نسخه چاپی

شایعات درباره واكسن كرونا

عکس خبري -شايعات درباره واکسن کرونا

احتمال توزیع واكسن ویروس كرونا تا پائیز امسال بالا گرفته است.


به گزارش نما، در حالی‌که مراحل آزمایش‌های بالینی تولید واکسن کرونا توسط دانشمندان جهان روند امیدبخشی را طی می‌کند و احتمال توزیع واکسن این ویروس تا پائیز امسال بالا گرفته، اما شایعات درباره پیامدهای مصرف این دارو در انگلیس مردم را دچار تردید کرده است.

اخبار بین الملل-بر اساس یافته‌های موسسه افکارسنجی یوگو که از یک هزار و ۶۶۳ انگلیسی حاصل شده است، شش درصد اعلام کرده که تحت هیچ شرایطی واکسن کرونا را تزریق نخواهند کرد. همچنین ۱۰ درصد احتمال استفاده از این واکسن را ضعیف توصیف کرده و ۱۵ درصد هم ابراز بی اطلاعی کرده‌اند. به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت حدود ۳۱ درصد (یک سوم) انگلیسی‌ها در برزخ استفاده از واکسن کرونا قرار دارند.

از سویی ۶۹ درصد دیگر در این نظر سنجی تمایل خود را به استفاده از این واکسن ابراز کرده اما از این میزان تنها ۳۸ درصد تصمیم قطعی خود را برای تزریق این دارو اعلام کرده‌اند.


به گزارش شبکه خبری اسکای، دانشمندان معتقدند که برای مهار کرونا دست کم سه چهارم جمعیت مردم هر کشور باید دربرابر این ویروس واکسینه شوند. بر همین اساس می‌توان نتیجه گرفت یافته های موسسه یوگو تهدیدی برای سیاست‌های مدیریت کرونا در انگلیس به‌شمار می‌رود.

مرکز مقابله با انتشار نفرت در فضای مجازی انگلیس، این آمار را ناشی از انتشار شایعات در فضای مجازی درباره واکسن کرونا می‌داند. بر اساس گزارش این موسسه، حدود ۷.۷ درصد مردم انگلیس، کانال‌ها و صفحات گروه‌هایی را در فضای مجازی دنبال می‌کنند که پس از شیوع کرونا به دنبال نشر اکاذیب درباره این ویروس بوده‌اند.

از جمله آنها می‌توان به انتقال ویروس کرونا یا ناباروری زنان بر اثر تزریق واکسن این بیماری اشاره کرد.

مرکز مقابله با انتشار نفرت در فضای مجازی می‌گوید که این یافته‌ها حاصل بررسی ۴۰۰ حساب کاربری در فیس‌بوک، توئیتر، اینستاگرام و یوتیوب بوده است.

«عمران احمد» رئیس اجرایی مرکز مقابله با انتشار نفرت در فضای مجازی اظهار داشت؛ لازمه برگشت به زندگی عادی به تولید موفقیت‌امیز واکسن کرونا در بر اساس اصول پزشکی بستگی دارد. اما شایعات غیر مسئولانه گروه‌ها در فضای مجازی باعث شده تا حتی واکسن هم برای مهار توسعه این ویروس کارساز نباشد.

همچنین جو استیونز وزیر فرهنگ دولت در سایه انگلیس (حزب کارگر) هم اظهار داشت؛ نتایج این نظرسنجی نشان‌دهنده میزان خطر گسترش شایعات در فضای مجازی است. سرعت پخش این مطالب در نهایت به مرگ و زندگی ختم خواهد شد.

وی افزود از یک شرکت‌های مجازی باید اطمینان حاصل کنند که این قبیل مطالب در بستر آنها جایگاهی ندارد و از سوی دیگر وزرا تلاش بیشتری را به خرج دهند تا پیش از توزیع واکسن کرونا ضمن تشریح مزایای آن با شایعات در این باره مقابله کنند.

یک سخنگوی فیس بوک مدعی شد که این سازمان صدها هزار شایعه درباره واکسن کرونا را حذف و سازوکاری را پیاده کرده که این قبیل مطالب در بخش اخبار و جست‌وجو ظاهر نشود.

یک سخنگوی دولت هم با اشاره به این مطلب که از نظر علم پزشکی واکسن جان انسان را نجات می‌دهد مدعی شد؛ به همین خاطر ما در تلاش‌های جهانی برای یافتن واکسن کرونا پیشرو هستیم و گسترش شایعات را به هر شکلی کاملا غیر قابل قبول می‌دانیم.

دولت انگلیس اسفند ماه گذشته نیز برای مقابله با اخبار غلط و شایعات درباره ویروس کرونا واحد ویژه ای را تشکیل داد.

«اولیور داودن» وزیر فرهنگ انگلیس گفته بود که این واحد از طریق همکاری با شبکه‌های مجازی و کارشناسان امور ارتباطات، در صورت مشاهده اخبار و شایعات کذب، به‌سرعت به حذف خبر یا واکنش مناسب دست خواهد زد.

وی عنوان کرد که با توجه به بحران کرونا، جلوگیری از نشر اطلاعات غلط در اولویت برنامه‌های دولت قرار دارد.

انگلیس پس از آمریکا و برزیل دارای بالاترین آمار فوتی ناشی از کرونا در جهان است. تاکنون ۴۴ هزار و ۲۳۶ فرد مبتلا به کرونا در انگلیس جان خود را از دست داده‌اند.


۱۳۹۹/۴/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...