نسخه چاپی

مغایرت عملكرد بانك‌ها با تولید و اشتغال /جذب سپرده‌های خرد مردم انگیزه ایجاد شعب بانكی است

عکس خبري -مغايرت عملکرد بانک‌ها با توليد و اشتغال /جذب سپرده‌هاي خرد مردم انگيزه ايجاد شعب بانکي است

افقه با اشاره به دلایل ایجاد شعب بسیار بانك ها در اقصی نقاط كشور، گفت: جذب سپرده های مردم و تبدیل آن به دارایی های كلان خود از عمده دلایل ایجاد شعب بسیار بانك ها در كشور است.

به گزارش نما ،مرتضی افقه کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بانکهای ما از ابتدای انقلاب تاکنون نقش موثر خود را در اقتصاد انجام ندادهاند، گفت: در میان بانک‌ها، بانک‌های خصوصی کمترین تبعیت از دولت و بانک مرکزی را داشته و به این ترتیب کمترین نقش را در امور مولد و اشتغال زایی دارند.

وی ادامه داد: تا زمانی که بانک‌های خصوصی ایجاد نشده بودند بانک های دولتی تابع دستورالعمل های بانک مرکزی و دولت بوده و نقشی در تولید داشتند اما ناکارآمدی و عدم کارایی حاکم بر ساختارهای اداری و اجرایی دولت مانع از آن بود که این نقش را ایفا کند.

افقه با تاکید بر اینکه مشکل از زمانی رخ داد که متاسفانه تدبیرهای کورکورانه از سیاست‌های موفق در کشورهای دیگر و فشار طرفداران بازار آزاد باعث شد که بانک‌های خصوصی نیز اجازه فعالیت پیدا کردند، تصریح کرد: اگر چه که به لحاظ نظری اشکالی وجود ندارد اما به دلیل اینکه ساختارهای حاکم بر کشور عمدتا سرمایه و سرمایه داران را به سمت فعالیت های دلالی و غیر مولد سوق می دهند متاسفانه بانک‌های خصوصی هم به جای اینکه نقشی در رونق و پیشرفت اقتصادی ایفا کنند آن ها نیز در این مدت عمدتا به فعالیت های سوداگرانه روی آوردند.

وی با بیان اینکه به دنبال سود بودن بانک‌های خصوصی موضوعی طبیعی است، گفت:به نظر می‌رسد به دلیل قدرتی که برخی بانک‌های خصوصی داشته‌اند و بانک مرکزی نیز حریف آن ها در برهه‌ای از زمان نشد فعالیت‌های دلالی در بین آن‌ها با ایجاد موسسات مالی غیرمجاز بیشتر شد.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز در متغییرهای اقتصادی آشفتگی شدیدی را ایجاد کردند، افزود: متاسفانه بانک های خصوصی در برهه ای از زمان با ایجاد رقابتی ناسالم بین خود با در نظر گرفتن سودهای غیرمتعارف سپرده های مردم را جذب کرده و به جای اینکه در فعالیت های مفید و موثر و اشتغال زا به کار بگیرند در فعالیت های سوداگرانه به کار گرفتند.

وی با بیان اینکه این موسسات و برخی بانک‌ها عمدتا از رکود حاکم در بخش مسکن استفاده کرده و با استفاده از سرمایه‌های مردم در این حوزه رقم دارایی های خود را افزایش دادند، تصریح کرد: این موسسات عمدتا با ورود به چنین حوزه هایی مشکلات عدیده ای را برای اقتصاد ایجاد کردند.

افقه در پاسخ به این سوال که دلیل افزایش شعب بانک‌ها چیست، گفت: افزایش شعب بانک‌ها به این دلیل است که مدیران آن‌ها در تلاش برای جذب سرمایه‌های بیشتر هستند و در این راستا نیاز به افزایش شعب در اقصی نقاط کشور دارند.

وی ادامه داد: متاسفانه این نوع شعب باعث جمع آوری سپرده های کوچک مردم و تبدیل آن‌ها به دارایی‌های کلان شبکه بانکی شده است.

این کارشناس اقتصادی همچنین افزود: تلاش برای تبدیل سپرده‌های های خرد مردم به دارایی‌های کلان در بخش مسکن نیز دیگر علت روی آوردن بانک‌ها به ایجاد شعب است.
آنا

۱۳۹۹/۳/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...