نسخه چاپی

مخالفت سلفی‌ها و شیخ الازهر با برگزاری مراسم عاشورا در مصر و اصرار شیعیان

عکس خبري -مخالفت سلفي‌ها و شيخ الازهر با برگزاري مراسم عاشورا در مصر و اصرار شيعيان

در حالی كه سلفی‌ها، وهابیون و شیخ الازهر با برگزاری مراسم عاشورا در مصر مخالفت كرده‌اند، شیعیان این كشور بر برگزاری مراسم عاشورا در مسجد راس الحسین(ع) قاهره اصرار دارند.

به گزارش نما به نقل از فارس، در حالی که در سال گذشته مراسم عاشورا در قاهره با دخالت نیروهای نظامی و امنیتی مصر و همچنین حمله سلفی‌ها و وهابیون به خشونت کشیده و منجر به دستگیری تعدادی از شیعیان این کشور شد، این روزها مسئله برگزاری مراسم عاشورا یکی از محورهای رسانه‌های این کشور شده است.


* هشدار رهبر سلفی‌ها و وهابیون مصر



بنابر این گزارش، مخالف جریان‌های وهابی ـ سلفی از چند روز پیش آغاز شده است که در راس آنها «شیخ محمد حسان» رهبر معنوی سلفی‌های مصر است که اعلام کرد در آستانه عاشورا در مناطق شیعه‌نشین در مصر علیه این مراسم اقدامات به گفته او روشنگرانه انجام خواهد داد.

وی که در کنفرانس موسوم به «مواجهه با تشیع در مصر» در روستای «زاویه ابومسلم» سخن می‌گفت به شیعیان مصر هشدار داد که از هرگونه برگزاری مراسم روز عاشورا در مسجد راس الحسین(ع) قاهره خودداری کنند.

پس از او تعدادی دیگر از افراد از جمله محمد الکردى، رئیس شورای اداری تبلیغات سلفی در جیزه مصر، کامل عبدالجواد، از علمای سلفی و شیخ ناصر رضوان هماهنگ‌کننده ائتلاف دفاع از صحابه و آل خواستار ممانعت از برگزاری مراسم عاشورا در مصر شدند.



* شیخ الازهر: برگزاری مراسم عاشورا موجب فتنه می‌شود



بعد از این اقدامات بود که شیخ الازهر نیز در بیانیه‌ای که روز گذشته صادر کرد اعلام کرد: مصر محل اهل سنت است و ما هتک حرمت مساجد تحت عنوان برگزاری مراسم روز عاشورا را رد می‌کنیم و در این روز نباید چنین اقداماتی که موجب فتنه می‌شود، صورت گیرد.

اما در طرف مقابل هر چند رهبران شیعه مصر از جمله محمد الدرینی، الطاهر الهاشمی و احمد راسم النفیس سخنی نگفته‌اند، «جنبش جوانان مصر فاطمی» در بیانیه‌ای اعلام کرد می‌خواهد مجلس عزاداری در ذکر امام حسین(ع) را با هر خطر احتمالی که داشته باشد، برگزار کند.



* دعوت شیعیان از همگان برای حضور در مراسم عاشورا



در همین حال بهاانور محمد که چندی است خود را سخنگوی رسمی شیعیان مصر معرفی می‌کند اعلام کرد شیعیان مصر قصد دارند در مسجد راس الحسین(ع) مصر مراسم عاشورای حسینی را برکزار کنند.

وی در این باره گفت: در این مراسم قرآن خوانده می‌شود و نحوه شهادت امام حسین(ع) و یارانش و اسارت زنان و دختران تبیین شده و با اقامه نماز به پایان می‌رسد

بهاانور محمد از همه شیعیان مصر، طریقت‌های صوفی، شرفاء مصر، دوستداران اهل بیت(ع) و همچنین لیبرال‌ها و لائیک‌ها و مسیحیان و جنبش‌های انقلابی مصر دعوت کرده است که در مراسم عاشورا شرکت کنند.

به گزارش فارس، همچنان معلوم نیست که آیا فردا(روز عاشورا) در مصر آیا در قاهره مراسم عاشورا برگزار خواهد شد یا اینکه رهبران شیعه مصر بنا بر اعلام شیخ الازهر و احترام به آن و امکان حملات وهابیون به آنها این مراسم را ملغی اعلام می‌کنند؟

۱۳۹۱/۹/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...