نسخه چاپی

۴ شاخص شكست صهیونیست‌ها درجنگ غزه

یك روزنامه لبنانی در مقاله‌ای به ۴ شاخص شكست رژیم صهیونیستی در جنگ غزه اشاره كرد و نوشت كه مقاوت خط قرمزهای صهیونیست ها را در این جنگ شكست.

به گزارش نما به نقل از فارس نوشت: روزنامه النهار لبنان در مقاله‌ای به قلم «راجح الخوری»، به بررسی موارد اختلافی میان دو جنگ غزه در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۲ پرداخته و ابعاد شکست های رژیم صهیونیستی در نبرد کنونی را بررسی کرد.

این مقاله می نویسد: اسرائیل عادت کرده است تا شرط های خود را از طریق میانجی مصری برای آتش بس اعلام کند، اما این نکته جالب بود که نماینده اسرائیل دو روز پیش با شرط های سه گانه حماس برای آتش بس مواجه شد، توقف تجاوزهای اسرائیل، پایان دادن به محاصره غزه و توقف ترورهای روشمند از جمله شرایط سه گانه حماس برای آتش بس بود، البته قرار بود دولت آمریکا ضمانت اجرایی تمامی این شرط‌ها را بر عهده بگیرد.

در طرف مقابل اسرائیل به دنبال تحمیل آتش بسی طولانی مدت بر اساس بازدارندگی است و می خواهد حماس را از شلیک هر موشکی به سرزمین های اشغالی بازدارد، هدف از جنگ غزه در سال ۲۰۰۸ نیز همین بود، اما الان فاش شد که این موشک ها محاصره غزه را شکسته و حتی تا تل‌آویو نیز رسیده است، به این ترتیب حماس موفق شده است تا تحولی اساسی در موازنه قدرت ایجاد کند و حتی سران فرماندهی در تل آویو و بیش از نیمی از اسرائیلی‌ها را به داخل پناهگاه‌ها کشانده است.

نویسنده در ادامه به تشریح شکست‌های بنیامین نتانیاهو در این جنگ پرداخته و به چند مورد در این زمینه اشاره کرده است.

اول: موشک‌های گروه‌های فلسطینی با هدف قرار دادن تل آویو ، قدس اشغالی ، ایلات ، اسدود ، عسقلان ، بئر السبع و بئر طوفیا خطوط قرمز اسرائیلی ها را شکست و احساس امنیت را در سرزمین های اشغالی با خلل مواجه کرد.

دوم: از دست دادن اطمینان شهرک نشینان به گنبد آهنین که فکر می‌کردند می‌تواند از آنها در برابر موشک‌ها محافظت کند، در این حمله مشخص شد که ۷۰درصد از موشک های شلیک شده می تواند به اهداف خود در اسرائیل برخورد کند و از گنبد آهنین صهیونیست‌ها که در این جنگ به یک سایه بان سوراخ تبدیل شده بود، بگذرد.

سوم: مواضع بین المللی به محکوم کردن اسرائیل پرداخته و آن را از ورود به جنگ زمینی بر حذر داشتند، این موضع تغییرات راهبردی در منطقه بر خلاف منافع رژیم صهیونیستی و آمریکا بویژه در دوره تحول عربی را نشان داد.

چهارم: کسانی که هشدار «کارل لوین» سناتور آمریکایی در مورد انفجار در منطقه را خواندند، به این نتیجه رسیدند که آمریکا موشک باران اسرائیل را تنها باعث شهادت کودکان فلسطینی نمی داند بلکه معتقد است که این موشک باران‌ها توافقات سازش در منطقه را نیز با خدشه مواجه می‌کند.

۱۳۹۱/۹/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...