگر این طرح اجرا شود و کامیون‌های بالای 40 سال از ناوگان خارج شوند 530 میلیون لیتر صرفه‌جویی مصرف سوخت محقق می‌شود و میانگین سن ناوگان کاهش می‌یابد. ضمن آنکه ناوگان کامیونی با عمر کمتر از 5 سال ما از 45 هزار دستگاه به 100 هزار دستگاه افزایش می‌‌یابد.

وی با بیان اینکه سایت ثبت‌نام متقاضیان واردات تهیه شده و از امروز باز است گفت:‌تلاش کردیم سؤالات در این باره را جمع‌آوری و در سایت پاسخ دهیم.
فارس

۱۳۹۹/۳/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...