نسخه چاپی

حاج منصور: سیاست عین مداحی ماست

متاسفانه امروز شاهد هستیم جریانی به دنبال جدا كردن نهضت مداحی از نهضت علما و روحانیون ولایی است. در تلویزیون صحبت می‌كنند و می‌گویند در مساجد ما اصلاً خرافات وجود ندارد. اگر خرافاتی باشد در هیئت‌ها است!

به گزارش نما به نقل از مشرق، اگر شب‌های ماه رمضان گذارت به میدان ارگ افتاده باشد و با انبوه جمعیتی که دو سه ساعت مانده به سحر آنجا جمع شده‌اند مواجه شوی، بی اختیار از خود می‌پرسی این جمعیت را چه چیزی به اینجا می کشاند؟ این همان سوالی است که صبح‌های سه شنبه در حسینیه "صنف لباس فروش‌ها" و سحرهای جمعه در صحن شاه عبدالعظیم و ماه محرم و فاطمیه نیز خواهی پرسید و در همه این اجتماعات پر اشک، نوای کسی را خواهی یافت که سال هاست خود را "نوکر ابی عبدالله" می‌داند.

بسیاری حاج منصور ارضی را با روضه هایش و با مناجات‌های روح نوازش می شناسند. پای منبر امروز او جوانانی سینه می‌زنند که از زمان شیرخوارگی، گوششان به روضه‌های " حاجی" اخت گرفته است. " حاج منصور" سال هاست که در تهران از حسینیه امام خمینی و بیت رهبر انقلاب گرفته تا حرم حضرت عبدالعظیم حسنی، با روضه هایش و با مناجات‌هایش مردم این شهر را در غم اهل بیت و در خدا غرق می کند.

*** گزیده ای از صحبت های حاج منصور ارضی با رجاء را به انتخاب مشرق می خوانید:

* مداحی کار خداست. کار انبیاست. کار پیغمبر بوده است. کار ائمه بوده است. اولین جمله‌ای که شما در شب قدر و هنگامی که قرآن را روبه‌روی خود می‌گیرید به زبان می‌آورید این کلام است که "بحق کل مومن مدحته فیه" یعنی خدا هم به زبان قرآن یک عده را در قرآن مدح کرده است که آن عده هم خود اهل بیتند. پس مداحی کار خدا است و از همینجا می توان اهمیت مداحی اهل بیت را دریافت کرد.

* رهبر معظم انقلاب هم در این باب فرمایشات مهمی دارند. ایشان در بیان کارکردهای مداح، می‌فرمایند ایجاد محبت بین مردم و اهل بیت و دوم؛ تبیین و روشن کردن حقایق برای مردم. بعد از آن ایشان به فرمایش حضرت امام (ره) اشاره کرده‌اند که تأکید حضرت امام (ره) این بوده است که زنده بودن اسلام به برکت عاشورا است.

* متاسفانه امروز شاهد هستیم جریانی به دنبال جدا کردن نهضت مداحی از نهضت علما و روحانیون ولایی است. در تلویزیون صحبت می‌کنند و می‌گویند در مساجد ما اصلاً خرافات وجود ندارد. اگر خرافاتی باشد در هیئت‌ها است!

* زمانی این نهضت آتش زیر خاکستر بوده، یک موقع زمان طاغوت دو سه نفر داشتیم که وقتی حماسی و داغ می‌خواندند رژیم طاغوت اذیت می‌شد. خدا رحمت کند. مرحوم متین، مظلوم پور و حاج اکبر ناظم را. از شعرا و مداحان آن زمان بودند. شعرهایشان را پیدا کنید ببینید برای امام خمینی(ره) چه می‌گفتند! اینها می‌دانند برهم زننده نظام کاذب دنیایی بعضی افراد، همین مداح‌ها هستند.

* ما وقتی روضه می‌خوانیم می‌گوییم نماز‌خوانها و پرچمدارها و قرآن رو دست گرفته‌ها آمدند امیرالمؤمنین (علیه السلام) را کشتند، امام حسن (علیه السلام) را پاره جگر کردند سر ابی عبدالله (علیه السلام) را از تن جدا کردند. ما داریم این را می‌گوییم، نمی‌گوییم یهودیان قتله ائمه بوده اند. اصلاً زیربنای همه ظلم و قتلی که درباره ائمه روا شد، مسلمان‌نماها بودند. نماز می‌خواندند و روزه می‌گرفتند ولی شیطان بر آنها سوار شده بود.

* هیچ‌کسی نیامده است داستان مسلم بن عقیل(علیه السلام) را که روز اول محرم روضه‌اش را می‌خوانیم درست تبیین کند. که سه دسته در شهادت مسلم و خون ایشان شریک بودند، یک گروه که با او می جنگید، یک گروه کمک دهنده بود و یک گروه تماشاچی. اما اگر زمانی ما این موضوع را در شعرمان بیاوریم همه می‌گویند این یعنی چه؟ وارد سیاست شدند! در حالی که ما مدال داریم از اهل بیت (علیهم السلام) و لذا امام هادی (علیه السلام) درزیارت جامعه کبیره می‌فرمایند: " و ساسة العباد و ارکان البلاد".

* اینها می‌گویند نه! مداح باید بیاید شعرش را بخواند برود. عین همان خانهای زمان یوسف پیغمبر و یا اصحاب کهف. برخی اینگونه هستند که "ما هرچه گفتیم درست است".

* ما حقایق را می‌گوییم، بعضی‌ها می‌خواهند کلام و شخصیت ما را بخرند. ما تا الآن بعد از نوکری برای اهل بیت (علیهم السلام) نوکر مراجع تقلید حقیقی و ربانی بوده‌ایم و الآن هم گوش به فرمان حضرت آقا هستیم. ما این مطالب را می‌گوییم و معتقدیم این اصل مداحی است.

* سیاست عین مداحی ماست امام می‌فرماید، مدرس هم می‌گوید سیاست ما عین دیانت ماست. دین ما چیست به ما بگویید. دین ما عاشورای ماست. سیاست عین عاشوراست. یعنی همه حرکتهای امام حسین(علیه السلام) سیاسی بوده اما سیاسی کاری نبوده است. چه مرضی افتاده در این افراد که مدام می‌گویند چرا مداح‌ها اینطور می‌کنند.

* برخی می گویند روضه امام حسین(علیه السلام) باید تعزیه‌ای باشد. برای اینها خوب است. اما تعزیه‌ای که به کسی برنخورد. اما اگر امام حسین(علیه السلام) را برای مردم ترسیم کردی که از ما این کار می‌خواهد واکنش نشان می دهند.

* بدانید که نهضت مداح‌ها هم در طول تاریخ، با این وضعیت درست شده و برای غیر سرخم فرود نیاورده است الا خدا و اهل بیت(علیهم السلام) و از هیچکس هم نمی‌ترسد. امروز هم جوان‌های ارزشمندی، در محیط‌های علمی و با مقامات عالیه علمی جذب شده‌اند و مداحی اهل بیت (علیهم السلام) را می‌کنند در این بین ممکن است یکی دوتا هم به ندرت، خارج از عرف کاری کنند که درهمه اقشار این گونه افراد پیدا می‌شوند. نباید با آن یک نفر این‌همه آدم باتقوا، دانشجو و تحصیلکرده را کوبید.

* نگاه کنید در بیانات بیست ساله رهبر معظم انقلاب، از ریاست جمهوری تا رهبری و ببینید ایشان چند مورد، آفت مداحی شمرده‌اند: معنای خوب و لفظ نارسا، لفظ زیبا و بی حاصل. تعبیرات نامناسب برای اهل بیت(علیهم السلام) استفاده از آهنگ‌های عشقی مبتذل یا غربی. موضوع قرار گرفتن خط و خال خیالی برای چهره ائمه و دیگران، ارزش نبودن در معیار معنوی، تعریف از چشم و ابروی حضرت اباالفضل (علیه‌السلام) وغفلت از ارزشهای ایشان.

* انتقادات و آفت های مداحی را بزرگان هم می‌گویند ولی آنقدر با لطافت می‌گویند که انسان لذت می‌برد. این مباحث را هم در جمع مداحان می‌گویند. این بیانی که "آقا" می‌فرمایند اینقدر مشخص است، می‌فرمایند این همه حسن درکار شما هست، یک مقدار در فلان مساله هم ایراد داری. آقا همه را با محبت بیان می‌کنند.

* تمام وضعیت زمان اهل بیت(علیهم السلام) لحظه به لحظه در زندگی ما پیاده می‌شود یعنی اتفاقاتی که افتاده همه را یکجا می‌بینیم. در انقلاب همه را دیدیم. یک موقعی شرح آن وقایع تاریخ اسلام را می‌خواندیم حال به عینه می‌بینیم. حالا امیرالمؤمنین(علیه السلام) اگر نیست، نایبش هست.

* حقیقت را بخواهیم واقعاً بعضی می‌گویند نگویید "هذا یوم فرحت" این یوم را که می‌گویید امروز که عاشورا نیست. عاشورا دهم محرم هر سال می‌شود. ما می‌گوییم نه کل یوم عاشورا. دلیلش این است که همه آنچه از خیانت‌ها در تاریخ سراغ داریم، آنجاست که به اهل بیت روا شده است. آدم خریدن، آدم فروختن ها خوارج را می‌بینیم. شیخ‌الخوارج را هم می‌بینیم. نتیجه‌اش؟ از عاقبت خودمان هم می‌ترسیم. نکند مامثل اینها شویم. این می‌شود بصیرت.

* یعنی هم می‌گوییم و هم از خدا می‌خواهیم عملی، فکری و زبانی که "اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا" و مراقبیم که عواقبمان هم به هم نخورد.

* سیاست امروز دو گونه تحلیل می‌شود. بعضی‌ها مراقبند که حرفی نزنند که فردا مجبور شوند هزینه ای به خاطر آن بپردازند، این می شود که سازشکارانه حرف می‌زنند به جای اینکه قاطع صحبت کنند. ما چگونه هستیم؟ "ارتد الناس بعدالنبی "تاریخ می‌گوید. از این می‌ترسیم که بعد از اهل بیت و علما و امام و آقا ارتداد پیدا نکنیم.

* تحلیل دوم همین سخنان اخیر رهبرمعظم انقلاب را اگر بر مبنای رفتار اهل بیت (علیه السلام) بخواهیم داشته باشیم، آقا با این گفتارشان یک ذره احتمال امیدواری‌ برای برگشت بعضی افراد را هم باز گذاشته اند. مثل زمان ابی‌عبدالله(علیه السلام) که در نزدیکی قتل‌گاه دو نفر دشمن برگشتند. نگویید که آقا خیلی مدارا می‌کند. آقا مثل جدش رفتار فرمود. مگر نمی‌گوییم و روضه نمی‌خوانیم که دم قتلگاه دو نفر برگشتند به راه امام حسین(علیه السلام) و شمشیر کشیدند علیه دشمن امام حسین(علیه السلام) وهمانجا شهید شدند. این تاریخ کربلاست. رهبر انقلاب بیاناتی را که می‌فرمایند همین را تبیین می‌کنند و دید وسیع‌تری دارند.

۱۳۹۱/۹/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...