نسخه چاپی

مجتبی همدانی در گفتگو با نما:

رویای سلطه داعش در عراق توسط حشدالشعبی نابود شد

عکس خبري - روياي سلطه داعش در عراق توسط حشدالشعبي نابود شد

حشدالشعبی توانست در حفاظت از سرزمین عراق و یكپارچگی آن در مقابل داعش كه بسیاری تصور می‌كردند داعش بر كل عراق مسلط خواهد شد موفق عمل كند و داعش را شكست دهد. همین دلیل آشكار ضرورت وجود حشدالشعبی در عراق است.



مجتبی همدانی، کارشناس مسائل سیاسی، در باره اهمیت وجود حشدالشعبی در حفظ استقلال عراق به خبرنگار نما گفت: در سایه ارتش عراق بعد از سقوط صدام و فقدان این ارتش که ارتشی قوی در منطقه تلقی می‌شد، قطعاً زمینه‌ای فراهم ‌شد که آمریکا، رژیم صهیونیستی و سعودی که به دنبال ایجاد ناآرامی در عراق بودند از نبود ارتش استفاده کنند و بتوانند طرح‌هایشان را در این کشور پیش ببرند.
وی در خصوص یکی از مهم‌ترین صورت‌های توطئه سه کشور مزبور علیه عراق مطرح کرد: گسیل نیروهای تروریستی از کشورهای مختلف به عراق یکی از شکل‌های این توطئه بود. پیشروی‌های داعش در خاک عراق به علت فقدان ارتش قوی در عراق به وقوع پیوست.
این کارشناس مسائل سیاسی پیرامون ارتش صدام خاطرنشان کرد: ارتش صدام ریشه‌های بعثی داشت و در صورت حفظ این ارتش پس از صدام قطعاً نمی‌توانست در مقابل داعش بایستد.
وی در خصوص تشکیل حشدالشعبی اظهار کرد: نیروهایی که به فکر حاکمیت عراق و جلوگیری از تجزیه آن بودند و به دنبال حفظ استقلال این کشور و مقابله با تروریست‌ها بودند تلاش کردند به‌جای ارتش صدام نیروهای جایگزین ایجاد کنند. یکی از این نیروها حشدالشعبی بود. حشدالشعبی توانست در حفاظت از سرزمین عراق و یکپارچگی آن در مقابل داعش که بسیاری تصور می‌کردند داعش بر کل عراق مسلط خواهد شد موفق عمل کند و داعش را شکست دهد. همین دلیل آشکار ضرورت وجود حشدالشعبی در عراق است.
همدانی بیان کرد: کشورهایی که به دنبال تجزیه عراق و ایجاد ناآرامی در آن و ایجاد زمینه‌هایی برای سوء استفاده‌های اقتصادی و سیاسی از این کشور بودند، وجود حشدالشعبی را مخالف نیاتشان می‌دانستند و با روش‌ها و توطئه‌های مختلف تلاش کردند با آن برخورد و آن را از صحنه عراق حذف کنند.
وی در خصوص بازداشت و آزاد کردن تعدادی از فرماندهان حشدالشعبی به دستور الکاظمی، نخست‌وزیر عراق گفت: به نظر می‌رسد این امر سوء استفاده دشمنان عراق از برخی رقابت‌های سیاسی داخلی بود. رقابت‌های سیاسی داخلی عراق باید محترم شمرده شود، ولی در عین حال نباید به‌گونه‌ای باشد که افرادی فکر کنند می‌توانند حشدالشعبی و دیگر نیروهای شیعه، سنی و کرد را که در مقابل تروریست‌ها ایستاده‌اند حذف کنند.
این کارشناس مسائل سیاسی در پایان اشاره کرد: رقابت‌های سیاسی در عراق باید در محیط گفتمانی و مسالمت‌آمیز و با تفاهم بین همه طیف‌های سیاسی این کشور شکل بگیرد. قطعاً اراده برای حل این مشکلات، اختلافات و رقابت‌ها ناامیدکننده دشمنان عراق اعم از آمریکا، رژیم صهیونیستی و سعودی است.


۱۳۹۹/۴/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...