نسخه چاپی

افشاگری جدید ویكی لیكس علیه آمریكا

یك پایگاه اینترنتی با انتشار اسنادی از تهیه طرح ایجاد منطقه حائل در مرز تركیه با سوریه با همكاری واشنگتن و آنكارا همزمان با آغاز وقایع سوریه پرده برداشت.

به گزارش نما به نقل از فارس، پایگاه اینترنتی ویکی لیکس با انتشار اسنادی که متعلق به شرکت اطلاعاتی آمریکایی استراتفور عنوان شده، از تهیه طرح ایجاد منطقه حائل در مرز ترکیه با سوریه با همکاری واشنگتن و آنکارا همزمان با آغاز وقایع سوریه پرده برداشت.

بر اساس این اسناد که منبع آن فردی به نام فاروق دمیر از ترکیه عنوان شده، در حالی که وقایع سوریه در تاریخ 15 مارس 2011 در شهر درعا و توسط یک گروه معارض سوری آغاز و این وقایع در ماه آوریل رفته رفته به دیگر نقاط سوریه سرایت کرد، تهیه طرح مذکور توسط دولت آمریکا و ترکیه همزمان با آغاز ناآرامی ها در ماه مارس، که در روزهای اولیه در ابعاد فوق العاده کوچک و ناچیز بود، و بازنگری این طرح در ژوئن همان سال جلب توجه می کند.

این اسناد نشان می دهد که علاوه بر ترکیه و آمریکا، سایر متحدان غربی این دو نیز از این طرح باخبر بوده و فکر ایجاد منطقه حائل در نوار مرزی ترکیه با سوریه از سوی واشنگتن و آنکارا مطرح شده و دولت ترکیه قصد داشته تنها در صورت بروز بحران مهاجرت انبوه مردم سوریه به سوی ترکیه، تهدید مرزهای ترکیه و یا تشدید حملات گروه تروریستی پ ک ک از خاک سوریه به ترکیه این طرح را به مرحله اجرا بگذارد.

۱۳۹۰/۱۲/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...