نسخه چاپی

نتانیاهو؛ بازنده بزرگ انتخابات آمریكا

باراك اوباما رییس جمهوری آمریكا و نامزد حزب دموكرات در انتخابات ریاست جمهوری این كشور با شكست میت‌ رامنی‌ از حزب جمهوری‌ خواه برای بار دوم به ریاست جمهوری ایالات متحده انتخاب شد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، انتخابات 6 میلیاردی 6 نوامبر که از آن به عنوان گرانترین انتخابات تاریخ آمریکا نام برده می‌شود، برندگان و بازندگان بسیاری داشت و با اشک و لبخندهای زیادی همراه بود. در میان همه بازندگان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، نامی دیده می‌شود که به اذعان بسیاری بازنده بزرگ این انتخابات است؛ بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی بازنده بزرگ انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست.

البته وی در نخستین تماس تلفنی با باراک اوباما پس از انتخاب دوباره به عنوان رییس جمهور آمریکا اعلام کرد که برای مناسباتی صمیمانه با هدف حفظ منافع اسرائیل آماده همکاری است.

تبریک نتانیاهو به اوباما در حالی است که نخست وزیر دست راستی اسراییل در انتخابات اخیر ریاست جمهوری آمریکا از رقیب جمهوری خواه اوباما یعنی میت رامنی حمایت کرده بود.

با مشخص شدن نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و باختن نامزد مورد حمایت نتانیاهو، اینک نخست وزیر اسراییل چندین بار و در هر فرصتی به‌ ویژه به زبان انگلیسی، پیروزی اوباما را تبریک گفته است.

تبریک‌های پی در پی نتانیاهو به اوباما در حالی است که به نوشته هاآرتص، نتانیاهو به همه وزیران دولت دستور داده است که از اظهارنظر علنی درباره پیروزی اوباما خودداری کنند تا مبادا ناچار به ادای توضیحات در مورد مناسبات متشنج 4 سال گذشته او با اوباما نشوند. دستور نتانیاهو پس از آن صادر می‌شود که پس از سخنرانی پیروزی باراک اوباما، الی ییشای، دبیرکل سیاسی حزب مذهبی افراطی شاس، اظهار داشت که ظاهراً این بامداد، صبح خوبی برای نتانیاهو نیست.

انتقاد ییشای به مواضع نتانیاهو در انتخابات اخیر اشاره دارد که وی بی پرده از رامنی به حمایت پرداخت. جدای از ییشای، اکنون اپوزیسیون اسراییل و رقبای سیاسی نتانیاهو نیز بر این نکته تاکید دارند که در 4 سال گذشته مناسبات آمریکا و اسراییل با موضع گیری‌های نتانیاهو خدشه دار شده و اسراییل از سوی آمریکا منزوی شده است.

علاوه بر اینکه حمایت آشکار وی از رقیب اوباما بر حجم این چالش‌ها افزوده است. اکنون بسیاری از محافل سیاسی و رسانه‌ای اسراییل این مسئله را مطرح می‌کنند که نتانیاهو نگران آن است که در انتخابات آتی اسراییل، اوباما از رقبای وی به حمایت پرداخته، و زمینه‌های شکست نتانیاهو در انتخابات آتی پارلمان اسراییل را فراهم آورد.

بنا به گزارش رسانه‌ها، بنیامین نتانیاهو و آویگدور لیبرمن مدعی هستند که برنده انتخابات خواهند بود، اما رقیبان آنها درصدد تشکیل جبهه‌ای از احزاب میانه و چپ اسرائیل هستند تا بر محور نتانیاهو- لیبرمن چیره شوند.

حمایت آشکار نتانیاهو از رامنی چنان روشن و آشکار بود که صدای اپوزیسیون این کشور را نیز در آورد. ایتان کابل، عضو حزب کارگر با انتقاد از رویکرد مداخله جویانه نتانیاهو بر این باور است که نتانیاهو روی اسب بازنده شرط ‌بندی کرد و مناسبات اسرائیل و آمریکا را به قهقرایی بی ‌سابقه کشاند و اگر مردم اسرائیل در انتخابات پیش رو دوباره نتانیاهو را انتخاب کنند، یعنی این که باید در این 4 سال باز شاهد سقوط بیشتر روابط با آمریکا بود.

باراک اوباما دو ماه پیش و در جریان سفر نتانیاهو به نیویورک و حضور او در مجمع عمومی سازمان ملل متحد از ملاقات با نخست وزیر اسرائیل خودداری کرد. این در حالی است که اوباما در طول 3 گذشته نیز هیچ سفری به سرزمین‌های اشغالی نداشته است.

عدم پاسخ به دعوت نتانیاهو برای ملاقات از سوی اوباما اگر چه انتقاداتی را به همراه داشت، اما پس از موضع گیری نابخردانه وی در مورد خطر هسته‌ای ایران و ترسیم «خط قرمز» برای برنامه هسته‌ای ایران به حاشیه رفت و در مقابل این خط قرمز کاغذی نتانیاهو بود که انتقادات بسیاری را از سوی همه حتی رامنی به همراه داشت. اوباما نیز در واکنش صراحتاً تأکید کرد که حاضر به کشیدن خط قرمز در برابر برنامه هسته‌ای ایران نیست.

برآیند این تحولات بیانگر این امر است که بازنده اصلی انتخابات آمریکا، نه میت رامنی، بلکه بنیامین نتانیاهو است؛ کسی که با یک قمار سیاسی کودکانه و البته نابخردانه به دخالت آشکار در انتخابات آمریکا مبادرت نمود، و از نامزد شکست خورده انتخابات یعنی میت رامنی حمایت کرد. این حمایت سبب شد تا اکنون بسیاری بر این باور باشند که نتانیاهو کمترین اعتبار را در آمریکا دارد.

البته نتانیاهو تنها دقایقی پس از قطعی شدن پیروزی باراک اوباما و پایان نطق پیروزی وی در بیانیه‌ای تأکید کرد که "هم‌پیمانی راهبردی اسرائیل و آمریکا قوی ‌تر از هر زمان دیگر است"، تا بدین شکل اندکی از انتقادات علیه خویش بکاهد. این انتقادات پس از آن تشدید شد که وی آشکارا در انتخابات اخیر آمریکا از میت رامنی دوست دیرینه و شریک بازرگانی دهه‌های گذشته خود حمایت کرد.

۱۳۹۱/۹/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...