نسخه چاپی

زنجره‌ مو به ۳۰ درصد تاكستان‌های ابهر خسارت وارد كرد

عکس خبري -زنجره‌ مو به ?? درصد تاکستان‌هاي ابهر خسارت وارد کرد

رئیس جهادكشاورزی ابهر گفت: ۳۰ درصد باغ‌های این شهرستان توسط آفت زنجره‌ مو خسارت دیده است كه این امر مراقبت‌های بیشتر كشاورزان را می‌طلبد.

به گزارش نما،مجید قزوینیان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که زنجره‌ مو از آفات مهم درختان است که گاهی تا ۵۰ درصد به باغات خسارت وارد می‌کند، افزود: خسارت اصلی این آفت توسط پوره‌ها که از ریشه مو تغذیه می‌کند به محصول وارد می‌شود.

وی با بیان این‌که حشرات بالغ با تخم‌ریزی روی شاخه‌ها و قطع آوند موجب خسارت می‌شوند، تصریح کرد: علایم خسارت به شکل کاهش ارتفاع گیاه، اندازه و زردی برگ‌ها، کاهش شدید اندازه خوشه‌ها و حبه‌ها ظاهر می‌شود.

رئیس جهادکشاورزی ابهر، با بیان این‌که از جمله بهترین راه‌های پیشگیری از خسارت این آفت، استفاده از ارقام مقاوم است، ادامه داد: از دیگر راهکارها در این زمینه می‌توان به تقویت گیاه به وسیله کودهای حیوانی و مخلوط کردن کود و خاک با هدف پوک شدن و سبکی خاک و نیز افزایش جذب آب در فصل پاییز و زمستان و صدمه به پوره‌ها (خفگی و سرمازدگی پوره‌ها)، هرس شاخه‌های آلوده به تخم در اواسط تیرماه، از بین بردن میزبان‌های وحشی آفت و سوزاندن آن‌ها، بیل زدن تابستانه و زمستانه با هدف تخریب دالان‌ها و آسیب به پوره‌ها اشاره کرد.

قزوینیان با بیان این‌که یخ‌آب زمستانه با هدف خفگی و کاهش پوره‌ها در زمستان بی‌تاثیر نیست، یادآور شد: از جدیدترین روش‌های مبارزه و پیشگیری، استفاده از خاک دیاتومه یا پودر کائولن است که بر روی سرشاخه‌ها گردپاشی می‌کنند.

وی با بیان این‌که پس از پشت سر گذاشتن همه مراحل کنترل فیزیکی و مکانیکی در صورت جواب‌گو نبودن می‌توان در صورت نیاز از سم استفاده کرد، افزود: نکته‌ای که در استفاده از سموم وجود دارد، این است که برای استفاده از سموم، باید حتما با یک متخصص گیاه‌پزشک مشورت کنید تا میزان دوز مصرفی و نحوه استفاده از سم توضیح داده شود، زیرا استفاده از سم بیش از حد مجاز علاوه بر گیاه‌سوزی و رعایت نکردن دوره کارنس سموم می‌تواند باعث ایجاد سرطان و آلرژی‌های تنفسی و پوستی و نیز مسمومیت با مصرف میوه‌ها شود.

رئیس جهادکشاورزی شهرستان ابهر ادامه داد: این روزها تاک‌داران ابهری نیز مانند سایر نقاط استان با آفت زنجره مو دست و پنجه نرم می‌کنند، تا جایی که ۳۰ درصد باغ‌های ابهر توسط این آفت خسارت دیده است که این امر مراقبت‌های بیشتر کشاورزان را می‌طلبد.

قزوینیان با اشاره به این‌که ابهر با ۸۵۰۰ هکتار باغات انگور رتبه اول تولید انگور، کشمش و سایر فرآورده‌های این محصول را به خود اختصاص داده است، اظهار کرد: چند سالی است که آفت زنجره مو به جان باغ‌های انگور استان و ابهر افتاده و به کشاورزان زیادی خسارت زده است.

وی با اشاره به این‌که یکی از اقداماتی که می‌تواند در مقابله با این آفت به باغ‌داران کمک کند، مدیریت صحیح باغ در فصل داشت و برداشت است، خاطرنشان کرد: این مدیریت صحیح نیز در گرو افزایش آگاهی کشاورزان است.

۱۳۹۹/۴/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...