نسخه چاپی

«سند انتخاب» رونمایی شد

عکس خبري -«سند انتخاب» رونمايي شد

كتاب «سند انتخاب» كه به همت مركز اسناد انقلاب اسلامی تدوین شده، برگزیدن رهبر انقلاب اسلامی پس از امام خمینی(ره) در بازه تاریخی سال‌های ۱۳۶۲تا ۱۳۶۸را روایت می‌كند.

به گزارش نما، در آستانه سی‌ویکمین سالروز رحلت بنیانگذار کبیر انقلاب، حضرت امام خمینی(ره) و انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای به سکانداری انقلاب اسلامی، مراسم بزرگداشت مقام شامخ امام خمینی(ره) و تبیین ابعاد انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای به رهبری در محل سالن جلسات کتابخانه عمومی پارک شهر برگزار و دو اثر از تازه‌ترین تولیدات موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی رونمایی شد.

این مراسم با حضور آیت‌الله محسن مجتهد شبستری عضو مجلس خبرگان رهبری، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی‌مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و حجت‌الاسلام والمسلمین روح‌الله حسینیان رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی برگزار شد.

بر اساس همین گزارش، کتاب «سند انتخاب» که روایتی از برگزیدن رهبری انقلاب اسلامی پس از رحلت امام خمینی است و کتاب «بررسی نقش امام خامنه‌ای در مهار بحران‌های سیاسی اجتماعی ایران ۱۳۸۸-۱۳۶۸»، در این مراسم رونمایی شد.

«سند انتخاب» شرح انتخاب دومین رهبر انقلاب اسلامی در سال ۱۳۶۸ است. حجت‌الاسلام والمسلمین روح‌الله حسینیان، رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی در مقدمه این کتاب می‌نویسد: «چگونگی طرح رهبری آیت‌الله خامنه‌ای در مجلس خبرگان، نظریات اعضاء و سرانجام آخرین تصمیم سرنوشت‌ساز، قطعه‌ای از تاریخ انقلاب اسلامی است که در این کتاب با استناد به صورت جلسات، فیلم‌ها و مصاحبه‌های اعضای خبرگان جمع‌آوری و تحلیل شده و پاسخی کوبنده به کژاندیشانی است که همواره درصدد تحریف تاریخ‌اند.»

منبع اصلی نگارش این کتاب، علاوه بر خاطرات منتشرنشده اعضای وقت مجلس خبرگان رهبری، مشروح مذاکرات اجلاسیه‌های خرداد و مرداد سال ۶۸ است. مشروح مذاکرات، افزون بر آنکه اطلاعات تازه‌ای را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد، برخی مجملات را تفصیل می‌بخشد و البته نادرستی برخی روایت‌های تاریخی تاکنون را نیز آشکار می‌کند. چه بسا با انتشار این کتاب در همان سال‌های ابتدایی پس از اجلاسیه، شاهد تجمیع روایات و خاطرات بعضاً غلط تاریخی تاکنون نمی‌شدیم و از همان ابتدا، راه تحریف یا اشتباه، بسته می‌شد.

چارچوب اصلی کتاب «سند انتخاب»، پیرامون تشریح اجلاسیه سال ۶۸ خبرگان رهبری، متشکل از دو اجلاسیه در ۱۴ خرداد و ۱۵ مرداد شکل گرفته است. از این‌رو، فصول اصلی اثر را فصولی تشکیل می‌دهد که عهده‌دار همین معنا است. با این حال، برای نظام‌بخشی بهتر به ذهن خوانندگان و حصول دریافتی جامع‌تر و غنابخش‌تر به مخاطبان، سه تمهید و دو مؤخره به قبل و بعد این فصول افزوده شده است که در مجموع، ماجرای انتخاب سال ۶۸ را از رهگذر دوازده باب، در اختیار قرار می‌دهد.

در انتهای کتاب نیز، پیوست‌های متنی و تصویری تکمیل‌کننده‌ای گنجانده شده که هم به تعمیق یافته‌های پژوهش کمک می‌کند و هم اطلاعات جدیدی را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد. از جمله کوشیده شده است که درباره‌ مجموع کنش‌های نمایندگان مجلس خبرگان حاضر در اجلاسیه ساله ۶۸، و نوع آرای آنها در رأی‌گیری‌های چندگانه‌ آن اجلاسیه، آمار قابل ملاحظه‌ای برای نخستین بار، جمع‌بندی و ارائه شود.

در این مراسم همچنین از کتاب «بررسی نقش امام خامنه‌ای در مهار بحران‌های سیاسی اجتماعی ایران ۱۳۸۸-۱۳۶۸» نیز رونمایی شد. این کتاب نیز چنان که از عنوانش پیداست در هفت فصل، راهبردهای مدیریتی امام خامنه‌ای در مواجهه با بحران‌های سیاسی و اجتماعی جمهوری اسلامی طی یک دوره ۲۰ ساله (از ۶۸ تا ۸۸) را مورد واکاوی قرار می‌دهد.
منبع: فارس

۱۳۹۹/۳/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...