نسخه چاپی

۴۵ درصد تولید ناخالص داخلی در وزارت صمت/ همه تلاشمان مخالفت با هرگونه واردات است

عکس خبري -?? درصد توليد ناخالص داخلي در وزارت صمت/ همه تلاشمان مخالفت با هرگونه واردات است

سرپرست وزارت صمت گفت: ارقام عملكردی در حوزه جهش تولید طی 3 ماهه اول سال قابل تقدیر است.

به گزارش نما، حسین مدرس خیابانی سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت در نشست علنی امروز (یکشنبه) پارلمان ضمن ارائه گزارشی از وزارت صمت اظهار داشت: این وزارتخانه سهم قابل توجهی در اقتصاد کشور دارد و حدوداً 40 تا 45 درصد سهم تولید ناخالص داخلی، بیش از 33 درصد سهم اشتغال و 75 درصد سهم صادرات غیرنفتی را در بر می گیرد.

وی با بیان اینکه ارقام عملکردی در حوزه جهش تولید طی 3 ماهه اول سال قابل تقدیر است، افزود: خودرو اولین حوزه ای بود که تحریم شد و کره‌ای‌ها و فرانسوی‌ها کشور را ترک کردند اما ما در سه ماهه اول امسال بعد از دو سال رشد منفی خودرو با افزایش تولید به بیش از 200 هزار خودرو بیش از 8 درصد تولید خودرو در سه ماهه اول سال را شاهد بودیم و 55 درصد تحویل خودرو انجام شد و بیش از71 درصد تعهدات ما کم شده است.

سرپرست وزات صمت ادامه داد: امسال بیش از 40 درصد رشد برنامه تولید یک میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو در برنامه تولید ما قرار دارد. این افزایش را در حوزه‌های دیگر شاهد هستیم و امسال بیش از 115 درصد افزایش رشد تولید لباسشویی و 50 درصد رشد تولید تلویزیون، 32 درصد رشد تولید آلومینیوم را در سه ماهه اول امسال داشتیم.

سرپرست وزارت صمت بیان کرد: در حوزه صنعت، 72 هزار واحد بزرگ و کوچک داریم که حدود 2.5 میلیون اشتغال را در کشور رقم می زند، 60 درصد واحدهای صنعتی در 900 شهرک صنعتی حضور دارند و حدود 40 درصد از واحدهای صنعتی خارج از شهرک های صنعتی قرار گرفته اند و همه تلاش ما این است که در حوزه جهش تولید، بخش عمده ای از این واحدها که به صورت غیرفعال یا نیمه فعال هستند را فعال کنیم.

وی افزود: یکی از کارهای ما در سه ماهه اخیر تامین مواد اولیه کارخانجات بود که یک ماه به دلیل محدودیت های ارزی این موضوع با وقفه روبرو شده بود و در خردادماه تلاش کردیم با هماهنگی بانک مرکزی از منابع ارز حاصل از صادرات، مواد اولیه کارخانجات را تامین کنیم. در حاشیه امنیت نیستیم، اما تلاش می کنیم که این روند ادامه یابد.

مدرس خیابانی ادامه داد: 53 میلیارد تن ذخایر معدنی کشف شده داریم که در حال حاضر حدود 11 هزار معدن پروانه بهره برداری دارند که سالانه حدود 500 میلیون تن برداشت می کنیم. منابع معدنی ما در 4 حوزه معادن فلزی، غیرفلزی، سنگ های ساختمانی و سنگ های تزئینی می باشند.

مدرس‌خیابانی افزود: جامعه بزرگ اصناف با حدود 3 میلیون واحد صنفی که 6 میلیون نفر شاغل در این حوزه را شکل می‌دهد و با نرخ حدود تکفل 20 میلیون نفر در حوزه اصناف مشغول هستند و جامعه بزرگ صنفی چه قبل از انقلاب و چه بعد از جنگ اثرات قابل توجهی در حوزه اقتصاد و امنیت داشت و در شرایط فعلی هم بهترین حماسه‌اش در همراهی با مجموعه دولت و در کنار مردم بودن است.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه اصناف مردمی‌ترین نهاد اقتصادی کشور است، با اشاره به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی اصناف گفت: باید تلاش کرد که اصنافی که بیش از همه آسیب دیدند را یاری دهیم و کمک کنیم.

وی با بیان وجود بیش از 33 هزار کارت بازرگانی در کشور ادامه داد: سال 98 صادرکنندگان ما که بخش عمده آنها از تولیدکنندگان هستند حماسه خوبی آفریدند و 41.3 میلیارد دلار حجم صادرات کشور که به یکصد کشور دنیا با شدیدترین تحریم‌ها و محدودیت‌های بین‌المللی رکورد وزنه صادرات در این سال زده شد و بیش از یکصد و سی و پنج میلیون تن حجم انواع کالاهای صادراتی شد که تنها 57 میلیون تن صادرات در حوزه زنجیره به ارزش 9 میلیارد دلار بود.

مدرس ‌خیابانی با اشاره به حوزه واردات گفت: همه تلاش مجموعه وزارت صمت مخالفت با هرگونه واردات است و بیش از 1500 ردیف تعرفه در سال گذشته مسدود شده و امسال هم این عدد در 3 ماهه اول حدود 2500 ردیف کالای مشابه یا غیرضرور را اضافه کردیم و ترکیب واردات به کشور به گونه‌ای است که 85 درصد کالاهای کشور مواد اولیه و نهادهای تولید و 15 درصد کالاهای مصرفی که حدود 7 درصد آن مربوط به کالاهای اساسی است.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به بخش عملکرد این وزارتخانه یادآور شد: در مجموعه صنعت و معدن در سال 98 علیرغم اینکه بسیاری از بخش‌ها رشد را تجربه نکردند در بخش معدن 1.9 درصد و در بخش صنعت 2.1 درصد رشد داشتیم و میزان جوازهای تأسیس در این 3 ماه یعنی در شدیدترین تحریم‌ها حدود 25 درصد جوازها در حوزه تعداد از لحاظ سرمایه‌گذاری 37.3 درصد و 18.1 درصد در حوزه اشتغال مجموعه جوازهای تأسیس شده است.

وی با بیان اینکه جهش تولید یکی از محوری‌ترین اقدامات وزارت صمت است، ادامه داد: با فرمان مقام معظم رهبری جهش تولید به عنوان اولویت‌ترین موضوع در دستور کار همه نهادها و دستگاه‌ها قرار گرفته است و به عنوان تکلیفی همگانی مطرح است و البته وزارت صمت هم نقشی تعیین‌کننده دارد و مسئولیت سنگینی از باب تحقق جهش تولید دارد.

مدرس ‌خیابانی یادآور شد: در ابتدای اسفندماه 98 در حالی که برای چند محموله کوچک دچار مشکل بودیم به نقطه‌ای رسیدیم که با یک بسیج همگانی و میدان دادن به مردم و نهادهای انقلابی جهادی و نیروهای مسلح و ستاد اجرایی فرمان امام با استفاده از ظرفیت داخلی با تغییر خطوط و سه شیفته کردن مجموعه تولید گامی بزرگ برای تولیدات برداشتیم.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ماحصل اقدامات انجام شده در دوران کرونا این است که امروز از روزی 200 هزار عدد تولید ماسک به تولید روزی 6 میلیون رسیدیم و از واردکننده به صادرکننده دست یافتیم و تمامی کارخانجات و خیاط‌خانه‌ها امروز 700 هزار دست لباس پرستاری را دپو و صادرات خواهیم کرد و بسیاری از تجهیزات کرونایی مانند مانیتور علائم حیاتی و دستگاه اکسیژن‌ساز را صادر می‌کنیم.
منبع: فارس

۱۳۹۹/۴/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...