نسخه چاپی

اختصاصی نما:

فوران خشم در آمریكا

عکس خبري -فوران خشم در آمريکا

ریشه‌های ناآرامی اخیر آمریكا تنها منحصر به قتل فلوید نیست بلكه این حادثه مانند جرقه‌ای در انبار باروت بود تا اعتراضات شدت یافته و به كف خیابان‌ها كشیده شود

رضوانه باهری- جنبش نمی‌توانم نفس بکشم در آمریکا این روزها نشانه‌های تبدیل شدن رؤیای آمریکایی به کابوس آمریکایی را فریاد می‌زند، قتل بی‌رحمانه جورج فلوید، سیاه‌پوستی که به شکلی فاجعه‌بار توسط پلیس فدرال به قتل رسیدبرون‌داد وضعیت پنهان مانده ایالات متحده است. وضعیت بداقتصادی، 50 ایالت این کشور را با چالش جدی مواجه ساخته . تصاویری که از غارت فروشگاه‌های زنجیره‌ای در شبکه‎‌های اجتماعی منتشر شده بیانگر خشم و بی‌توجهی غارتگران به قوانین کشورشان و حریم شخصی افراد و شرکت‌های بازرگانی است. برخورد خشونت‌آمیز دولت و پلیس با ناآرامی‌ها نیز حاکی از نگرانی دولتمردان آمریکایی از اتفاقات پیش آمده است؛ نمونه این امر در تهدید ترامپ نسبت به استفاده از ارتش برای حفاظت از شهروندان و اموالشان است.
ریشه‌های ناآرامی اخیر آمریکا تنها منحصر به قتل فلوید نیست بلکه این حادثه مانند جرقه‌ای در انبار باروت بود تا اعتراضات شدت یافته و به کف خیابان‌ها کشیده شود، ناامیدی بخشی از جامعه از تغییر اوضاع، خشم از نژادپرستی عریان، اوضاع بداقتصادی، سیاست داخلی دولت ترامپ و مزید بر این دلایل، بحران کرونا گوشه‌ای از علت‌هایی است که ایالت متحده را با شدیدترین بحران خود در دوران پس از جنگ جهانی دوم مواجه ساخته است.
اعتراضات روزهای اخیر پیام روشن دیگری را نیز به همراه دارد با نگاهی به جمعیت معترضان می‌توان دریافت که معترضان فقط جامعه 13درصدی سیاهان آمریکا نیستند بلکه آنها از رنگ، نژاد و فرهنگ‌های گوناگونند. فوران خشم امروز آمریکا از جامعه به شدت دوقطبی شده، موضوع تازه‌ای نیست و در دوران باراک اوباما نیز وجود داشت اما در دوران ترامپ شدت بیشتری گرفت، ترامپ خود را رئیس جمهور همه آمریکا نمی داند بلکه به زعم یولیوس فن دلار که در انتخابات ریاست جمهوری 2008 و 2012 از افراد بانفوذ در تبلیغات برای اوباما بود، او تنها بخشی از سفیدپوستان جامعه را نمایندگی می‌کند که طرفدار او هستند و قرار است که در ماه نوامبر به نفع او در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند.
قتل فلوید و اعتراضات این روزهای آمریکا با دخالت فیزیکی دولت عمیق‌تر خواهد شد، بحران امروز بدون شک خود را در انتخابات نوامبر 2020 نشان می‌دهد و در فرضی نزدیک به وقوع ممکن است ترامپ در فضای بی‌رغیبی بتواند اوضاع را به نفع خود مصادره به مطلوب کرده و مجددا رأی بیاورد و شاید تجربه افول و سقوط لیبرالیسم زودتر از موعد به وقوع بپیوندد.

۱۳۹۹/۳/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...