نسخه چاپی

نرگس قدیری در گفتگو با نما:

فرزندآوری در جامعه باید به ارزش تبدیل شود

عکس خبري -فرزندآوري در جامعه بايد به ارزش تبديل شود

عضو شورای مركزی حزب مؤتلفه اسلامی گفت: متأسفانه فرزند بیشتر داشتن در خانواده‌ها ضد ارزش شده است كه باید با فرهنگ‌سازی به ارزش تبدیل شود.

نرگس قدیری، مدیر بخش بانوان حزب مؤتلفه اسلامی و عضو شورای مرکزی این حزب در باره تشویق جوانان و خانواده‌ها به ازدواج و فرزندآوری به خبرنگار نما گفت: تشریح ضرورت‌های فرزندآوری برای خانواده‌ها از جمله راه‌های ترغیب آنهاست. بیشتر از مشکلات معیشتی و اقتصادی فرهنگ‌سازی مؤثر بوده و این فرهنگ در اکثر خانواده‌ها غالب شده است که باید فرزند کمتری داشت تا زندگی بهتری داشت.
وی افزود: از دوره ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی خانواده‌ها بمباران فکری و فرهنگی شدند که فرزند کمتر، زندگی بهتر.
مدیر بخش بانوان حزب مؤتلفه اسلامی به مراکز پیشگیری از بارداری در سال‌های گذشته و تسهیلات رایگان در این خصوص برای کاهش فرزندآوری اشاره کرد و گفت: بخشی از اینها را توطئه‌های هدفمند سازمان ملل برای کاهش جمعیت ایران می‌دانم.
وی به ضرورت سیاست‌های تشویقی مادی و به‌خصوص فرهنگی در خصوص فرزندآوری اشاره و خاطرنشان کرد: حضور پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها در خانواده‌ها علاوه بر سایر فوایدشان به عنوان افرادی برای کمک به نگهداری فرزندان خانواده مؤثر هستند که این امر نیاز به فرهنگ‌سازی دارد.
قدیری رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم و اشتغالزایی را عامل مهمی در افزایش آمار ازدواج‌ها و فرزندآوری دانست و گفت: اینها وظایف دولت هستند و علاوه بر اینها متأسفانه در دو دوره دولت روحانی هیچ‌گونه سیاست مشوقانه‌ای در خصوص فرزندآوری اعمال نشده است.
وی به ضرورت فرهنگ‌سازی در فرزندآوری تأکید کرد و گفت: تغییر سبک زندگی و تبدیل خانواده‌های گسترده به خانواده‌های هسته‌ای به موازات بمباران فکری و فرهنگی خانواده‌ها و هزینه‌بر بودن نگهداری فرزندان به علت شاغل بودن مادران و افزایش سطح توقعات فرزندان از والدین در کاهش فرزندآوری مؤثرند.
این عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی اظهار کرد: متأسفانه فرزند بیشتر داشتن در خانواده‌ها ضد ارزش شده است که باید با فرهنگ‌سازی به ارزش تبدیل شود.
وی به مشکلات خانواده‌هایی با فرزندان بیشتر از دو تا گفت: این‌گونه خانواده‌ها در پیدا کردن منزل استیجاری دچار مشکل هستند. ضمن اینکه دولت بیمه فرزند سوم به بعد را با مشکل مواجه کرده است. رفع چنین مشکلاتی کمک بزرگی در افزایش فرزندآوری خانواده‌هاست.

قدیری با اشاره به یکی از اولویت‌های کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم از زبان یکی از اعضای این کمیسیون گفت: جمعیت یکی از اولویت‌های کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم است. تصویب قوانینی در این خصوص و نظارت بر اجرای آنها از وظایف مهم مجلس در این زمینه است.
وی در خصوص اقدامات حمایتی و سیاست‌های تشویقی خاطرنشان کرد: از جمله این مشوق‌ها می‌توان به مرخصی با حقوق به مدت چند سال برای مادران شاغل، بیمه شدن مادر و جنین در دوران بارداری و رایگان بودن هزینه‌های درمانی برای کودکان تا سنین چهار پنج سالگی و تأمین مسکن خانواده‌هایی که بیشتر از دو فرزند دارند اشاره کرد.
قدیری در پایان گفت: این مشوق‌ها نیاز به تصویب قوانین در مجلس و اجرا توسط دولت از سوی وزارتخانه‌های مربوطه دارد. اینها مشکلات لاینحلی نیستند و احتیاجی هم به کمک خارجی ندارند.

۱۳۹۹/۴/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...