نسخه چاپی

تركیه عراق را به اشغال اراضی تهدید كرد

یك روزنامه كردی چاپ تركیه اعلام كرد آنكارا در اندیشه لغو توافقنامه 1926 و الحاق موصل به اراضی خود است.

به گزارش نما به نقل از فارس، روزنامه کردی «هوال» ترکیه درباره افزایش تنش‌ها میان اربیل و بغداد یادداشتی را منتشر و به توافقنامه 1926 درباره مسئله «موصل» اشاره کرد که بر اساس آن وحدت و یکپارچگی عراق حفظ می‌شود و اجازه داده نمی‌شود که در این بخش از عراق، دولتی کردی تشکیل شود اما ترکیه می‌تواند توافقنامه مذکور را لغو کند.

این توافقنامه در ژوئن 1926 میان ترکیه، انگلیس و عراق بر اساس روابط حسن همجواری امضا شد و بر اساس آن، ترکها که تا آن تاریخ موصل و مناطق آن‌ را بخشی از خاک خود (داخل مرزهای منشور ملی ترکیه) تلقی می‌کردند قبول کردند که آن مناطق جز خاک عراق شود و در مقابل آن عدم دخالت کشورهای استعمارگر در ترکیه و الحاق دیار بکر و ماردین به این کشور را برای خود تضمین کردند. امروز ضمیمه کردن کرکوک و موصل و مناطق آن به هر نوع دولت، فدراسیون، کنفدراسیون و یا منطقه خودمختار مخالف قرارداد 1926، حقوق بین الملل و منافع حیاتی ترکیه است.

خبرگزاری «النخیل» عراق نوشت: بر اساس این گزارش، آنکارا و بغداد نیز این روزها اظهارات تحریک‌آمیز متبادلی را رد و بدل کرده‌اند و از سوی دیگر برخی ناظران سیاسی بعید نمی‌دانند که اقدام ترکیه مبنی بر استقرار سامانه موشک‌های پاتریوت در نزدیکی مرزهای سوریه، بخشی از آمادگی ترکیه برای دخالت در موصل باشد.

«نوری المالکی» نخست‌وزیر عراق چند روز پیش نیز به همتای ترک خود درباره دخالت در امور داخلی عراق هشدار داده و به او توصیه کرده بود که به جای دخالت در عراق، به مشکلات کشور خود بپردازد و آنها را حل و فصل کند.

۱۳۹۱/۹/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...