نسخه چاپی

مرثیه ولی‌عصر(عج) برای سیدالشهداء

عکس خبري -مرثيه ولي‌عصر(عج) براي سيدالشهداء

استاد حوزه علمیه قم، «زیارت ناحیه مقدسه» را بیان كننده عمق فاجعه كربلا دانست و گفت: امام زمان(عج) زائر و مرثیه‌سرای واقعی امام حسین‌(ع) است و هیچ زیارتى همانند این زیارت، عمق فاجعه كربلا را بیان نمی‌كند.

به گزارش نما به نقل از فارس، «زیارت ناحیه مقدسه» سوگنامه تأثرانگیز و مرثیه سوزناک امام مهدى(عج) براى جد بزرگوارش حضرت سیدالشهدا(ع) در روز عاشوراست که عاشقان و شیفتگان اهل بیت در روز عاشورا و غیر آن زمزمه‌اش مى‌کنند. امام زمان(عج)، کسى که زمان در اختیار او و تمام صحنه‌ها و لحظه‌های هر روز در مقابل نگاه اوست. با چشمی نافذ جاى جاى دشت بلا و لحظه به لحظه حماسه عاشورا را مشاهده و سوز عطش و سوزش سیلى و تازیانه را بر پیکر عاشورائیان لمس مى‌کند. به واقع، هیچ زیارتى همانند این زیارت، عمق فاجعه کربلا را بیان نکرده است.

به مناسبت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین علیه‌السلام گفت‌وگوی مشروحی درباره زیارت ناحیه مقدسه با حجت‌‌الاسلام والمسلمین محمد رضا فؤادیان، از استادان حوزه علمیه قم و نویسنده کتاب‌های «امام زمان و قهرمانان کربلا»، «کرانه کرامت»، «سایه‌های گمراهی» و «زندگی مهدوی» انجام دادیم که متن آن تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.

حجت‌الاسلام فؤادیان در ابتدی این گفت وگو ضمن تسلیت ایام سوگ و ماتم اظهار داشت: زیارت ناحیه مقدسه دارای 10 بخش کلی و مضامین شگفت‌انگیزی است که توصیف صحنه کربلا سوزناکترین فراز این زیارت است.

زیارت ناحیه مقدسه مسئولیت آفرین و حرکت ساز است

فؤادیان اظهار داشت: هیچ زیارتی همانند زیارت ناحیه مقدسه عمق فاجعه کربلا را بیان نکرده است. در حقیقت این زیارت آموزه‌‌هایی از عشق، معرفت، عرفان، سوز، حماسه و توسل دارد.

وی افزود: این زیارت در عین حال که مرثیه است، مسئولیت‌آفرین و حرکت‌ساز هم هست و بر سفیران هدایت عاشورایی شایسته و بایسته است که با عنایت بیشتری به این زیارت توجّه کنند و جایگاه والای این زیارت را در مجالس حسینی متذکر شوند.

در ابتدای این زیارت نام 22 تن از انبیاء ذکر شده است

این نویسنده حوزوی با بیان اینکه در ابتدای این زیارت، نام 23 تن از انبیای الهی علیهم‌السلام ذکر شده است، بیان داشت: سلام بر انبیا و اعتراف به مقامات و فضایل آنان، زائر را به جایگاه توحید و نبوت رهنمون می‌سازد.

وی ادامه داد: معدن تمام این حسن‌ها و جلالت‌ها، ذات اقدس الهی است و نبوّت رشته پیوند خلق و خالق است و استحکام آن به امر ولایت است. همچنین اغلب صفات ذکر شده انبیاء علیهم‌السلام یادآور رنج و محنت آنهاست؛ مانند صبر ایوب و زکریا، شهادت یحیی که البته قابل مقایسه با مصائب کربلا نیست.

امام شناسی به هنگام توسل، تنها راه و مسیر است

حجت‌الاسلام فؤادیان با اشاره به اینکه امام زمان (عج) در سه جای این زیارت برای زائر، درس و پیام امام شناسی دارد، گفت: ابتدا در اوایل زیارت بعد از سلام بر پیامبران آمده است: السلام علی امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب المخصوص باخوته. السلام علی فاطمة الزهرا ابنته، السلام علی ابی محمد الحسن وصّی ابیه و خلیفته، السلام علی الحسین الذی سمحت نفْسهُ بمُهجتِهِ...

وی اضافه کرد: در این قسمت از زیارت نام چهار تن از اصحاب کساء علیهم‌السلام با ذکر برخی از خصوصیات بیان شده است. سلام بر امیرمؤمنان امام علی (ع) که تنها او شایستگی و افتخار برادری با رسول خدا (ص) را داشت. سلام بر فاطمه (س) که دختر و پاره تن رسول خدا (ص) است. سلام بر امام حسن مجتبی (ع) که جانشین پدر بزرگوار خود بود. سلام بر حسین (ع) که خونش را هدیه به اسلام کرد.

این نویسنده و پژوهشگر معارف اسلامی عنوان کرد: درجای دیگر از زیارت در قسمت دعا و درخواست، امام زمان (عج) می‌آموزاند که امام شناسی به هنگام توسل، تنها راه است. لذا زائر، خداوند تبارک و تعالی را به انوار طیبه معصومین (ع) قسم می‌دهد و نام امامان نور را از امام علی تا امام حسن عسکری علیهم‌السلام، ذکر کرده سپس درخواستش را عرضه می‌دارد.

وی ادامه داد: در دعای قنوت نیز دوباره یاد ائمه (ع) شکوفا می‌شود و ویژگی‌های پنج تن آل عبا در این قسمت بسیار حائز اهمیت است.

در زیارت ناحیه مقدسه عمق مظلومیت اهل بیت علیهم‌السلام روشن می‌شود

این استاد حوزه با بیان اینکه سلام بر سالار شهیدان در زیارت‌های دیگر یکجا و به صورت کلی آمده است ابراز داشت: در این زیارت، سلام گاهی با ذکر نام و فضایل و عملکرد ایشان و گاهی بر اعضا و جوارح بیان شده است.

وی یادآور شد: سلام بر اعضا و مصیبت جان سوز آنها مثل این فرازها که می‌فرماید: «السلام علی الشیب الخضیب» سلام بر محاسن به خون خضاب شده. «السلام علی الخد التّریب» سلام بر گونه خاک آلود. «السلام علی الثغر المقروع بالقضیب» سلام بر لبی که با نی زده شد. «السلام علی الرأس المرفوع» سلام بر سری که بالای نیزه شد. «السلام علی الاجساد العاریة فی الفلوات» سلام بر اجسادی که برهنه در بیابان رها شد.

فؤادیان تأکید کرد: نکته قابل دقت در این فرازها، اشاره به نوع مصیبت‌ها است که عمق فاجعه یزیدیان و مظلومیت اهل بیت (ع) را روشن می‌سازد.

بعضی فرازها فضایل حضرت سید‌الشهدا علیه‌السلام را معرفی می‌کند

استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: در بخشی از سلام‌ها به نمونه‌ای از فضایل و کرامات امام حسین (ع)، اشاره شده است مانند: «السلام علی ابن خاتم الانبیا» سلام بر فرزند خاتم پیامبران. «السلام علی من بکته ملائکةُ السماء» سلام بر کسی که در آشکار و نهان اطاعت خدا کرد. «السلام علی من جعل الله الشفاء فی تربته» سلام بر آقایی که خداوند شفا را در تربت او قرار داده است.

اجر شهادت امام حسین علیه‌السلام

فؤادیان با اشاره به بعضی از فضایل امام حسین (ع) گفت: در روایتی نیز آمده: «انه سبحانه، عوّض شهادَته بثلاث خصالٍ جعل الشفاء فی تربته و اجابة الدعاء تحت قبته و الائمة من ذرّیته»؛ به درستی که خداوند سبحان در ازاء شهادت امام حسین (ع)، سه موهبت به او عنایت کرد: شفا در ترتبتش، اجابت دعا در زیر گنبدش و ائمه را از ذریّه‌اش قرار داد.

این نویسنده و پژوهشگر حوزوی افزود: لذا امام صادق (ع) و امام مهدی (عج) به هنگام بیماریشان، دستور دادند، شخصی به کربلا برود و برای آنها دعا کند.

ولی‌عصر (عج) به ما می‌آموزد برای یاری امام زمان علیه‌السلام چگونه باید بود

حجت‌الاسلام فؤادیان با اشاره به اینکه یاران امام حسین (ع) اصحاب فداکاری بودند که در رأس اصحاب و یاران تمام انبیاء و اولیاء علیهم‌السلام بوده و هستند، گفت: امام حسین (ع) فرمود: «فانی لا اعلم اوفی و لا خیراً من اصحابی» من اصحابی با وفاتر و بهتر از اصحاب خود سراغ ندارم.

وی اضافه کرد: امام زمان (عج) بر صحابه پاکباز و سربازان مخلص، سلام‌هایی دارد که مانند سلام بر مولایشان است تا زائران بیاموزند برای یاوری ولی زمان چگونه باید بود: «السلام علی النفوس المصطلمات». سلام بر بدن‌های به زنجیر کشیده و اسیر شده. «السلام علی الارواح المختلسات». سلام بر روح‌های به پنهانی برده شده. «السلام علی الاجساد العاریات». سلام بر جسم‌های نحیف و رنگ باخته. «السلام علی الابدان السلیبة». سلام بر بدن‌های مسلوب وعریان. «السلام علی المجدلین فی الفلوات». سلام بر جنگاوران بیابان.

امام زمان عجل‌الله تعالی هر صبح و شام برای جد غریبشان ندبه می‌کند

حجت‌الاسلام فؤادیان با بیان اینکه حضرت مهدی (ع) دل داده به امام حسین(ع) است، به خبرگزاری فارس گفت: خدمت در محضر امام حسین (ع) و توفیق یاری حضرت و شمشیر زدن در رکاب او، از بزرگترین توفیقات الهی بود که نصیب برخی از خواص عصر امام حسین (ع) شد. لذا امام زمان (ع) نیز عاشق جد بزرگوار خود و مشتاق خدمت به او است.

وی تأکید کرد: حضرت به ما نیز می‌آموزند که باید این چنین بود. حضرت می‌فرمایند: «اگر روزگار مرا به تأخیر انداخت و مقدّرات از یاری و نصرت تو در روز عاشورا باز داشت، هر آینه من صبح و شام بر تو ندبه می‌کنم و به جای قطرات اشک بر تو خون می‌گریم».

نویسنده و پژوهشگر معارف اسلامی گفت: امام زمان (عج) در رابطه با ویژگی‌های حضرت اباعبدالله (ع) می‌فرماید: امام حسین (ع) دارای حسب و نسب شریف و ارزشمند و منقبت‌های فراوان و سوابق درخشان و متخلق به اخلاق نیکوست.

امام حسین علیه‌السلام راه‌های اصلاح را مشخص و روشن کرد

حجت الاسلام فؤادیان با بیان اینکه فعالیت‌های اجتماعی امام حسین (ع) در زیارت ناحیه مقدسه به خوبی توصیف شده ابراز داشت: حضرت مهدی (عج) در این خصوص خطاب به جد بزرگوارشان می‌فرماید: «اشهد انک قد اقمت الصلاة و اتیت الزکاة و امرت بالمعروف و نهیت عن المنکر و العدوان» ای حسین! گواهی می‌دهم که نماز را بر پا داشته «و سننت السنن و اطفأت الفتن و دعوتَ الی الرشاد اوضحتَ سبل السّداد». سنت‌ها را انجام داده و آشوب‌ها را فرو نشاندی، به پاکی و راستی خوانده و راههای صلاح را روشن و مبین ساختی.

وی افزود: در فرازی دیگر حضرت خطاب به اباعبدالله (ع) می‌فرماید: «والعماد الدین رافعا و للطغیان قامعا و اللطغاة مقارعا و للامة ناصحا». برپا دارنده پایه و اساس دین، و در هم کوبنده طغیان و سرکشی، سخت‌گیر و کوبنده بر آشوبگران و طغیان‌گران و نصیحت‌گر امت بودی.

فؤادیان دررابطه با مطیع بودن امام حسین (ع) گفت: این قسمت جلوه‌ای خاص دارد و به زائر می‌آموزد باید مطیع مولای زمان بود: «و کنت طائعاً و لجدک محمد صلّی الله علیه و آله تابعاً و لقول ابیک سامعا و الی وصیة اخیک مسارعا». شما همواره نسبت به خدا فرمانبردار و نسبت به جدت محمد (ص) پیرو و نسبت به فرموده پدرتان، مطیع و شنوا بودی و وصیت و سفارش برادر را به انجام رساندی.

حضرت ابا‌عبدالله علیه‌السلام مهربان برای اسلام و مسلمین

این کارشناس دین پیرامون رابطه امام حسین (ع) ومردم در زیارت ناحیه مقدسه بیان داشت: در این قسمت، امام حسین (ع) چنین توصیف شده است: «کنت ربیع الایتام و عصمة الانام و عزّ الاسلام و معدن الاحکام و حلیف الانعام سالکاً طرائق جدک و ابیک» تو بهار یتیمان و ملجأ و پناهگاه مردم و عزّت اسلام و کانون احکام و هم‌پیمان بخشش‌ها و نیکوکاری، رهروی راه جدّت و پدرت بودی.

وی ادامه داد: امام زمان (عج) در ادامه زیارت می‌فرمایند: «وللاسلام و المسلمین راحما و للحق ناصرا و عند البلاء صابرا و للدین کالئاً و عن حوزته مرامیا» برای اسلام و مسلمین مهربان و یاور حق و صبور و بردبار در هنگام بلا و محافظ دین و نگهبان آن بودی.

امام حسین علیه‌السلام عابد و زاهد روزگار خویش بود

حجت‌الاسلام فؤادیان اظهار داشت: امام حسین (ع) که به بیان امام زمان (عج) شب زنده دار «متهجداً فی الظلم» و عابد و زاهد روزگار خویش بود، به ما درس چگونه زیستن را می‌آموزد.

وی گفت: این فراز نقطه مهمی در این زیارت و دارای معانی بلندی است. در این قسمت آمده است: «کنت للرسول صلّی الله علیه و آله ولداً و للقرآن سنداً و للامة عضدا و فی الطاعة مجتهدا، حافظا للعهد و المیثاق، ناکباً عن سبل الفساق، باذلا للمجهود، طویل الرکوع و السجود، زاهداً فی الدنیا زهد الراحل عنها ناظراً الیها بعین المستوحشین منها» امام زمان (عج) در این عبارتِ بسیار جالب و جامع، جد بزرگوار خود امام حسین (ع) را با ده عنوان وصف کرده است که به نحو مستقیم یا غیر مستقیم، عبودیت حضرتش را بازگو می‌کند.

استاد حوزه علمیه قم گفت: معنای این عبارات این است: امام حسین (ع) فرزند رسول خدا (ص) است. او سند و پشتوانه قرآن است. توان اسلام، امامت است و امام حسین (ع) بازوی پر توان امت و دین اسلام در همه اعصار است. در راه اطاعت پروردگار سخت‌کوش و تلاشگر بود. آن بزرگوار نگهدار عهد و میثاق است و با خدا و خلق او در عهد و پیمان، استوار و با وفا است.

فؤادیان با بیان اینکه آن حضرت از راه و روش فاسقان روی گردان بود و از راه مسامحه و مداهنه وارد نمی‌شد گفت: آن حضرت رکوع و سجده‌های طولانی داشت. سیدالشهدا (ع)، نسبت به دنیا زاهد و بی‌علاقه بود. نظر او به دنیا، نظر وحشت زدگان بود و آنجایی که نظر دیگران به دنیا نظر عاشقانه و دل پسندانه بود، نظر آن حضرت به دنیا، مانند انسان وحشت زده بود.

انحراف مردم و حکومت از دین، علت قیام بود

نویسنده و پژوهشگر معارف اسلامی اظهار داشت: هر واقعه و انقلابی که در جهان به وقوع می‌پیوندد، نتیجه علل و عواملی است که در به وجود آمدن آن، نقش بسزایی دارد. پیدایش پدیده عاشورا نیز مرهون علل و عواملی است که رهبر این قیام، امام حسین (ع) این علل را بازگو فرموده است.

فؤادیان علت‌هایی مانند فساد دستگاه خلافت و رهبری، ظهور بدعت‌ها، انحطاط اخلاقی و خطر بازگشت به جاهلیت، بی‌عدالتی و گسترش ظلم و منکرات را اضافه کرد و آنها را از جمله عوامل قیام سالار شهیدان برشمرد.

استاد حوزه علمیه با اشاره به زمینه‌های قیام حضرت اباعبدالله (ع) ابراز داشت: امام زمان (عج) در این خصوص خطاب به جد بزرگوارش می‌فرماید: «حتّی اذا الجور مد باعه، و اسفر الظلم قناعه و دعا الغی اتباعه، و انت فی حرم جدک قاطن و للظالمین مباین، جلیس البیت و المحراب، معتزل عن اللذات و الشهوات، تنکر المنکر بقلبک و لسانک علی حسب طاقتک و امکانک» تا آنگاه که ظلم و بیداد دست از آستین بیرون آورد و با سلاح به میدان آمد و گمراهان در ضلالت خود غرق شدند؛ در حالیکه تو در حرم جدت ساکن، و از ستمگران دوری گزیده بودی، در خانه و محراب به سر برده و از امیال و شهوات بر کنار و با قلب و زبان به مقدار توان زشتی را زشت می‌شمردی.

توصیف صحنه کربلا سوزناکترین فراز زیارت ناحیه مقدسه است

فؤادیان با بیان اینکه توصیف صحنه کربلا نقطه اوج این مرثیه جانسوز است، گفت: هر انسانی که توصیف این صحنه‌ها را می‌شنود، آبشار اشک و طوفان غم و اندوه، امان او را می‌بُرد، امام زمان (ع) در این قسمت می‌فرماید: «فجاهدتم بعد الایعاز لهم، و تأکید الحجة علیهم، فنکثوا ذمامک و بیعتک، و اسخطوا ربک و جدّک، و بدؤوک بالحرب»؛ پس از آنکه آنان را از کار خود بازداشته و حجت و دلیل را برایشان تأکید نمودی؛ بیعتت را شکسته و بر پروردگار و جدّت خشم نموده و با تو جنگیدند.

وی افزود: حضرت در ادامه توصیف صحنه کربلا می‌فرماید: «وامر اللعینُ جنودَه، فمنعوکَ الماء و وروده ... و رشقوک بالسهام و النبالِ، و بسطوا الیک اکفُّ الاصطلام» و آن شخص ملعون به لشکریانش دستور حمله داد، تو را از آب و وارد شدن به آن بازداشتند. تیرها و سنگها را به طرف تو پرتاب کرده و دستهای جنایتکارشان را برای نابودیت گشودند.

حجت‌الاسلام فؤادیان گفت: این عبارات نیز آن لحظات جان سوز را بیان می‌کند.«فأحدقوا بک من کلّ الجهات، و أثخنوک بالجراح ... حتّی نکسوک عن جوادک فهویت الی الارض جریحاً، تطؤک الخیولُ بحوافرها، او تعلوک طغاة ببواترها» پس از هر سو تو را محاصره کرده و زخم‌های عمیق بر تو وارد ساختند تا اینکه تو را از اسبت انداخته و تو مجروح بر زمین افتادی، اسب‌ها با سم‌هایشان برتو تازیدند و ستمگران شمشیرهای برّانشان را بر تو فرود آوردند.

این کارشناس دینی در ادامه اظهار داشت: این بخش از زیارت ناحیه مقدسه یعنی: «والشمر جالس علی صدرک، و مولغ سیفه علی نحرک، قابض علی شبیک بیده، ذابح لک بمهنده» در حالیکه شمر بر روی سینه‌ات نشسته و شمشیرش را بر گودی زیر گلوی تو فرود برده و محاسنت را با دستش گرفته بود، سرت را با شمشیر خود برید. از جمله حساس ترین عبارت‌های زیارت است.

یزیدیان فقط به کشتن حضرت قناعت نکردند

این نویسنده و پژوهشگر حوزوی با اشاره به مرثیه و مصیبت بعد از عاشورا بیان داشت: ظلم و ستم یزیدیان با کشتن فرزند رسول خدا (ص) پایان نپذیرفت و کینه‌های خود را ادامه دادند.

وی افزود: امام زمان (عج) در این رابطه می‌فرماید: «و رفع علی القناة رأسک و سبی اهلک کالعبید، و صفدوا فی الحدید، فوق اقتاب المطیّات، تلفح وجوههم حر الهاجرات، یساقون فی البراری و الفلوات، ایدیهم مغلولة الی الاعناق، یطاف بهم فی الاسواق» سرت بر بالای نیزه قرار داشت و خانواده‌ات همچون بندگان اسیر و در غل و زنجیر قرار گرفتند. در فراز پالان‌های چهارپایان، چهره‌شان از گرمای ظهر تابستان می‌سوخت و در بیابان و دشت‌های پهناور پیش برده می‌شدند، دست‌هایشان به گردن‌هایشان آویخته و در بازارها آنان را می‌گرداندند.

کشته شدن حسین مساوی با کشته شدن اسلام

حجت‌الاسلام فؤادیان پیرامون بازتاب این جنایات در زیارت ناحیه مقدسه گفت: امام زمان (عج) این ضایعه عظمیم را مساوی با کشتن اسلام می‌داند و می‌فرماید: «فالویل للعصاة الفساق، لقد قتلوا بقتلک الاسلام، و عطّلوا الصلاة و الصیامَ و نقضوا السُّنن و الاحکام و هدموا قواعد الاسمان و حرّفوا آیات القرآن و هملجوا فی البغی و العدوان ... و عاد کتاب الله عزّوجلّ مهجورا، و غودرالحقُّ اذ قهرت مقهورا» پس وای بر سرکشان گنه‌کار، به کشتنت اسلام را کشتند و نماز و روزه را بیهوده و مهمل گذاشتند. سنتها و احکام را شکسته و پایه‌های ایمان را نابود کردند. آیات قرآن را تحریف و در فساد و دشمنی سخت تلاش نمودند و کتاب خدا را رها کرده و به حق خیانت شد.

همه کائنات در مصیبت امام حسین علیه‌السلام گریستند

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه عظمت این مصیبت به نحوی است که سرتاسر هستی، عزادار و به ماتم و سوز و ندبه نشستند، ابراز داشت: امام زمان (عج) در این رابطه می‌فرماید: «فانزعج الرسول، و بکی قلبه المهول، و عزّاه بک الملائکة و الانبیاء و فجعت بک امّک الزهراء و اختلفت جنود الملائکة المقربین، تعزی اباک امیرالمؤمنین و اقیمت لک الماتم افی اعلی علّیین و ...» پیامبر (ص) آشفته خاطر شد و قلب گریانش گریست و به خاطر تو فرشتگان و پیامبران به او تسلیت گفتند و به خاطر تو مادرت زهرا (س) سوگوار و مصیبت زده شد و فرشتگان مقرب برای سوگواری و تسلیت گفتن به پدرت امیر مؤمنان (ع) نزد او می‌رفتند و برایت در اعلی علّیین مجلس عزا و ماتم بر پا شد.

حجت الاسلام فؤادیان به بیان بازتاب این مصیبت در کائنات پرداخت و گفت: امام زمان می‌فرماید: «و بکت السماءُ و سکّانها و الجنانُ و خُزانُها و الهِضاب و اقطارها و البحار و حیتاتها و الجنان و لدانها و البیت و المقام و المشعر الحرام و الحلُّ و الاحرام». آسمان و ساکنانش، بهشت و خزنه دارانش، و کوه‌های گسترده بر روی زمین و کرانه‌هایش و دریاها و ماهیانش و جنیان و فرزندانشان و خانه خدا و مقام ابراهیم و مشعر الحرام و حل و حرام برای تو گریستند.

امام زمان (عج) در این زیارت طریقه دعا کردن را به ما می‌آموزد

نویسنده و پژوهشگر معارف اسلامی با بیان اینکه چه زیبا و پربهاست که عرض ارادت به ساحت مقدس سالار شهیدان را وسیله‌ای برای ارتباط و انس با خداوند متعال قرار داهیم، ادامه داد: دعا سبب بینش و معرفت عمیق، موجب آرامش و سکون نفس و تشخیص رذایل از فضایل، محرک به سوی خوبی‌ها، بازدارنده از کژی‌ها، سازنده روح و روان و ایجاد کننده روح تعهدات اجتماعی است. این انگاره‌ها در این بخش از این زیارت مقدس، موج می‌زند.

فؤادیان با بیان اینکه علاوه بر آنکه امام زمان (عج) ضمن دعاها به ما می‌آموزد که در این هنگام، توسل به ائمه اطهار (ع) تنها راه است، گفت: با سیر در این دعا می‌آموزیم که محور دعاها چه باشد و چگونه دعا کنیم.

وی یادآور شد: مکمل این زیارت خصوصاً قسمت اخیر آن، نماز خاص زیارت است که با سوره‌های انبیاء و حشر خوانده می‌شود و دارای یک دعای بسیار عالی در قنوت است.

چرا زیارت ناحیه در مفاتیح نیامده است؟

این استاد حوزه درباره علت نیامدن زیارت ناحیه مقدسه در مفاتیح اظهار داشت: هر مؤلفی با دید خاصی به تدوین کتاب می‌پردازد؛ مثلاً سید رضی که سخنان حضرت علی (ع) را جمع آوری نموده، توجّهش بیشتر در ادبیات و فصاحت و بلاغت بوده؛ لذا برخی از سخنان حضرت را نیاورده است. حتی مفاتیح الجنان از 54 دعای صحیفه سجادیه، فقط دعای مکارم الاخلاق را ذکر نموده است.

وی افزود: البته محدث عالی مقام شیخ عباس قمی در کتاب «نفس المهموم» به فرازی از این زیارت استناد و اشاره کرده است. شاید به خاطر طولانی بودن این زیارت و ذکر کردن زیارت عاشورا در مفاتیح الجنان، ایشان ذکر آن را لازم ندانسته است.

زیارت ناحیه دارای سندهای مختلف و معتبر است

فؤادیان با بیان اینکه زیارت ناحیه مقدسه از طریق نایب امام زمان (ع) به دست شیعیان رسیده بیان داشت: این زیارت از طریق یکی از نایبان خاص امام زمان (ع) به دست برخی از اساتید شیخ مفید و سپس به شیخ مفید و سید مرتضی (علم الهدی) رسیده است.

این کارشناس علوم دینی گفت: زیارت ناحیه، دارای سندهای مختلف و معتبر بوده و در کتابهای این علمای بزرگوار ثبت و ضبط شده است. همچنین از «سید بن طاووس» تا زمان حال نیز آن را نقل و صریحاً تأیید کرده‌اند.

وی ادامه داد: ضمن آنکه مضامین این زیارت همسو با روایات و سایر زیارت‌ها است و عبارت گویا و معانی عمیق و دقیقش، شاهد صدقی است که این زیارت از ناحیه معصوم صادر شده است. مثلا «ابن مشهدی» در کتاب «المزارالکبیر» این زیارت را نقل نموده و در مقدمه کتابش نیز فرموده است: فقط احادیث مستند و صحیح را در این کتاب می‌‌آورم.

امام زمان (ع) همه سختی‌ها و مصیبت‌های عاشورا را لمس می‌کند

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه زیارت ناحیه مقدسه سوگ‌نامه و مرثیه سوزناک امام مهدی (عج) برای امام حسین (ع) است، گفت: تمام صحنه‌ها و لحظه‌ها هر روز در مقابل نگاه امام زمان است و با نگاهی نافذ جای جای دشت کربلا و لحظه به لحظه حماسه عاشورا و سختی و تلخی واقعه را مشاهده و سوز عطش و سوز سیلی و تازیانه را بر پیکر عاشوراییان، لمس می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد رضا فؤادیان با تأکید بر این مطلب که امام زمان (عج) زائر و مرثیه‌سرا و وارث حقیقی امام حسین (ع) است، اینگونه سخنان خود را به پایان برد: امیدوارم ما نیز با پیروی کامل از امامان خود و آشنایی هرچه بیشتر با میراث به جای مانده از آنها بتوانیم سربلند باشیم.

۱۳۹۱/۹/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...