نسخه چاپی

تحلیل اعتراضات گسترده و سراسری ایالات متحده در گفت‌وگو با دكتر كوین برت نویسنده آمریكایی

امپراطوری در حال افول

عکس خبري -امپراطوري در حال افول

آمریكا در مرحله افول است و خشونت پلیس و اعتراضات شكل‌گرفته نشانه‌ای از سقوط قریب‌الوقوع آن است.




دکتر «کوین برت» استاد دانشگاه، نویسنده و روزنامه‌نگار آمریکایی است که دکترای خود را در رشته مطالعات اسلامی و جهان عربی کسب کرده است. این استاد آمریکایی یکی از مشهورترین منتقدان سیاست‌های جنگ‌طلبانه آمریکا به شمار می‌رود. وی یکی از بنیان‌گذاران اتحاد مسلمانان، یهودیان و مسیحیان برای افشای حقیقت ۱۱ سپتامبر است. دکتر برت به شکل گسترده‌ای در سرتاسر آمریکا، کانادا و برخی کشورهای اروپایی و در کالج‌ها و دانشگاه‌های مهمی، چون سان‌فرانسیسکو، پاریس و ویسکانسین مدیسن تدریس کرده است. نوشته‌های دکتر برت به‌عنوان یک نویسنده‌ پرکار و تحلیل‌گر سیاسی، همواره در داخل و خارج آمریکا توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. شروع اعتراضات گسترده در ایالات‌ متحده، ما را بر آن داشت تا با این استاد دانشگاه و نویسنده گفت‌وگو کنیم. بررسی ریشه‌های شکل‌گیری اعتراضات در ایالات‌ متحده، اقدامات دونالد ترامپ در برخورد با معترضان، راهکارهای پایان این شورش‌ها، آینده اعتراضات، نقش رسانه‌های جریان اصلی و شبکه‌های اجتماعی در بازتاب این ناآرامی‌ها و تأثیر این شورش‌ها بر آینده ریاست‌جمهوری ایالات‌ متحده از محورهای اصلی گفت‌وگو با دکتر کوین برت بودند. متن کامل گفت‌وگو در ادامه تقدیم می‌شود:




اعتراضات شکل‌گرفته در پی رفتار وحشیانه پلیس آمریکا با جورج فلوید سیاه‌پوست به شهرهای متعدد ایالات‌ متحده سرایت کرده است؛ شکل‌گیری و گسترش این اعتراضات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

من با مردمی که از قتل جورج فلوید و سوءاستفاده‌های دیگر پلیس آمریکا خشمگین هستند، ابراز همدردی می‌کنم. پلیس متجاوز در ایالات ‌متحده، به‌ویژه در میان جوامع سیاه‌پوست، مسئله‌ای جدی است؛ درواقع، مسئله سوءاستفاده پلیس بخشی از مسئله بزرگ‌تر بی‌عدالتی و نابرابری شایع در آمریکاست، همچنین این موضوع مسئله‌ای مرتبط با خلأ روحی، اخلاقی و معنوی ناشی از افول دین دانسته می‌شود. آمریکا در مرحله افول است و خشونت پلیس و اعتراضات شکل‌گرفته نشانه‌ای از سقوط قریب‌الوقوع آن است.


دونالد ترامپ در توئیتی در نیمه‌شب جمعه، معترضان مینیاپولیس را «اراذل و اوباش» خواند و گفت: «اگر غارت شروع شود، تیراندازی شروع خواهد شد»؛ این توئیت به دلیل تحریک معترضان، به صورت گسترده‌ای با انتقادات جدی روبه‌رو شد. اقدامات روزهای اخیر ترامپ نیز سبب تحریک بیشتر معترضان شده است؛ این رفتارها و اقدامات ترامپ بر چه اساسی صورت گرفته است؟

ترامپ با تظاهر به دفاع از قانون و نظم، به دنبال بهره‌برداری از هرج‌ومرج است. ظاهراً او این‌طور فکر می‌کند که اگر اعتراضات و خشونت ادامه یابد، مردم از بحران اقتصادی منحرف می‌شوند و به امید اعاده نظم به او رأی خواهند داد؛ بنابراین ترامپ در حال ریختن بنزین روی آتش است.


ایالات‌ متحده مجموعه‌ای از تضادهاست که اصول بنیان‌گذاری آن دربرگیرنده آرمان‌های آزادی و برابری است؛ اما از سوی دیگر، ملتی است که بر پایه محرومیت نظام‌مند و سرکوب جوامع رنگین‌پوست بنیان نهاده شده است؛ به ‌عبارتی‌ دیگر، بسیاری از قوانین و سیاست‌های عمومی آن که باید کشور را به‌سوی پیشرفت راهنمایی کنند، صراحتاً برای جلوگیری از مشارکت کامل مردم رنگین‌پوست طراحی شده‌اند؛ دلایل این امر چیست؟

سیاه‌پوستان در غل و زنجیر به آمریکا آورده شدند. از آنها به طرز شرورانه‌ای سوءاستفاده کردند و مانند گله‌های احشام با آنها رفتار شد و ادیان و فرهنگ‌های‌شان نابود شد. نژادپرستی نهادی، آنها را به عنوان شهروندان درجه دوم در سراسر دهه ۶۰ باقی نگه داشت؛ پس از آن مهندسان فرهنگی سکولار، ستون‌های دوقلوی جامعه سیاه‌پوست، یعنی مذهب و خانواده را از میان برداشتند؛ از آن زمان تاکنون، در بسیاری از جوامع سیاه‌پوست، خانواده‌های بی‌پدر ناکارآمدی که با مصیبت مواد مخدر و میزان بالای جرم و جنایت درگیر بوده‌اند، به وجود آمده‌اند. امروزه تقریباً ۷۰ درصد کودکان سیاه‌پوست بی‌سرپرست می‌مانند؛ به همین دلیل، میزان جرم در جوامع سیاه بسیار بیشتر از سایر جوامع قومی آمریکاست.



شما راه‌حل را در چه می‌دانید؟

فقط یک راه‌حل وجود دارد: جامعه سیاه باید علیه مهندسان فرهنگی سکولار قیام کند و به دین بازگردد. ملت اسلام و گروه‌های مشابه مذهبی، و نه پلیس سفید نژادپرست، باید در جوامع آفریقایی آمریکایی امنیت را برقرار و ارزش‌های خانوادگی را در این جوامع تقویت کنند.



آینده این اعتراضات به کجا می‌انجامد؟


تعجب نخواهم کرد اگر اعتراضات و شورش‌ها در طول تابستان ادامه پیدا کند؛ البته ممکن است در مقاطعی قطع و دوباره از سرگرفته شود. پلیس احتمالاً سیاه‌پوستان بیشتری را تحریک کند و به نارضایتی‌های جدیدی دامن بزند و درنتیجه اعتراضات بیشتری به وجود بیاید. اینکه این حوادث سبب انتخاب مجدد دونالد ترامپ یا منجر به شکست وی شود، هنوز مشخص نیست.




این تحولات بر انتخابات آینده ریاست‌جمهوری ایالات ‌متحده چه تأثیری خواهد گذاشت؟

چندین سناریوی احتمالی مطرح است. به احتمال زیاد این اعتراضات موجب می‌شود مردم بیشتر پای صندوق رأی بیایند؛ به‌ویژه رأی‌دهندگان سیاه‌پوست و کسانی که با جامعه سیاه‌پوست همدردی می‌کنند، ممکن است برای رأی دادن علیه ترامپ پای صندوق بیایند؛ در این حالت، وقوع این اعتراضات در افزایش تعداد این افراد تأثیر خواهد داشت. مشارکت سیاه‌پوستان می‌تواند عامل اصلی در انتخابات ریاست‌جمهوری باشد. بسیاری از تحلیل‌گران بر این باورند که ترامپ در سال ۲۰۱۶ پیروز شد؛ چراکه عاملان وی موفق شدند رأی جوامع سیاه‌پوست را سرکوب کنند. اگر سیاه‌پوستان و سایر افرادی که ترامپ را دوست ندارند، به اندازه کافی عصبانی شوند، ممکن است تعداد بسیار زیادی از آنها به نظرسنجی بیایند که درنهایت می‌تواند سقوط ترامپ را تضمین کند.

این نکته را باید به خاطر داشت که فقط اندکی بیش از ۵۰ درصد از رأی‌دهندگان واجد شرایط، این زحمت را به خود می‌دهند که در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کنند؛ بنابراین عامل تعیین‌کننده این است که رأی‌دهندگان کدام طرف به تعداد بیشتری رأی می‌دهند. دموکرات‌ها باید بیشتر تلاش کنند تا رأی‌دهندگان خود را پای صندوق‌های رأی بیاورند؛ زیرا رأی‌دهندگان دموکرات‌ـ ازجمله سیاه‌پوستان که ۹۰ درصد از آنها به دموکرات‌ها رأی می‌دهندـ فقیرتر و درحاشیه‌تر هستند.

راهکار اوباما برای پیروزی، ایجاد مشارکت گسترده سیاه‌پوستان بود. یکی از علل شکست هیلاری کلینتون، عدم تحریک رأی‌دهندگان حاشیه‌ای، به‌ویژه سیاه‌پوستان بود. هرچند بایدن، مانند هیلاری، خیلی شورانگیز نیست؛ اما او می‌تواند از خشم سیاه علیه ترامپ سود ببرد. اگر رأی‌دهندگان بالقوه دموکرات‌ها به اندازه کافی از ترامپ خشمگین شوند که حاضر به رأی دادن شوند، ترامپ شکست خواهد خورد.

اما سناریوی دیگر؛ اگر آشوب بیش ‌از حد بزرگ شود، فراخوان‌های ترامپ برای قانون و نظم با پاسخ گسترده‌ای از مردم عادی آمریکا همراه می‌شود؛ بدترین حالت، اعلام حکومت‌ نظامی از سوی ترامپ و به تعویق انداختن انتخابات خواهد بود؛ البته فرماندهان ارتش آمریکا در حال مخابره این پیام هستند که با این کار همراه نمی‌شوند.

منبع: هفته نامه صبح صادق

۱۳۹۹/۳/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...