نسخه چاپی

كرونا در كودكان با چه علائمی آشكار می‌شود؟

عکس خبري -کرونا در کودکان با چه علائمي آشکار مي‌شود؟

یك فوق تخصص بیماری‌های عفونی كودكان با اشاره به علائم بیماری كرونا در كودكان، ‌گفت: كودكان نه تنها به ویروس مبتلا می‌شوند، بلكه حتی می‌توانند ویروس را به دیگران هم انتقال دهند.

به گزارش نما، دکتر رکسانا منصوری با بیان اینکه در اسفندماه کودکان مبتلا به کووید۱۹ علامت کمتری داشتند، گفت: از این رو تصور می‌شد کودکان به این بیماری مبتلا نمی‌شوند تا اینکه حدودا فروردین‌ماه با فرم جدیدی از ابتلا به ویروس در کودکان روبرو شدیم؛ کودکان نه تنها به ویروس مبتلا می‌شوند، بلکه حتی می‌توانند ویروس را به دیگران هم انتقال دهند.

وی با اشاره به اینکه کووید۱۹ ویروسی است که جدیدا شناخته شده، ‌ بیان کرد: زمانی‌ هم که ایران با این ویروس درگیر شد، هنوز هیچ جایی اطلاعات گسترده نسبت به آن وجود نداشت. بنابراین بسیاری از اطلاعاتی که داشتیم مبنی بر اینکه کودکان به ویروس مبتلا نمی‌شوند و یا نمی‌توانند آن را به سایرین انتقال دهند ناشی از نقص اطلاعاتی بوده است. ما کودکان علامت‌دار نسبت به بزرگسالان کم‌تر داشتیم و انتظارمان آن بود که شدت بیماری و مرگ و میر در بزرگسالان بیشتر باشد.
این فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان، ادامه داد: موارد ذکر شده هنوز به معنای آن نبود که کودکان به نوع بدون علامت یا کم علامت بیماری مبتلا نشوند. از حدود فروردین ماه بود که با فرم جدیدی از ابتلا به کرونا در کودکان آشنا شدیم که شباهت‌هایی با بیماری کاوازاکی داشت و ما به آن التهاب بعد از عفونت می‌گوییم؛ بنابراین هم کودکان به این ویروس مبتلا می‌شوند و هم می‌توانند آن را به سایرین انتقال دهند.

وی افزود: همچنین فرمی از بیماری به دنبال عفونت کرونا پیش آمد که ناشی از فاکتورهای التهابی داخل بدن است، یعنی در آن دوره ممکن است pcr کرونا منفی باشد ولی کودکی باشد که بین یک تا ۴ هفته قبل عفونت را گرفته و اکنون فاز التهابی آن را نشان می‌دهد. این موارد ممکن است با علائمی مثل اسهال، ‌ کاهش هوشیاری، اختلال خون‌ریزی دهنده و... به مراکز درمانی مراجعه کنند و حتی با بسیاری بیماری‌های دیگر اشتباه گرفته شوند و بعد ما متوجه شویم این کودکان سابقه تماس با فرد کرونا مثبت داشتند و یا خودشان ردپایی از ابتلا به کرونا دارند.

وی افزود: به عنوان مثال کودکی پنج ساله با مشکل کلیوی مزمن و انسداد مجاری ادراری به بیمارستان مراجعه کرده بود و برای اینکه آن مشکل بررسی شود متوجه شدیم تب بالایی دارد و آزمایش گلبول‌های سفید او ما را به کرونا مشکوک کرد و با انجام سی‌تی اسکن در ریه مشکلات شدید داشت، علی‌رغم آنکه نشانه‌ای برای این موضوع نداشت. تست کووید۱۹ برای کودک انجام شد و گرچه پاسخ آن منفی بود، اما این مورد جزو مواردی بود که می‌تواند بدون مثبت بودن تست کرونا، علائم این بیماری را داشته باشد.

منصوری با اشاره به اینکه یک رژیم غذایی ساده و متنوع برای تمام التهاب‌ها و عفونت‌ها می‌تواند موثر باشد، افزود: کماکان ترجیح می‌دهیم رژیم‌های پروتئین دار، کم چربی و کم کربوهیدرات برای کودکان استفاده شود که مشکلی برای کودکان ایجاد نکند و مواد غذایی ضروری از اسیدهای آمینه، ‌ میکرو المان‌ها و مینرال‌ها برایشان تامین شود.

وی در پاسخ به این سوال که در چه مواردی والدین باید به وجود کووید ۱۹ یا عفونت در کودک‌شان شک کرده و به مراکز درمانی مراجعه کنند، گفت: اینکه پدر و مادر به بیمارستان مراجعه کنند بستگی به سن کودک دارد. در بچه‌های زیر یک‌سال تب بالا بسیار اهمیت داد و اکنون که در اپیدمی کرونا هستیم، هر تبی که در کودک به طول بیانجامد و به درمان عادی پاسخ ندهد حتما باید به پزشک گزارش شود. علامت دیگری که اکنون بسیار شایع است و هر سال در طول تابستان با آن مواجه هستیم اسهال و استفراغ است و از آنجایی که می‌تواند یکی از علائم گوارشی کرونا باشد، ‌ باید آن را جدی بگیریم. اگر اسهال و استفراغی صورت گرفت که همراه آن سرفه، ‌ دون دون شدن بدن و... مشاهده شد بازهم علامت خطری برای مراجعه به مراکز درمانی است.

بنابر اعلام کانال خبری دانشگاه شهید بهشتی، وی در خاتمه افزود: اگر همه موارد در کودکی مشاهده شود و در سابقه او تماس با فرد کرونا مثبت یا حضور در محیط‌های شلوغ بدون حفاظ باشد، شک به وجود بیماری کرونا می‌کنیم که باید بررسی شود.
منبع: ایسنا

۱۳۹۹/۴/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...