نسخه چاپی

مكان استقرار ضریح حرم امام حسین (ع) در تهران

عکس خبري -مکان استقرار ضريح حرم امام حسين (ع) در تهران

به گفته‌ رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات عراق،‌ این ضریح 12 محرم به تهران می‌رسد. توقف كوتاهی در حرم امام خمینی (ره) خواهد داشت. از آنجا به مصلا منتقل می‌شود و 48 ساعت (دوازدهم و سیزدهم محرم) در مصلای تهران خواهد بود كه به احتمال زیاد شبانه‌روز امكان زیارت آن وجود دارد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، حسن پلارک - رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات عراق در ایران - در نشستی که در ساختمان وزارت صنایع و معادن برگزار شد، درباره‌ی انتقال ضریح حرم امام حسین (ع) از ایران به کربلا توضیح‌هایی داد و گفت: این ضریح با وزن 12هزار کیلوگرم از حدود 5 / 4 تن نقره‌ی خالص، ‌120 کیلوگرم طلای 18 عیار،‌ دوهزار کیلوگرم مس،‌ 700 کیلوگرم برنج،‌ 650 کیلوگرم استیل،‌ 5 / 5 تن چوب ساج با استحکام 300 سال توسط 40 هنرمند ساخته شده است و ماندگاری آن بین 350 تا 400 سال پیش‌بینی می‌شود.

او در واکنش به اخباری که پیش از این درباره‌ی انتقال ضریح حرم امام حسین (ع) به کربلا توسط برخی مسئولان منتشر شده بود، اظهار کرد: این ضریح سازه‌ای به مساحت به 86 / 22 مترمربع با 1400 قطعه است که در قم مونتاژ شده است؛ اما انتقال این حجم سازه از نظر فنی و با توجه به استقبال مردم امکان‌پذیر نبود. بنابراین قطعات ضریح دو بخش شد که شاسی چوب‌، پایه‌ها و تاجی به ارتفاع 5 / 4 متر همراه منبت‌کاری داخل گنبد که بیش از نیمی از قطعات ضریح را شامل می‌شد‌، در صندوق‌های ویژه، بسته‌بندی و با هواپیما از طریق نجف به کربلا منتقل شد.

وی گفت: با وجود این‌که قرار نبود در این‌باره خبررسانی شود، ولی اخبار مربوط درز کرد و هنگام ورود هواپیما همه‌ی مسئولان عراقی در فرودگاه حضور داشتند.

پلارک ادامه داد: بخش حساس ضریح که شامل پنجره‌های زیارتی است، بسته‌بندی و در قاب شیشه‌یی بزرگی در کفی تریلی کمرشکن نصب می‌شود و در روز عاشورا توسط مردم قم که 15 روز میزبان این ضریح بودند، بدرقه خواهد شد.

به گفته‌ی رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات عراق،‌ این ضریح 12 محرم به تهران می‌رسد. توقف کوتاهی در حرم امام خمینی (ره) خواهد داشت. از آنجا به مصلا منتقل می‌شود و 48 ساعت (دوازدهم و سیزدهم محرم) در مصلای تهران خواهد بود که به احتمال زیاد شبانه‌روز امکان زیارت آن وجود دارد.

وی اظهار کرد: برای حمل و نقل زائران و اجرای مراسم فرهنگی هنگام استقرار ضریح در مصلای تهران، برنامه‌هایی در دست انجام است که جزییات آن به‌زودی اعلام می‌شود .

پلارک در ادامه گفت: این ضریح سپس یک شب در شهرستان ساوه خواهد ماند و در ادامه، به استان مرکزی منتقل می‌شود که یک روز هم آنجا می‌ماند. با وجود تقاضای همه‌ی شهرها در مسیر انتقال ضریح،‌ متأسفانه هنوز نتوانسته‌ایم به همه‌ی این تقاضاها پاسخ مثبت دهیم؛ ولی فعلا توقف یک‌روزه در استان‌های لرستان (خرم‌آباد) و خوزستان (اهواز) قطعی شده است، در ادامه نیز ضریح از شلمچه به خاک عراق منتقل می‌شود.

او با بیان این‌که عملیات انتقال حدود یک هفته تا 10 روز طول می‌کشد،‌ ادامه داد: در کشور عراق، ضریح حتما از مسیر بسته و مناطق شیعه‌نشین منتقل می‌شود.

وی درباره‌ی تأمین امنیت ضریح حرم امام حسین (ع) در خاک عراق نیز توضیح داد: امنیت سازه را مسئولان عراقی تضمین می‌کنند و احتمالا با اسکرت امنیتی انتقال خواهد یافت؛ اما عده‌ای هم اعتقاد دارند باید بدون اسکرت و به‌صورت مخفیانه این انتقال انجام شود. به هر حال هنوز در این‌باره تصمیم‌گیری نشده است و ما نیز نمی‌توانیم از طریق عراقی‌ها صحبت کنیم.

پلارک در ادامه‌ی این نشست درباره‌ی زمان‌بندی تعویض ضریح جدید با ضریح قدیمی، گفت: در ماه‌های محرم و صفر امکان تعویض ضریح‌ها وجود ندارد. ان‌شاءالله در پایان ماه صفر بین یک هفته تا 10 روز ضریح قدیمی باز می‌شود و در ماه ربیع‌الاول عملیات نصب ضریح جدید در مدت 45 روز انجام می‌شود که این کار را هنرمندان ایرانی انجام می‌دهند. پیش‌بینی شده است ضریح جدید حرم امام حسین (ع) در ماه ربیع‌الثانی پرده‌برداری شود.


وی در پاسخ به این پرسش که آیا در زمان تعویض ضریح‌ها درهای حرم بسته خواهد بود؟ اظهار کرد: پیشنهاد کردیم که مسیر ورودی حرم از محل رواق‌های ورودی با شبکه‌های شیشه‌یی بسته شود تا زائران در این 45 روز، زیارت را با فاصله‌ی چهار پنج متری انجام دهند.

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات عراق در ادامه درباره‌ی احتمال انتقال ضریح قدیمی حرم امام حسین (ع) به ایران، توضیح داد: در این‌باره قول نمی‌دهم، اما در حال مذاکره هستیم تا ضریح قدیمی به چند بخش تقسیم شود و پنجره‌های ضریح به بعضی کشورهای اسلامی هدیه داده شود تا در موزه‌های ملی‌شان به‌نمایش بگذارند. پیشنهاد هم داده‌ایم بخشی از این ضریح در موزه‌ی امام رضا (ع) به‌نمایش گذاشته شود.

او تصمیم‌گیری در این‌باره را به تصمیم نماینده‌ی منتخب دیوان وقت شیعی و مراجع شیعی در عراق منوط دانست.

پلارک درباره‌ی برآورد هزینه‌ای که برای ساخت کامل ضریح حرم امام حسین (ع) شده است،‌ گفت: هزینه‌ی ساخت این ضریح تماما از محل‌ کمک‌های مردمی و غیردولتی تأمین شده و فقط هزینه‌ی مصالح چوبی و نجاری آن توسط آستان مقدس حضرت معصومه (س) اهدا شده است. با توجه به این‌که هنوز تسویه‌حساب با پیمانکاران تمام نشده است، نمی‌توان رقم مشخصی را اعلام کرد؛ ولی ما تا امروز کمبودی از نظر تأمین اعتبار نداشته‌ایم و فکر می‌کنم تا پایان نصب ضریح هم این‌طور خواهد بود.

پلارک همچنین بیان کرد: شاید بیش از آنچه خرج کرده‌ایم، از نذورات مردم پول در اختیار داشته باشیم. نگرانی ما این است که تا پایان کار ساخت ضریح، نذورات اضافی داشته باشیم، چون با توجه به فتوای مراجع، پول نذورات باید در همان جایی که نذر شده است، مصرف شود و نمی‌توان در جای دیگر از آن استفاده کرد.

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات عراق در ادامه با توجه به چنین شرایطی، تأکید کرد: در طول مسیر انتقال ضریح به عراق هیچ‌گونه وجهی با هر عنوانی جمع‌آوری نمی‌شود و مردم اگر تمایل دارند نذری کنند می‌توانند وجه مورد نظر را به حساب‌های ستاد بازسازی واریز کنند تا در پروژه‌های دیگر صرف شود. ما از گرفتن نذورات با نیت ساخت ضریح معذوریم و اگر هم پولی بدهند نمی‌توانیم آن را هزینه کنیم.

او در پاسخ به این پرسش که برنامه‌ریزی ستاد در صورت اضافه آمدن نذورات مربوط به ساخت ضریح با توجه به فتوای اشاره‌شده چیست؟ اظهار کرد: نذورات گرفته‌شده را به‌گونه‌ای تنظیم کرده‌ایم تا نصب کامل ضریح سربه‌سر شود. اگر اضافه آمد نهایت به مراجع مراجعه و استفتاء می‌کنیم تا شاید برای تعمیر و نگهداری ضریح در آینده استفاده شود.

پلارک درباره‌ی تأمین امنیت ضریح در ایران نیز گفت: شورای تأمین استان‌ها در حوزه‌ی استحفاظی، این امنیت را برعهده دارند. نیروی انتظامی و سرداراحمدی‌مقدم،‌ شخصا مسئولیت امنیت ضریح در خاک ایران را برعهده گرفته و قرار است از هوا و زمین امنیت ضریح تأمین شود. البته دستگاه‌های دیگری مانند بسیج در تأمین امنیت نقش دارند، ولی وظیفه‌ی اصلی با شورای تأمین استان‌ها و شورای انتظامی است.

او ضریح حرم امام حسین (ع) را قطعه‌ای از بهشت و گل سرسبد پروژه‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات دانست و افزود: شاید این امکان در طول تاریخ یک‌بار نصیب ایرانی‌ها شود و اکنون این افتخار بزرگ به‌عنوان برگ زرینی در نظام جمهوری اسلامی ثبت شد.

۱۳۹۱/۹/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...