نسخه چاپی

لاریجانی در بیروت:دموكراسی از لوله تفنگ بیرون نمی‌آید

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه ایران به هیچ عنوان اقدام نظامی در سوریه را نخواهد پذیرفت گفت: ما معتقدیم موضوع سوریه باید با یك همگرایی حل و فصل شود.

به گزارش نما به نقل از فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست خبری خود در بیروت به سؤالات خبرنگاران رسانه‌های مختلف حاضر در بیروت پاسخ گفت.

وی در پاسخ به سؤالی درباره موضع جمهوری اسلامی ایران درباره سوریه گفت: بحث ما در سوریه این است که اصلاحات و دموکراسی باید محقق شود اما دموکراسی از لوله تفنگ بیرون نمی‌آید. برهمین اساس است که مذاکرات با سایر کشورها انجام می‌شود تا راه حل سیاسی برای موضوع سوریه کسب شود.

لاریجانی با بیان اینکه برخی کشورها که معارضان سوریه را تسلیح می‌کنند در حقیقت جبهه مقاومت را تضعیف می‌کنند، خاطرنشان کرد: در موضوع سوریه ما معتقدیم نباید عده‌ای از بیرون شرط و شروط تعیین کنند چراکه سرنوشت مردم سوریه باید توسط سوری‌ها رقم بخورد.

خبرنگاری از لاریجانی درباره آنچه اختلاف عمیق بین ایران و ترکیه به دلیل شرایط سوریه خواند، پرسید که رئیس مجلس در پاسخ گفت: ما با ترکیه که کشور دوست و برادر ماست درباره موضوع سوریه اختلاف‌نظر داریم و این اختلاف نظر ما در مباحث روشی است. چراکه ما معتقدیم باید موضوع سوریه به دور از مناقشات بیرونی با یک همگرایی حل و فصل شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین به سؤالی درباره احتمال حمله نظامی ناتو به سوریه واکنش نشان داد و گفت: ما به طور مطلق هرگونه اقدام نظامی در سوریه را رد می‌کنیم و اساساً معتقدیم مشکلات سوریه باید توسط خود سوری‌ها حل و فصل شود و نتیجه آن توسط صندوق‌های رأی و به شکلی کاملاً دموکراتیک مشخص شود.

خبرنگاری که مدعی بود ایران با حمایت از حزب‌الله مانع وحدت در لبنان می‌شود از لاریجانی درباره موضع ایران در قبال گروه‌‌ها و جریان‌های مختلف لبنان پرسید که رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ گفت: ابتدا باید بگویم در همین جنگ 33 روزه که افتخار ملت لبنان است برخی‌ها در لبنان از حزب‌الله حمایت نکردند اما معتقد به وحدت گروه‌ها و جریان‌ها در لبنان هستیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤالی درباره حمایت ایران از غزه در تهاجم اخیر صهیونیست‌ها، افزود: ما کمک به مردم فلسطین و غزه را وظیفه شرعی خود می‌دانیم و از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون نیز از فلسطین حمایت کرده‌ایم و از این پس نیز این کار را خواهیم کرد.

خبرنگاری به لاریجانی گفت که آیا عدم حمایت ایران از نیروهای مخالف بشار اسد موجب اختلاف در سوریه نمی‌شود که لاریجانی در پاسخ گفت: ما با طرف‌های مختلف در سوریه در ارتباطیم و محدودیتی در این زمینه قائل نشدیم در نشست اخیر نیز از گروه‌های معارض دعوت کردیم که تشریف بیاورند و حرف‌شان را بزنند لذا ما در این چارچوب آماده حل مشکل هستیم.

خبرنگاری از لاریجانی پرسید با توجه به اینکه نخست‌وزیر لبنان در این کشور حضور ندارد آیا سفر شما به بیروت به دلیل انتقال پیام مهم و فوری از سوی ایران به لبنان است، تصریح کرد: نه، حامل پیام فوری نیستم اما مذاکراتی را با مقامات لبنانی انجام داده‌‌ام.

۱۳۹۱/۹/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...