نسخه چاپی

عراق‌وسوریه در اندیشه ائتلاف/اتحاد بغداد‌-‌دمشق و تغییر معادلات ‌منطقه‌ای

عکس خبري -عراق‌وسوريه در انديشه ائتلاف/اتحاد بغداد‌-‌دمشق و تغيير معادلات ‌منطقه‌اي

یك روزنامه فرامنطقه‌ای عربی با افشای اینكه عراق و سوریه در تلاش برای ائتلاف با یكدیگر هستند، تاكید كرد كه این ائتلاف بی‌‌تردید معادلات منطقه‌ای را تغییر خواهد داد.

به گزارش فارس، روزنامه فرامنطقه‌ای «القدس العربی» در شماره امروز خود نوشت که شماری از کارشناسان سوری و عراقی در حال بحث و تبادل نظر اولیه درباره امکان تشکیل ائتلاف یا اتحاد با یکدیگر هستند.

این روزنامه در گزارش خود آورده است که هم اکنون بغداد و دمشق به این نتیجه رسیده‌اند که با چالش‌های مشابهی در عرصه داخلی و منطقه‌ای و بین المللی مواجه هستند و ایده اتحاد یا ائتلاف می‌تواند بهترین راه حل برای مقابله با این چالش‌ها باشد.

القدس العربی افزوده است: اطلاعات به دست آمده اظهار می‌کند که تماس‌هایی بین کارشناسان دو کشور برقرار شده است که هدف آن رایزنی و انجام هماهنگی‌های لازم در این زمینه است.

این روزنامه فرامنطقه‌ای نوشته است که این تماس‌ها و دیدارها هم اکنون و در این مرحله به بررسی این طرح و واکنش کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و مصر و ترکیه و همچنین واکنش‌های بین المللی محدود شده و در صورتی‌که توافقات لازم در این خصوص صورت گیرد و نتایج تحقیق نشان دهد که چنین ائتلافی نتایج مثبتی به دنبال خواهد داشت، مرحله دوم طرح یعنی بررسی اجرای شکل قانونمند این طرح آغاز خواهد شد.

القدس العربی به نقل از کارشناسان و صاحبنظران تاکید می‌کند که اگر چنین ایده‌ای به منصه ظهور برسد، شاهد تغییر و تحولاتی در معادلات منطقه‌ای،‌ به ویژه در عرصه ژئوپلتیک خواهیم بود، چون در این حالت عراق و سوریه در آن واحد هم به دریای مدیترانه و هم رود کارون دسترسی خواهند داشت.

این کارشناسان همچنین می‌گویند که این اقدام معادله انرژی و گاز و نفت و راه‌های عبور و گذر به اروپا را تغییر خواهد داد و بیم و هراس‌های بسیاری برای قدرت‌های بزرگ به وجود خواهد آورد.

صرف نظر از تمام موارد مذکور این اتحاد ایده الحاق ارتش‌های دو کشور را به یکدیگر مطرح خواهد کرد که بیم و هراس‌های بسیاری را برای ترکیه و اسرائیل و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به وجود می‌آورد.

۱۳۹۱/۹/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...