نسخه چاپی

چهار میلیون و پانصد هزار سكه سرگردان در اولین ماه بهار

در حالی كه تعداد سكه‌های پیش فروش شده از 9 میلیون عدد عبور كرده است این موضوع باعث نگرانی مدیران بانك مركزی شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي مشرق، بانك مركزي از آخرين روز آذر ماه با هدف جلوگيري از هجوم مردم به بانك‌ها براي خريد نقدي سكه كه مشكلات متعددي از جمله سوء استفاده برخی مسئولین شعب بانکی ، شلوغی جلوی درب بانک ها ، افزایش دلال بازی و ...را به همراه داشت ، پيش فروش نقدي سكه را آغاز كرد.

در اين روش مردم با واريز پول و پس از طي يك دوره انتظار چهار ماهه كه در كمتر از سه ماه اين دوره به 9 ماه افزايش يافت سكه خود را دريافت خواهند كرد.

با وجود اين كه بانك مركزي پيش فروش سكه را براي جلوگيري از افزايش كاذب تقاضا و قيمت در پيش گرفت و به گفته مديران اين بانك در هر دو هدف نيز موفق بوده است اما نگراني جديدي قبل از تحويل اولين سري سكه‌هاي پيش فروشي ايجاد شده است.

پيش فروش سكه با دوره تحويل چهار ماهه با استقبال شديد مردم مواجه شد به طوري كه بيش از 4.5 ميليون قطعه سكه در كمتر از يك ماه پيش فروش شد و همين هجوم باعث شد كه بانك مركزي براي اين كه بتواند به وعده خود پاسخگو باشد زمان تحويل سكه را طولاني‌تر كند.

اين اتفاق باعث شد كه در پيش فروش سكه با دوره تحويل 9 ماهه تقاضا براي پيش خريد به شدت كاهش يافته و حتي به عددي كمتر از 20 هزار عدد در روز در كل كشور برسد.

اما نگراني جديد بانك مركزي كاهش تقاضا براي خريد سكه نيست. بلكه افزايش قيمت پس از ورود سكه‌هاي پيش خريدي به بازار است. در حالي كه مدير كل نشر و ريالي بانك مركزي پيش از اين اظهار نظر كرده بود كه هم زمان با ورود سكه‌هاي پيش فروشي به بازار به دليل حجم زياد آن‌ها كاهش قيمت بوجود خواهد آمد وي در آخرين نشست خبري خود ابراز اميدواري كرد كه حجم قابل توجهي از سكه‌ها توسط عده‌اي خاص و با مقصد سودجويي خريداري شده باشد.

عباس كمرئي با بيان اين‌كه در صورت وقوع چنين اتفاقي سودجويان مي‌توانند حجم قابل توجهي از سكه را احتكار كرده و به نوسان‌هاي بازار دامن بزنند طرح جديدي را رونمايي كرد.

به گفته او، در اين طرح براي جلوگيري از تحويل سكه به مردم و فروش آن با قيمت كاذب در بازار كه دوباره شرايط سكه در بازار را متلاطم كند اوراق بهاداري طراحي شده كه به جاي سكه تحويل خريداران خواهد شد.

او اعلام كرد كه براي اين اوراق سودهاي قابل توجهي در نظر گرفته شده تا مردم به جاي دريافت سكه از اين اوراق به همراه سود آن بهره ببرند.

تغييرات مكرر در طرح پيش فروش سكه طي كمتر از سه ماه نشان داده كه اين طرح چندان موفق نبوده است از سوي ديگر ارائه اوراق بهادار به جاي سكه نشان مي‌دهد كه توانايي بانك مركزي در ضرب سكه براي تحويل در موعد مقرر و نيز تحليل مديران آن در پيش بيني كاهش قيمت سكه با عرضه سكه‌هاي پيش فروشي چندان تحليل دقيقي نبوده است.

اولين سري سكه‌هاي پيش فروشي 29 فروردين ماه تحويل خواهد شد و بايد منتظر بود و ديد كه آيا تحويل آن‌ها در تعديل بازار تاثیری خواهد داشت .

۱۳۹۰/۱۲/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...