نسخه چاپی

كفاشیان: با قلعه‌نویی مذاكره نكردم

رئیس فدراسیون فوتبال ایران با اشاره به عدم حمایت از فدراسیون فوتبال گفت: مشكلات مالی در آینده فدراسیون را زمین گیر می كند.

به گزارش نما، علي کفاشيان در گفت‌وگو با فارس در مورد مسائل مختلف فوتبال ايران صحبت هاي‌ مفصلي را انجام داد که در زير مي خوانيد.

* فوتبال ايران در هفته هاي گذشته ناکامي هاي متعددي را تجربه کرد، اما AFC براي انتخاب برترين هاي آسيا در 6 بخش نام به ايران شانس داده است. انتظار چنين اتفاقي را داشتيد؟

AFC از مدت ها قبل از تمامي کشورها خواسته بود گزارش عملکرد خود را براي بهترين ها ارائه دهند. کارشناسان آنها اين گزارش‌ها را همراه با عملکرد فدراسيون‌ها بررسي کرده و در نهايت کانديداي بهترين عملکردها را اعلام کرد. ما در بخش‌هاي مختلف انتظار داشتيم به عنوان کانديدا انتخاب شويم. به هر حال فوتسال ما در آسيا بهترين است. بازيکنان، ليگ، داوران و ... ما بسيار خوب هستند.

* فکر مي کنيد فدراسيون فوتبال چه معيار هايي داشته که کانديدا بهترين فدراسيون شده است؟

فعاليت ما در بخش‌هاي مختلف مورد بررسي قرار گرفته است. در بخش آموزش، استعداديابي، عملکرد باشگاه ها، ليگ برتر، رشد تيم‌ها، ميزباني، آسياويژن،‌ آکادمي، سمينارهاي علمي و... به صورت تک به تک مورد بررسي قرار گرفته است و در نهايت به اين جمع‌بندي رسيدند که ما به عنوان يکي از کانديداهاي برترين فدراسيون انتخاب شويم.

* با توجه به عملکرد ضعيف تيم فوتسال ايران آيا انتظار اينکه تيم فوتسال ما به عنوان يکي از کانديداهاي بهترين تيم فوتسال آسيا در سال 2012 مطرح شود را داشتيد؟

AFC توجهي به نتيجه ندارد. در جام جهاني توانستيم کاري را که در سال‌هاي قبل کرده بوديم اين بار هم انجام داديم و فقط در رتبه بالاتري نسبت به قبل قرار نگرفتيم. اين اتفاق هم روي کم‌تجربگي تيم افتاد. ما سرمايه‌گذاري خوبي کرده بوديم و در رده بالاتري هم مي توانستيم قرار بگيريم. روي تيم جوانان سرمايه گذاري خوبي کرده بوديم و مي‌توانستيم بالاتر برويم اما به تيم اول آسيا باختيم. در رده نوجوانان هم به جام جهاني صعود کرديم و هم ميزبان مسابقات نوجوانان بوديم. در کل AFC به عملکرد فدراسيون‌ها طبق تقويم اين سازمان توجه مي‌کند شايد کشورهايي بودند که تيم‌هايشان نتايج بهتري گرفتند اما چون طبق برنامه عمل نکردند کانديدا نشدند.

* آيا با وجود شکست تيم بزرگسالان برابر ازبکستان همچنان شانسي براي صعود به جام جهاني 2014قائل هستيد؟

اگر ازبکستان را مي‌برديم قطعاً کارمان خيلي راحت‌تر بود اما در حال حاضر شرايط همه تيم‌ها مثل هم است و کسي جلوتر از ما نيست. باز هم سر خط قرار گرفتيم و اگر لياقت داشته باشيم و قوي عمل کنيم مي‌توانيم بالا برويم. به نظر من ما بايد با قدرت به جام جهاني صعود کنيم و اگر اين اتفاق شانسي باشد و تيم ضعيفي داشته باشيم به هيچ‌وجه خوب نيست ما بايد قوي‌تر شويم. من خودم گفتم با وجود هزينه زيادي که کرده ايم تيم ملي بازي هاي قابل قبولي تا به اينجا ارائه نکرده است.

* پس خودتان هم قبول داريد تيم ملي بازي هاي قابل قبولي ارائه نمي کند؟

من خودم اعلام کردم، قوي نبوديم. بايد تلاش کنيم تا قوي‌تر شويم. ملاک ما تنها رفتن به جام جهاني نيست، مهم قوي شدن است که تا الان اين را نشان نداده‌ايم.

* در حال حاضر انتظار داريد به يک باره تيم ملي متحول شود؟

بايد تلاش کنيم تا اين اتفاق بيفتد. کادر فني را بايد کنار کارشناسان قرار دهيم تا فکرها را روي هم بگذارند و بهترين شيوه را برگزينند تا بعدا موجب نا اميدي و پشيماني ما نشود.

* آيا شما موافق حضور يکي از مربيان ايراني ليگ برتر به عنوان دستيار در کنار کي‌روش هستيد؟

ما نمي‌توانيم کسي را به کادر فني تحميل کنيم حتي اگر سرمربي ما ايراني هم بود اين کار را نمي‌کرديم. کادر فني خودش بايد چنين خواسته‌اي داشته باشد و ما به هيچ‌وجه در اين مسائل دخالت نمي‌کنيم. آن ها الان ادعا دارند ما مربي ايراني داريم و اين موضوع را برعهده خودشان مي گذاريم.

* شايعه شده شما مذاکراتي با امير قلعه‌نويي داشته‌ايد؟

من هيچ مذاکره‌اي نکردم، امير قلعه‌نويي را به عنوان يکي از بهترين‌ها نه بهترين، کارشناسان فوتبال ايران قبول دارم و هميشه از او مشورت مي‌گيرم اما بدون درخواست کي‌روش نمي‌توانم مربي به تيم ملي اضافه کنم چرا که اختلاف و دو دستگي به وجود مي‌آيد. با کي‌روش صحبت کردم تا نظرات فني را جمع‌آوري کنيم و به او انتقال دهيم او نيز اين موضوع را پذيرفته است.

* چه زماني در مورد اين مسئله با کي‌روش صحبت کرديد. آيا پس از رفتن او به پرتغال تماسي با تيم سرمربي تيم ملي داشته‌ايد؟

قبل از ديدار مقابل ازبکستان با او صحبت کردم. کي‌روش بعد از بازي به پرتغال سفر کرد و ديگر اصلا او را نديدم که صحبتي در اين رابطه داشته باشيم.

* قبول داريد در اين مدت شما سيبل انتقادات شده ايد؟

قطعا کي روش بايد بيايد و کارهايي را که کرده است توضيح دهد. ما هم بر اساس برنامه ها از او سوال خواهيم کرد. نبايد کار را تمام شده بدانيم هنوز اميد زيادي داريم. قرارداد ما با سرمربي تيم ملي تا خردادماه است و پس از روشن شدن تکليف تيم‌هاي صعودکننده به جام جهاني قطعاً همکاري خود را با او ادامه خواهيم داد و قراردادش را منحل نمي کنيم.

* آيا بيش از حد به کي‌روش اختيار نداده‌ايد. گفته مي شود هرچه او مي گويد شما انجام مي دهيد؟

او در برنامه‌هاي فني تيم ملي و انتخاب بازيکنان اختيار تام دارد. ما هم در حد توان ما سعي کرديم تمامي امکانات را براي تيم ملي مهيا کنيم تا کادر فني بدون مشکل بتواند برنامه‌‌هاي خود را پياده کند.

* در مورد تعطيلات ليگ و در خواست حذف جام حذفي چطور؟

کي‌روش همه چيز را در اختيار ما گذاشته بود. او گفت در اين ارتباط هيچ نظري ندارد و تنها برنامه‌اش را در اختيار ما گذاشت. سازمان ليگ تصميم گرفت جام حذفي برگزار نشود. ما تابع تصميمات هيئت رئيسه و سازمان ليگ هستيم. ما گفتيم طبق تصميم هيئت رئيسه سازمان ليگ جام حذفي برگزار نشود که باشگاه ها اعتراض کردند. سپس بين باشگاه ها و سازمان ليگ جلسه گذاشتيم تا در نهايت به اين جمع‌بندي رسيديم که جام حذفي را برگزار کنيم.

*به نظر مي‌رسد خود شما هم جزو يکي از منتقدين عملکرد تيم ملي هستيد؟

قطعا من هم منتقد عملکرد تيم ملي هستم. ما در هزينه و ايجاد تدارکات مناسب براي تيم ملي هيچ کم و کاستي نگذاشته‌ايم اما متأسفانه تيم ملي بازي خوبي انجام نداده است. ما هر درخواستي که کادر فني داشت اجرا کرديم، بازيکن خارجي خواستند جذب کرديم هر بازيکني که از باشگاهي درخواست شد در اختيار تيم ملي قرار داديم. آيا ما جلوي کي روش را گرفتيم يا نگذاشتيم او کار کند؟ بضاعت ما همين بود و هر کاري که توانستيم کرديم.

* از قضاوت داور اماراتي ايران و ازبکستان شکايت کرديد. آيا از فيفا درخواست داشتيد ديگر داور عرب براي بازي‌هاي ايران نگذارند؟

بله، اين مسئله را درخواست کرديم و هشدار داديم که براي ما ديگر داور عرب تعيين نکنند. اگر اين مسابقات زير نظر AFC انجام مي‌شد آنها اين کار را انجام نمي‌دادند و با احتياط عمل مي‌کردند اما فيفا روي اين مسئله چندان متمرکز نيست به همين خاطر به آنها هشدار داديم. اعتقاد داريم اين اتفاق حساب شده بوده است.

* اين روزها اعتراض زيادي به خنده هاي شما مي‌شود و به نظر مي‌رسد خنده‌هايتان تلخ شده است؟

اين جملاتي که مطرح مي‌کنند براي کوبيدن من است. اين مسئله هيچ ربطي به برنامه‌ها و استرس من ندارد. من از شکست تيم ملي ضربه زيادي خورده‌ام و بسيار ناراحت هستم. اين طور نيست که ما تلاش کنيم و پس از قبول شکست هيچ ناراحتي نداشته باشيم.

* اما خيلي‌ها خنديدن‌هاي شما را مبني بر اين مي‌دانند که مي‌خواهيد به نوعي موضوع را به فراموشي بسپاريد؟

اصلاً چنين چيزي صحت ندارد. برخي قصد دارند اين مسئله را منفي جلوه دهند. من زحمات و تلاش زيادي کرده‌ام تا تيم ملي نتيجه‌ بگيرد. دوست دارم حاصل کار را ببينم و مطمئناً هيچ فردي به خاطر باخت و نرسيدن به مقصد لبخند نمي‌زند. هنگام برد هيچکس لبخند ما را نمي بيند و تنها به لبخند ديگران توجه مي کنند. در برد و باخت ها لبخند من هيچ تاثيري ندارد.

* با وجود اينکه شما امسال به عنوان نامزد بهترين فدراسيون آسيا انتخاب شده‌ايد چه ايرادي خودتان در کارتان ديده‌ايد؟

به هر حال طي مسير کاري‌ هر کسي در مواقعي دچار اشتباه مي‌شود. وقتي ما کارهايي کرديم تدارک ديديم و در جاهايي نتيجه نگرفتيم.مطمئنا اشتباه کرديم بايد عملکرد خود را طي يکسال گذشته موشکافي کنيم تا ببينيم در چه کاري با تصميمات اشتباه عقب رفتيم و در چه جايي توانستيم با تصميمات مؤثر نتيجه خوبي بگيريم. البته در نظر بگيريد در هر صورت و شرايطي ما کار را باسختي جلو مي بريم. ابزارهاي ما از نظر مالي، امکانات و باشگاه‌ها در شرايط آساني قرار ندارند اما ما هيچ وقت کم فروشي نکرديم.

* همه مي دانند کفاشيان با مشکلاتي رو به رو است اما چرا هيچ وقت اين مشکلات را بيان نمي کنيد؟

يکسري مشکلات داخلي است و نبايد در بيرون بيان شود. من دوست ندارم همه چيز را گردن مشکلات بيندازم و چيزي که بر عهده خودم بوده را به نوعي تبرئه کنم. ما يا بدشانس بوديم و يا اينکه توان‌مان در همين حد بوده که چنين نتايجي کسب کرده‌ايم. همه مي‌دانند در اين مقطع از ما حمايت نشده و ديگر نيازي به گفتن نيست. خطري است که فوتبال ما را تهديد مي‌کند و فکر مي‌کنم اگر اين روند را ادامه دهيم کار ما در آينده دچار مشکل خواهد شد.

* آيا قبول داريد اين مشکلات باعث شد تا کي‌روش در مقاطعي به تنهايي تصميم‌گيري کند، چون او به خيلي از مسائل پي برد؟

تا به حال اين مشکلات در هيچ بخشي براي کي‌روش خودش را نشان نداده، در اين مدت سعي کرده‌ايم اثرات اين مشکلات به سرمربي تيم ملي نرسد اما از اين به بعد مطمئناً او تأثيرات اين مشکلات را خواهد ديد. در اين مدت هر چيزي که کي‌روش درخواست کرده براي او فراهم کرديم چرا که اولويت ما صعود تيم ملي به جام جهاني بوده است و او نمي تواند از اين بابت ايراد بگيرد.

*اين موضوع که مي گويند مشکلات مالي در حال زمين گير کردن فدراسيون فوتبال است را قبول داريد؟

اين اتفاق تا به الان براي ما مشکلي ايجاد نکرده اما در آينده ما را زمين‌گير مي‌کند. در حال حاضر پول کي روش پرداخت شده و تنها به داوران بدهي داريم و مطمئناً در آينده مشکلات زيادي خواهيم داشت.

* آيا فدراسيون قصد ندارد به وضعيت کميته داوران سر و سامان دهد؟

فدراسيون از کميته داوران درخواست کرده هرچه سريعتر نسبت به تعيين ترکيب کميته داوران اقدام کند و به آن سروسامان دهد. اوضاع خوبي نيست و هرچه سريعتر بايد اين مسئله اصلاح شود.

* آيا از عملکرد تيم‌هاي پايه رضايت داريد؟

ما براي تيم‌هاي جوانان و نوجوانان تمامي امکانات را فراهم کرديم. تيم نوجوانان توانست به جام جهاني صعود کند و در حال حاضر در تدارک ايجاد اردوهاي مناسب براي حضور پرقدرت در جام جهاني هستيم. در تيم جوانان نيز طي يک سال و نيم گذشته استعداديابي‌هاي خوبي صورت گرفته است و تيم بسيار قدرتمندي را تشکيل داديم و هيچ کارشناسي نمي‌تواند بگويد تيم جوانان بد انتخاب شده است. اين تيم بهترين پتانسيل از تيم هاي جوانان ما با کمترين خطا است. اما هدايت تيم در مرحله نهايي براي ما مشکلاتي ايجاد کرد و باعث شد در مرحله يک هشتم نهايي حذف شويم.به نظر من کار خوبي انجام داديم به جز شوت آخر را که خوب نزدند.

* چه شد که به اين نتيجه رسيديد که فريدون معيني برود؟

آقاي معيني پس از اينکه ديد نتوانست در کارش نتيجه مناسبي کسب کند با توجه به فشاري که ايجاد شده گفت نمي تواند ادامه دهد و خودش پيشنهاد داد افراد جديدي براي فعاليت در اين سمت حاضر شوند.

* سهميه باشگاه ها هم که به 3+1 تبديل شد.

جا دارد از همکاري باشگاه ها براي کسب اين سهميه تشکر کنم. با همکاري صاحبان استاديوم ها و... توانستيم امتيازمان را به حد مجاز برسانيم و سهميه خوبي کسب کنيم. انشاالله اين سهميه هفته آينده به تصويب نهايي برسد.

*در شرايط حاضر نگاه مجمع به فدراسيون چطور است؟

مجمع به فدراسيون نگاه کاملا حمايتي دارد. دو هفته پيش در انتخابات سازمان ليگ نشان دادند که نگاه حمايتي نسبت به فدراسيون فوتبال دارند.

* به نظر شما فدراسيون فوتبال تاوان اينکه مي خواست به استقلال برسد را مي دهد؟

در حال حاضر دوست ندارم در اين ارتباط صحبت کنم.

* آيا براي کانديدا شدن علي کريمي براي کسب عنوان بهترين فوتباليست سال 2012 رايزني انجام داديد؟

اين مسئله هيچ تأثيري ندارد. آن ها براساس معيار هاي خودشان بازيکنان را انتخاب مي کنند.

* چقدر احتمال مي دهيد کريمي به عنوان مرد سال فوتبال آسيا انتخاب شود؟

در اين ارتباط بايد ببينيم رقيبان کريمي کدام بازيکنان هستند. کريمي در آسيا بازيکن شناخته شده و تأثير گذاري است و AFC او را به دليل خدماتي که به فوتبال آسيا کرده به خوبي مي شناسد و قبول دارد. کريمي شايستگي کسب اين عنوان را دارد.

* اين روز ها برخي مربيان به حضور غير فوتبالي ها در اين رشته اعتراض کردند شما در اين رابطه چه نظري داريد؟

من نمي دانم منظور آن ها از اين حرف چيست؟ فوتبال در حال حاضر توسط جامعه فوتبال اداره مي شود. فوتبال فراتر از ورزش است و در سياست، اقتصاد و اجتماع تأثير زيادي دارد. اگر افراد ديگري هم کنار فوتبال مي آيند مي خواهند کمک و امکانات را فراهم کنند که اين بسيار خوب است. در بحث فني، کار بايد دست اهالي فوتبال باشد که هم اکنون وضعيت به اين شکل است و فوتبال در مسائل فني به وسيله فوتبالي ها اداره مي شود.

۱۳۹۱/۹/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...