نسخه چاپی

ضرب الاجل كرزای به آمریكایی ها

رئیس‌جمهوری افغانستان آزادی ده‌ها تن از زندانیان تحت بازداشت نیروهای آمریكایی شده و گفت: همه زندانی‌هایی كه برخلاف توافق امضا شده میان كابل و واشنگتن در زندان هستند باید سریعا تحت كنترل مقام‌های افغان قرار گیرند.

به گزارش نما،ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، حامد کرازی، رئیس جمهوری افغانستان در حالی خواهان اقدامات سریع در عمل به درخواست‌های وی تا امروز (پنج شنبه) شد که چند روز پیش مذاکرات دوجانبه در خصوص نقشی که آمریکا پس از خروج نیروهای ناتو از افغانستان تا پایان سال ۲۰۱۴ در این کشور ایفا خواهد کرد، آغاز شد.

حامد کرزای درخواست‌های خود را به دنبال نشست با مقام‌های بلندپایه دفاعی، حقوقی و پلیس این کشور که از زندان بگرام آمریکا بازدید کرده بودند،اعلام کرد.

آنها به دنبال این بازدید نتیجه گرفته بودند که آمریکا در مدیریت انتقال این زندان به مقامات افغان توافقنامه امضا شده را نقض کرده است.

حامد کرزای با انتشار بیانیه‌ای به آمریکا تا روز پنج شنبه مهلت داد سریعا همه زندانیانی را که مطابق قوانین کاربردی افغانستان باید آزاد شوند از زندان آزاد کند و زندانیانی را که پس از امضای توافقنامه دو جانبه میان کابل و واشنگتن توسط نیروهای آمریکایی به اسارت گرفته شدند به افغان‌ها واگذار کند.

واشنگتن طی یک دوره شش ماهه که با یک مهلت اضافی دو ماهه همراه شد و در تاریخ ۱۰ سپتامبر به پایان رسید مسئولیت زندان بگرام و حدود سه هزار تن از شبه نظامیان طالبان را به افغان‌ها واگذار کرد.

ایمل فیضی، سخنگوی حامد کرزای اظهار داشت: بیش از ۷۰ زندانی که توسط دادگاه‌های افغان تبرئه شده‌اند به اشتباه در بازداشت نیروهای آمریکایی قرار دارند.

این مناقشه می‌تواند مذاکرات بر سر آینده حضور نظامی آمریکا در افغانستان را که شامل مسائلی مانند روادید و مصونیت قضایی سربازان خارجی در افغانستان می‌شود پیچیده کند.

نهایی ساختن توافق برای کنترل زندان بگرام یک سال طول کشید و راه را برای مذاکرات بر سر وضعیت نیروهای آمریکایی در افغانستان هموار کرد.

برخی منتقدان می‌گویند که حامد کرزای با استفاده از مساله کنترل این زندان قصد دارد قدرت خود را در مذاکرات افزایش دهد.

ایمل فیضی تاکید کرد: بحثی به عنوان بازداشت اداری در قانون افغانستان وجود ندارد و غیر قانونی است.این لفظ توسط آمریکا به منظور بازداشت متهمانی که به رغم عدم داشتن اتهام رسمی تهدید امنیتی محسوب می‌شوند به کار می‌رود.

وی به خبرنگاران گفت: زندانیانی وجود دارند که توسط دادگاه‌ها بی‌گناه شناخته شده‌اند اما همچنان در زندان هستند. این اقدام نقض جدی یادداشت تفاهم واشنگتن و کابل است.

۱۳۹۱/۹/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...