نسخه چاپی

لیگ قهرمانان آسیا و اصرار باشگاه‌های ایرانی روی مسئله حل شده/ شیوه متمركز؛ بازی ناجوانمردانه؟

عکس خبري -ليگ قهرمانان آسيا و اصرار باشگاه‌هاي ايراني روي مسئله حل شده/ شيوه متمرکز؛ بازي ناجوانمردانه؟

نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا در حالی روی مسئله تقبل هزینه‌ها در صورت برگزاری متمركز بازی‌ها اصرار دارند كه این مسئله حل شده است.

به گزارش نما، کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) برنامه کامل رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا را اعلام کرد و از 24 شهریورماه تا 3 مهرماه دیدارهای مرحله گروهی منطقه غرب به صورت متمرکز برگزار خواهد شد.

همچنین دیدارهای یک هشتم نهایی، یک چهارم نهایی و نیمه نهایی در منطقه غرب به ترتیب در تاریخ‌های 5 و 6 مهرماه، 9 مهرماه و 12 مهرماه برگزار می‌شود. فینال رقابت‌ها نیز پس از مشخص شدن نماینده شرق آسیا، 15 آذر ماه ‌برگزار خواهد شد. تصمیم نهایی در خصوص انتخاب کشور میزبان تا دو روز دیگر اعلام می‌شود که قطر شانس بالایی برای میزبانی از این رقابت‌ها دارد. با این حال آنچه هنوز برای تیم‌های ایرانی چالش بزرگ تلقی می‌شود، مسئله‌ای حل شده است.

چهار ماه پیش جلسه‌ای با حضور مسئولان AFC و نمایندگان کشورهای حاضر در لیگ قهرمانان آسیا برگزار شد. جلسه تیم‌های منطقه غرب در دوحه بود که نمایندگانی از ایران هم در این جلسه حضور داشتند و مسئله متمرکز برگزار شدن بازی‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا مطرح شد. قطری‌ها در این جلسه اعلام آمادگی کردند که میزبان دیدارهای متمرکز باشند و تمام هزینه‌های برگزاری مسابقات را هم تقبل خواهند کرد، اما موضع رسمی فدراسیون فوتبال ایران برگزاری بازی‌ها طبق روال (به صورت رفت و برگشت و میزبانی دیدارهای برگشت در ایران) بود. با این حال برگزاری بازی‌ها طبق روال عادی امکان پذیر نخواهد بود، همانطور که اکنون تصمیم نهایی AFC برگزاری متمرکز بازی‌هاست، اما فدراسیون فوتبال و تیم‌های ایرانی یک نکته را فراموش کرده‌اند.

در این جلسه، از سوی نماینده ایرانی حاضر پیشنهاد می‌شود که در صورت برگزاری متمرکز مسابقات، دو بازی برگزار شده لحاظ نشود و جدول مسابقات از صفر و صرفاً با برگزاری سه بازی دنبال شود. چرا که با توجه به عدم حضور تماشاگران، میزبانی تیم‌ها معنایی ندارد و از طرفی چون تیم‌های ایرانی در دو بازی ابتدایی خارج از خانه رقابت کرده‌اند و طبق تصمیم AFC قرار بوده در بازی‌های برگشت میزبان باشند، ادامه مسابقات طبق روال سابق و به صورت متمرکز، روح بازی جوانمردانه را زیر سوال خواهد برد. چرا که تیم‌های ایرانی در بازی‌های خارج از خانه خود نتوانسته‌اند امتیازهای خوبی جمع‌آوری کنند که این مسئله با امتیاز میزبانی بی ارتباط نبوده است.

پس از این جلسه، چهار باشگاه استقلال، پرسپولیس، سپاهان و شهر خودرو با بررسی این پیشنهاد و در نامه‌ای مشترک که از سوی فدراسیون فوتبال به AFC ارسال شد، درخواست و پیشنهاد رسمی خود را ارائه کردند. در این پیشنهاد اعلام شد در صورت متمرکز برگزار شدن بازی‌ها، AFC دو بازی انجام شده هر تیم را نادیده بگیرد و صرفاً با برگزاری سه بازی تکلیف گروه‌ها مشخص شود.

با این حال، پس از اعلام برنامه اولیه از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا مشخص شده AFC تغییری در جدول بازی‌ها ایجاد نخواهد کرد که چنین مسئله‌ای برخلاف قوانین بازی جوانمردانه برای تیم‌های ایرانی خواهد بود چرا که تاکنون پاختاکور به عنوان تنها نماینده ازبکستان و الشرطه به عنوان تنها نماینده عراق دو بازی خانگی از دو بازی انجام شده دارند، 2 نماینده قطر در 2 بازی میزبان و در دو بازی میهمان بوده‌اند، 4 نماینده عربستان 3 بازی خانگی و 5 بازی خارج از خانه داشته‌اند، 4 نماینده امارات با برگزاری 5 بازی خانگی و 3 بازی خارج از خانه وضعیت‌شان به این لحاظ مناسب است و تنها 4 نماینده ایران 8 بازی خارج از خانه انجام داده‌ و در هیچ دیداری میزبان نبوده‌اند.

در چنین شرایطی آنچه در اخبار مشاهده شده، تیم‌های ایرانی اعلام کرده‌اند در شرایطی برگزاری متمرکز بازی‌ها را قبول خواهند کرد که کشور میزبان تمام هزینه‌ها را تقبل کند. این شرط عجیب در حالی مطرح شده که قطری‌ها به عنوان میزبان احتمالی قرار است تمام هزینه‌ها را بپردازند و چنین مسئله‌ای موضوع بحث نیست. سوال عجیب اینجاست چرا تیم‌های ایرانی و در راس آنها فدراسیون فوتبال اصراری روی برگزاری متمرکز بازی‌ها بدون لحاظ دو هفته ابتدایی لیگ قهرمانان ندارند، خواسته‌ای که فدراسیون فوتبال ایران پیش از این به نمایندگی از چهار نماینده کشورمان از AFC داشته است. این مسئله هم از نظر بازی جوانمردانه و هم از نظر امتیازی به سود نمایندگان ایران خواهد بود و عدالت فوتبال نیز فقط در چنین شرایطی اعمال خواهد شد.
منبع: تسنیم

۱۳۹۹/۴/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...