نسخه چاپی

توصیه عصائب اهل الحق به الكاظمی درباره وضعیت كركوك

عکس خبري -توصيه عصائب اهل الحق به الکاظمي درباره وضعيت کرکوک

عصائب اهل الحق عراق در پی انتشار اخباری از بازگشت پیشمرگه به استان كركوك طی بیانیه‌ای از دولت این كشور خواست تا درقبال آنچه كه در كركوك حاصل شده، غفلت نكند.



به گزارش نما، در پی جنجال رسانه‌ای درباره بازگشت نیروهای پیشمرگه به استان کرکوک که با واکنش نمایندگان عرب و ترکمانی این استان مواجه شد، جنبش عصائب اهل الحق عراق نیز طی بیانیه‌ای درباره این امر هشدار داد.

در این بیانیه که نسخه‌ای از آن در پایگاه خبری «المعلومه»، آمده است: دولت‌هایی که از سال ۲۰۱۷ تاکنون روی کار آمده‌اند تلاش کردند تا وضعیت کرکوک را حفظ کنند و ما ادامه این امر را به منظور جلوگیری از آسیب‌وارد شدن به صلح داخلی و امنیت ساکنان کرکوک با کلیه قومیت‌ها و ادیان موجود در آن، ضروری می‌دانیم.

عصائب‌اهل الحق عراق در ادامه از دولت عراق خواست تا به آنچه که در کرکوک تحقق یافته، پایبند باشد و به هیچ دلیلی آن را زیر پا نگذارد. ما خواستار اهتمام ورزیدن به اولویت‌ها و ایجاد راهکارهایی موفق برای مقابله با بحران‌های بهداشتی و مالی و ایجاد شرایط مناسب برای برگزاری انتخابات زودهنگام هستیم.

انتشار خبر موافقت «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر و فرماندهی کل نیروهای مسلح با بازگشت نیروهای پیشمرگه به استان کرکوک، که از سال ۲۰۱۷ مسئولیت پرونده امنیتی آن به دولت مرکزی بازگشته بود، موجی از نارضایتی میان ساکنان عرب و ترکمانی این استان ایجاد کرده است و بیانیه عصائب اهل الحق عراق در همین راستاست.

این در حالی است که «یحیی رسول» سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق، خبر بازگشت و بازاستقرار نیروهای پیشمرگه در استان کرکوک را رد کرد.

به نوشته پایگاه خبری «المعلومه»، وی افزود: در مراکز هماهنگی سه استان، نمایندگانی از وزارت‌خانه‌های دفاع و کشور و یگان‌های نظامی و وزارت پیشمرگه با یکدیگر رایزنی می‌کنند و این مراکز برای تبادل اطلاعات و انجام هماهنگی در راستای مقابله و پیگرد عناصر داعش و مقررات عبور و مرور در این استان‌ها فعالیت دارند و نیروهای پیشمرگه در کرکوک یا سایر مناطق مستقر نشده‌اند.

در سال ۲۰۱۷، در پی پافشاری «مسعود بارزانی» رئیس وقت منطقه کردستان عراق به برگزاری همه‌پرسی جدایی با وجود هشدارهای دولت مرکزی عراق و محافل بین المللی، حیدر العبادی نخست‌وزیر وقت که پیشتر درباره اتخاذ تصمیمات تنبیهی در صورت برگزاری همه‌پرسی هشدار داده بود، به این تهدید خود عمل کرد.

وی در اکتبر این سال، دستور بازپس‌گیری پرونده امنیتی کرکوک از نیروهای پیشمرگه را صادر کرد و نیروهای امنیتی عراق با حمله به این استان، موفق شدند کنترل این استان را که از مناطق مورد منازعه میان بغداد و اربیل به شمار می‌رود، از دست پیشمرگه خارج کنند. پس از آن با وجود رایزنی‌های مستمر اربیل با بغداد برای بازگشت پیشمرگه به کرکوک، دولت مرکزی زیر بار این امر نرفت.

کرکوک که دارای اهمیت راهبردی و اقتصادی ویژه‌ای است، دارای بافت جمعیتی متمازی نیز هست و این استان به دلیل حضور هر سه قومیت عربی، ترکمانی و کرد، از پتانسیل خشونت و درگیری‌های قومی برخوردار است به همین دلیل نیز العبادی پس از بازپس‌گیری این استان به نیروهای ارتش دستور داد که برای حفظ امنیت در این استان از نیروهای مردمی و بومی استفاده کنند.
منبع: فارس

۱۳۹۹/۴/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...