نسخه چاپی

سلفی‌ها در حلب امارات اسلامی اعلام كردند

شكاف در میان مخالفان سوریه هر روز بعد تازه‌ای می‌گیرد. همین دیروز ۱۴ گروه از سلفی‌های وابسته به عربستان سعودی خیلی راحت اعلام كردند كه ائتلاف جدید شكل گرفته در دوحه را به عنوان نماینده مخالفان دولت بشار اسد قبول ندارند و برای خود برنامه‌های دیگری دارند.

به گزارش نما به نقل از جوان، اين گروه كه در شهر حلب در نزديكي مرزهاي تركيه براي خود تشكيلاتي ترتيب داده‌اند، اعلام كرده‌اند با رد ائتلاف دوحه تأكيد كرده‌اند كه آنچه آنها در نظر دارند «حكومت اسلامي عادل» است. اين در حالي است كه آخرين خبرها مي‌گويند انگليس و اتحاديه عرب هر چند مشروط و ضعيف اما ائتلاف دوحه را به رسميت شناخته‌اند. با اين وجود امريكا هنوز ائتلاف دوحه را به رسميت نشناخته است. البته قصدي نيست كه در اين تحولات امريكا را در بحران سوريه در كنار اين ۱۴ گروه و القاعده بگذاريم و به هر جهت اين طيف هنوز با اتئلاف دوحه كنار نيامده‌اند.

اين ۱۴ گروه سلفي آميخته‌اي از گروه‌هاي النصره و القاعده است كه در شمال سوريه مشغول فعاليت هستند. اين طيف مورد حمايت عربستان سعودي هستند و طي تنها ۱۱ ماه گذشته ۳۵ عمليات انتحاري انجام داده‌اند. اين گروه معتقدند كه هيچ توافق و دخالت خارجي را قبول ندارند وآنچه را خودشان مي‌دانند دنبال مي‌كنند البته منظور اين طيف از نپذيرفتن دخالت‌هاي خارجي همان نشست قطر و ائتلاف دوحه است كه به خاطر حذف زير‌پوستي عربستان، ‌رياض با آن مشكل بنيادي داشت.

در چنين شرايطي اتحاديه اروپا در ميان هشدارهاي روسيه در حال بررسي اين مسئله است كه آيا به مخالفان سوري تجهيزات نظامي بدهد يا خير. در اين زمينه بيش از همه فرانسه فعال است. به هر جهت به لحاظ سنتي فرانسه، سوريه و لبنان را در حوزه خودش مي‌بيند و هنوز آن دوران استعمار را مزه مزه مي‌كند. لوران فابيوس، ‌وزير امور خارجه فرانسه روز گذشته گفت: ۲۷ كشور اتحاديه اروپا درباره ارسال تسليحات را با مخالفان سوري در ميان خواهد گذاشت.

وي تأكيد كرد كه فرانسه هرگز نگفته مي‌خواهد سلاح به سوريه بفرستد، بلكه قصدش اين است كه اين مسئله را بررسي كند. همزمان بان كي مون، دبير كل سازمان ملل گفته كه همه گروه‌هاي درگير درسوريه بايد سلاح خود را هر‌چه زودتر زمين بگذارند، چراكه با ادامه اين روند همه منطقه به خطر كشيده خواهد شد. عنان در ادامه از جامعه جهاني خواست كه از تلاش‌هاي اخضر ابراهيمي، ‌نماينده سازمان ملل و اتحاديه عرب در امور سوريه حمايت كنند تا يك راهكار سياسي پيش پاي همه گذاشته شود. ابراهيمي نيز در اظهارات هشدار‌گونه گفته كه سوريه در حال تبديل شدن به كشوري شكست‌خورده شبيه سومالي است، البته اين چيزي است كه به نفع هيچ كسي نيست و وضعيت در اين كشور هرروز در حال بدتر و پيچيده تر شدن است.

در چنين شرايطي شيخ حمد بن خليفه امير قطر درخواست ملاقات با بشار اسد را داده است كه البته رئيس‌جمهور سوريه آن را نپذيرفته است. آنگونه كه تلگراف هلند نوشته، امير قطر از طريق محافل عربي از اسد خواسته بود با وي ملاقات كرده و براي برون‌رفت از بحران غزه در وضعيت جنگي جديد گفت و گو كنند كه بشار آن را نپذيرفت. اسد همچنين همزمان با رد اين درخواست تأكيد كرده كه در كنار مقاومت در كنار حملات موشكي اسرائيل خواهد بود. در چنين حال و احوالي مخالفان سوريه قصد دارند نشست بعدي آنچه را كه دوستان سوريه ناميده مي‌شود در مراكش برگزار كنند. خبرها حاكي از آن است كه اين اجلاس در ۱۲ دسامبر برگزار خواهد شد و محور آن فراهم‌سازي زمينه انتقال سياسي قدرت است.

۱۳۹۱/۹/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...