نسخه چاپی

بیانیه جدید 1+ 5 درباره ایران منتشر شد

اعضای دایم شورای امنیت سازمان ملل به همراه آلمان، امروز در نشستی در مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بیانیه‌ای درباره ایران صادر كردند كه در نوع خود، بسیار مهم تلقی می‌شود، زیرا خطوط كلی مورد نظر آنها را پیش از مذاكره با ایران مشخص می‌كند.

پنج عضو دایم شورای امنیت به همراه آلمان، در نشستی که امروز در «وین»، پایتخت اتریش درباره ایران ترتیب دادند، بیانیه‌ای صادر نمودند؛ اهمیت این بیانیه از آنجاست که خط کلی مدنظر آنها در مذاکرات آتی با ایران را مشخص می‌کند.

به گزارش «تابناک»، اعضای گروه 1+ 5 در این بیانیه از ایران خواسته‌اند، «بدون هیچ گونه پیش شرطی»، وارد «گفت‌وگویی جدی» درباره برنامه هسته‌ایش شود.

افزون بر این، در این بیانیه که در مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صادر شده، از اینکه ایران در دو بازدید اخیر بازرسان به آنها اجازه دسترسی به دانشمندان و نیز برخی اسناد و مراکز را نداده، ابراز نگرانی شده است.

در همین باره، از ایران خواسته شده بنا بر تعهداتش، اجازه بازدید از مرکز نظامی «پارچین» را به بازرسان بین‌المللی بدهد.

با این حال، در بیانیه این شش کشور، بر حمایت آنان از دستیابی به راهکاری دیپلماتیک درباره موضوع هسته‌ای ایران و آمادگی آنها برای ازسرگیری گفت‌وگو با ایران تأکید شده است.

خبرگزاری «بی.بی.سی» در این باره گزارش داد: در نشست امروز، کشورهای غربی خواهان به‌کارگیری لحن تندتری علیه ایران بوده‌‌اند، ولی روسیه و چین با این امر موافقت نکرده‌اند.

همان گونه که پیداست، با وجود پیشنهاد ایران برای ازسرگیری گفت‌وگوها و استقبال از این امر، در موضع کشورهای غربی تغییری پدید نیامده است. در حقیقت، این شش کشور که خواهان ورود ایران به مذاکرات بدون پیش شرط هستند، خود پیش‌شرط‌های چالش‌برانگیزی در این باره مطرح کرده‌اند؛ بنابراین، باید منتظر ماند و دید، رویه عملی آنها در مذاکرات نیز مانند همیشه خواهد بود یا تغییری در آن پدید خواهد آمد؟!

۱۳۹۰/۱۲/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...