نسخه چاپی

شهادت تاریخ!

محمدكاظم انبارلویی


ظریف وزیر محترم خارجه در مجلس گفته است؛ «تاریخ نشان خواهد داد برجام افتخار ایران است» چیزی كه امروز در تاریخ با صد دلیل نشان می‌دهد «خسارت محض» است، چگونه تاریخ شهادت خواهد داد افتخار است.
آیا آقای ظریف به گواهی تاریخ معتقد است؟ تاریخی كه بارها شهادت داده است، آمریكا دشمن اصلی اسلام و ایران است. تاریخی كه شهادت داده است آمریكا بدعهد است و به مفاد قرارداد الجزایر عمل نكرده است. تاریخی كه شهادت می‌دهد گفت‌وگو و مذاكره با آمریكا بی‌فایده و دیوانگی است، چطور فردا شهادت خواهد داد قراردادی كه برخی از مفاد آن از عقلانیت سیاسی و دیپلماتیك برخوردار نمی‌باشد، افتخار است؟
چرا به شعور مردم و نخبگان جامعه توهین می‌كنید؟ دستاورد اقتصادی برجام چیست؟ رئیس وقت بانك مركزی جمهوری اسلامی در پاسخ می‌گوید «تقریبا هیچ». عناصر اصلی دستگاه دیپلماسی و عقلای عالم می‌گویند تعهد آمریكا و اروپا در برجام فقط روی كاغذ مانده، اما تعهد ایران مو به مو اجرا شده است!
نام این كاركرد برجام چیست؟ این افتخار نصیب ایران است یا نصیب آمریكا؟ هرچه مردم و نخبگان فریاد زدند به آمریكا اعتماد نكنید، گفتند شما دیپلماسی نمی‌فهمید، نمی‌توانید با جهان گفت‌وگو كنید. رفتید و گفت‌وگو كردید، قرارداد بستید، نتایج تلخ آن را امروز در اقتصاد خرد و كلان كشور می‌بینید و به آن افتخار می‌كنید؟!
قرار بود طبق قرارداد، تحریم‌های بانكی برداشته شود،‌ اما آقای ظریف در مورد نتایج قراردادی كه امضا كرده بود، گفت؛ «ما هنوز نمی‌توانیم در انگلستان یك حساب بانكی باز كنیم». آیا بتن‌ریزی در صنعت هسته‌ای كشور افتخار بود؟ آیا خروج ۹۷۰۰ كیلوگرم اورانیوم غنی‌شده از مجموع ۱۰هزار كیلوگرم كه محصول خون شهدای هسته‌ای و میلیاردها تومان سرمایه‌گذاری و سرمایه در صنعت هسته‌ای بود، افتخار بود؟
كجاست این سیب و گلابی باغ برجام كه به مردم وعده می‌دادید؟ گفتید ما هیچ قراردادی را امضا نمی‌كنیم، مگر اینكه همزمان همه تحریم‌های ظالمانه برچیده شود! اما در كمال شگفتی، تاریخ نشان داد شما قرارداد را امضاء كردید، تعهدات خود را عمل كردید،‌ اما با گذشت ۶۰ ماه از امضای برجام، نه‌تنها تحریم‌ها برداشته نشده است، بلكه بر حجم، قطر و وزن آن افزوده شد! اكنون ۲۴ ماه است آمریكا رسما از برجام خارج شده، اما هنوز امید دارید كه دلشان به رحم آید، برگردند به تعهدات برجامی!
تاریخ امروز گواهی می‌دهد كه دستاورد اقتصادی سیب و گلابی باغ برجام، دلار ۲۰ هزار تومانی و سكه ۱۰میلیون تومانی و بی‌انضباطی و بی‌تدبیری در حوزه اقتصاد و رها كردن مهار تورم و… است. آیا با چنین ركوردی باز برجام افتخار است و تاریخ در آینده به آن شهادت خواهد داد؟
چرا به حقیقت این ناكامی در دیپلماسی خارجی اعتراف نمی‌كنید و از مردم و رهبری عذرخواهی نمی‌كنید؟ چرا در مرز «خودگویی و خود خندی، عجب مرد هنرمندی» سیر می‌كنید و حاضر نیستید عریانی «خسارت محض» را ببینید؟ اعتراضی كه نمایندگان مجلس به نطق وزیر خارجه كردند، اعتراض به بی‌صداقتی، ناراستی و توهین به شعور ملت بود. رئیس‌جمهور و رئیس دیپلماسی كشور نمی‌توانند در منطق این اعتراض تشكیك كند!
یك جریان سیاسی برجام را ملعبه رسیدن به قدرت قرار داد و با وعده‌های دروغین زیر ورقه ننگین‌ترین قرارداد امضا گذاشت. امروز كه با اعتراض و مخالفت مردم روبه‌رو هستند، هنوز بر خطای خود اصرار دارند و این خطا را افتخار می‌دانند!
آقای ظریف در مجلس می‌گوید؛ «من هیچ گاه مسائل داخلی ایران را به خارج نبردم» پس اظهارات شما در مهرماه ۹۳ در مصاحبه با شبكه تلویزیونی PBS آمریكا در محل شورای روابط خارجی آمریكا چیست؟ اظهارات صریح شما با البرادعی كه فیلم آن بارها در شبكه مجازی منتشر شده را چگونه توجیه می‌كنید؟
این اظهارات به علاوه دستاورد تقریبا هیچ، آیا افتخار است؟ به چه چیز برجام افتخار می‌كنید؟ بگویید تا مردم بدانند،‌ شاید ادله شما را بپذیرند. حوالت آن به تاریخ آینده مشكلی از مشكلات دولت را حل نمی‌كند.شما شروط رهبری، شروط مجلس و شروط شورای عالی امنیت ملی را در خط به خط قرارداد نقض كردید. اكنون از دل این قرارداد، بیانیه شورای حكام، فعال شدن مكانیزم ماشه و ادامه نقض تعهدات دشمن درآمده است. آیا این افتخار است؟ نتایج تلخ برجام حتی شما را آنقدر هوشیار نكرده است كه نگاهی عقلانی به شرق داشته باشید. روسیه و چین اجماع جهانی علیه ایران را شكستند و از همراهی با اروپا و آمریكا علیه ایران خودداری كردند، ‌اما تحركی برای برقراری ارتباط راهبردی در دستگاه دیپلماسی كشور دیده نشد، چراكه هنوز امید شما از غرب قطع نشده است. موضوع روابط راهبردی با شرق در جای دیگر پخت و پز شد كه توضیح آن بماند.دولت اكنون ماه‌های پایانی خود را می‌گذراند. دیپلماسی بی‌رمق ما هنوز ادبیات گفت‌وگو با غرب را تغییر نداده است. حاضر نیست برگردد به ریل دیپلماسی انقلابی و اسلامی و بر سر قداره‌بندان غرب فریاد بكشد و دست رد به سینه آن‌ها بزند. كاهش تعهدات برجامی باید خود را در خروج از پایبندی به تعهدات و جلوگیری از ادامه جاسوسی آژانس به نفع رژیم صهیونیستی در قول و فعل مواضع وزیر خارجه نشان دهد، اما هیچ نشانی از آن نیست؟!
روحانی و ظریف باید از دوقطبی‌سازی مخالفان و موافقان برجام دست بردارند. زیر سقف این دوقطبی فقط همین ۲ نفر ایستاده‌اند. تاریخ امروز گواهی می‌دهد چنین دوقطبی وجود نداشته است. از برجام چیزی نمانده كه كسی با آن موافق باشد. همین گواهی را فردا تاریخ خواهد داد. آنها نباید در توهم گواهی تاریخ مبنی بر درستی برجام باقی بمانند. واقعیت‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه ما و هوش سیاسی مردم شهادت می‌دهد برجام یك بیراهه در تاریخ ما بوده كه هرگز نباید تكرار شود.
امروز جامعه ما بیش از هر زمان به آرامش نیاز دارد تا مسیرهای برون‌رفت از خطای فاحش و خسارت محض برجام را درست بپیماید.
اصرار بر این خطا و خسارت، اوضاع را بدتر می‌كند و به سرویس‌های امنیتی آمریكا، انگلیس و رژیم صهیونیستی و نیز منافقین و ضدانقلاب اجازه می‌دهد در تدارك فتنه و آشوب جدید باشند. آقای ظریف نباید ابزار تدارك این فتنه باشد.

۱۳۹۹/۴/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...