نسخه چاپی

نام عرفای تحت تأثیر عاشورا

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینكه عرفان اسلامی تحت تأثیر قیام سیدالشهداء(ع) است، گفت: قیام امام حسین(ع) كاملاً در عرفان اسلامی به خصوص عرفان شیعی تجلی كرده است.

به گزارش نما، حجت‌الاسلام حسین روحانی‌نژاد، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌وگو با فارس درباره تأثیرپذیری عرفان اسلامی از قیام امام حسین(ع) اظهار داشت: عشق و محبت به حضرت حق در رفتار و منش ابا عبد‌الله حسین (ع) کاملا آشکار است و کسی که بخواهد حادثه عاشورا را تفسیر کند، جز تفسیر عشق، تفسیر دیگری را بر نمی‌تابد.

وی افزود: مقام اخلاص دیگر تأثیری است که عارفان از عاشورا گرفتند و اخلاص در حد کمال ابا عبد‌الله حسین(ع) عاشورا را جاودانه کرده است. آن حضرت، شب عاشورا شمع را خاموش کرد و گفت هر کس که قصد دارد جان از حادثه سالم به در ببرد برود؛ تا آنهایی که مخلص و عاشق هستند بمانند و آنانی که برای تصدی پست و مقام آمده‌اند صحرای پر خطر را ترک کنند.

روحانی‌نژاد ادامه داد: مقام دیگر امام حسین (ع) در عرفان، «مقام رضا»ست که یکی از مقام ‌های عرفان است. امام حسین(ع) در گودال قتلگاه «الهی رضا به رضائک و تسلیماً لامرک» زمزمه می‌کرد.

وی افزود: مطلب دیگری که در عرفان مورد تاکید است، این است که عارف از همه علاقه‌های دنیوی بگذرد و محور او حضرت حق باشد؛ این معنی هم در حرکت ابا‌عبد‌الله کاملا آشکار است. امام حسین(ع) هرچه داشت تقدیم کرد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: قیام امام حسین(ع) کاملا در عرفان اسلامی به خصوص عرفان شیعی تجلی کرده است. فراز‌های پایانی دعای عرفه، نشانه‌هایی از این عرفان است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: عرفایی مانند میرزا جواد آقا ملکی تبریزی، آیت‌الله سید علی قاضی، ملاحسینقلی همدانی، آیت‌الله شیخ محمد جواد انصاری همدانی، شیخ محمد بهاری همدانی و ... از قیام امام حسین(ع) برای تبیین عرفان بهره بردند.

۱۳۹۱/۹/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...