نسخه چاپی

دبیركل حزب همبستگی در گفتگو با نما مطرح كرد:

بی‌توجهی به احزاب اصلاح‌طلب در ساختار دولت تدبیر

عکس خبري -بي‌توجهي به احزاب اصلاح‌طلب در ساختار دولت تدبير

با حمایت اصلاح‌طلبان دولت روی كار آمد و بعد از قرارگرفتن در مصدر امور بی‌توجهی كاملی به احزاب عمومی كرد.

احمد شریف دبیرکل خزب همبستگی دانش‌آموختگان ایران در گفتگو با خبرنگار نما، درباره حضور احزاب در ساختار نظام اسلامی اظهار داشت: واقعیت این است که در کشورهایی که مبنای حاکمیت آنان مردم‌سالاری و دموکراسی است یکی از ارکان تحقق دموکراسی احزاب و نهادهای مدنی هستند، بدون حضور احزاب و فعالیت‌های آنها عملا ما شکل کاریکاتوری از دموکراسی را خواهیم داشت. علت این امر آن است که احزاب با حضور و فعالیت خود اقدام به کادرسازی برای اداره حکومت می کنند.
وی افزود: بزرگترین نقصی که از ابتدای انقلاب با آن مواجه بودیم فقدان احزاب حرفه‌ای در کشور است، شاید به صورت اسمی ما بیش از 100 تشکل در کشور داشته باشیم؛ اما نمی‌توان ادعا کرد که این احزاب ویژگی حزب حرفه‌ای را داشته باشند.
شریف با اشاره به صحبت‌های اخیر روحانی درخصوص لزوم حضور تشکل‌ها در دولت خاطرنشان کرد: فرمایش آقای رئیس جمهور معطوف به مبانی دموکراسی است که تاکنون ما با میدان ندادن به احزاب باعث شدیم فضای سیاسی در کشور به‌درستی اداره نشود و در بعضی مواقع حتی هرج‌و‌مرج نیز حاکم شده‌است.
دبیرکل حزب همبستگی تصریح کرد: نقش احزاب در قوانین بالادستی نظیر قانون اساسی به خوبی تبیین نشده است و در مباحثی مانند نظام انتخابات جایگاهی برای احزاب درنظر گرفته نشده و همین امر سبب دور شدن احزاب از جایگاه حقیقی‌شان شده؛ طبعا بعضی از احزاب جایگاه نمادینی در کشور دارند و نقشی که باید در جامعه ایفا کنند را اجرا نسازند این موضوع باعث فضای شناور و سیال در فضای سیاسی داخل کشور شده و سبب غیرقابل پیشبینی شدن رویدادها کشور گردیده است و این امر به تصمیم‌گیری سیاسیون و مسئولان مملکتی صدمه می‌زند.
این فعال اصلاح‌طلب با گلایه از عدم حضور مؤثر حزب مطبوع خود در دولت تدبیر تأکید کرد: با کمال تأسف باید بگویم احزاب اصلا‌ح‌طلب کوچکترین سهمی در تصمیم‌گیری‌های دولت نداشتند، به‌جز افراد معدودی که طرف مشورت قرار گرفتند که شدت و ضعف مداخله آنها در تصمیم‌گیری‌ها مشخص نیست. اما این مسئله که احزاب طرف مشورت در این دولت قرار بگیرند در عمل وجود نداشته است.
وی ادامه داد: به جز حزب اعتدال و توسعه که منتسب به رئیس‌جمهور است و آنها هم اصلاح طلب نیستند و در دولت حضور دارند بقیه احزاب اصلاح طلب مشارکت چندانی در دولت ندارند و یکی از نقدها و گلایه‌های اصلاح‌طلبان به دولت این است که ما طبعا سرمایه اجتماعی خود را پشت سر شما قرار دادیم و با حمایت اصلاح‌طلبان دولت روی کار آمد و بعد از قرارگرفتن در مصدر امور بی‌توجهی کاملی به احزاب عمومی کرد.
دبیرکل حزب همبستگی در پایان گفت: من دو دوره در شورای مرکزی خانه احزاب ایران حضور داشتم، ما در بدو آغاز دولت آقای روحانی درخواستی برای دیدار دبیران کل احزاب کشور با ایشان دادیم و تا هم اکنون که بنده مطلع هستم هنوز جلسه‌ای برگزار نشده و این نشان‌دهنده این است که در کلان قضیه نیز توجهی به حضور احزاب نمی‌شود.
تنظیم: نفیسه زارعی

۱۳۹۹/۳/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...