نسخه چاپی

اختصاصی نما:

بازار ارز به زودی آرام می‌شود

عکس خبري -بازار ارز به زودي آرام مي‌شود

خبرهایی از طریق بانك مركزی منتشر می شود كه خبر از بازگشت آرامش به بازار ارز را می‌دهد

شیما احمدی- در این روزها قیمت ارز، روزانه ، قیمت های جدیدی را ثبت کرد. قیمت دلار از فروردین‌ماه تا به امروز بیش از 10 هزار تومان افزایش پیدا کرده است و این افزایش قیمت تاثیر بسیار سریعی بر تورم گذاشت. اما خبرهایی از طریق بانک مرکزی منتشر می شود که خبر از بازگشت آرامش به بازار ارز را می‌دهد؛رئیس‌کل بانک مرکزی، یکشنبه‌شب اعلام کرد: «با اقدامات در دست اجرا، به‌تدریج و در روزهای آینده بازار ارز به آرامش خواهد رسید.»
یکی از مهم‌ترین دلایل نوسانات اخیر بازار ارز، الزام بازگرداندن ارز حاصل از صادرات غیرنفتی به سامانه نیما است.
چند روز قبل بانک مرکزی برای بار دوم در سال ۹۹، بسته سیاست‌های مرتبط با بازگشت ارز صادراتی را ابلاغ کرد؛ بسته‌ای که اگرچه بعد از گذشته ۴ ماه از سال ابلاغ شده ولی تلاش کرده تا برخی از مشوق‌ها نیز برای صادرکنندگان جهت بازگرداندن ارز صادراتی در نظر بگیرد. بر اساس آنچه که بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده، هر صادرکننده به مدت ۴ ماه فرصت دارد تا ارز حاصل از صادرات خود را به روش‌های اعلامی به چرخه اقتصاد کشور برگرداند. بانک مرکزی طی روزهای اخیر به هر میزان هم که ارز در بازار تزریق می‌کرد، بلافاصله توسط خریداران از بازار جمع می‌شد و عملاً توان تغییر رویه در بازار وجود نداشت؛ اما پس از 31 تیرماه علاوه بر افزوده شدن به میزان عرضه ارز توسط صادرکنندگان، بانک مرکزی نیز می‌تواند قیمت ارز را مدیریت کند همچنین یک سری خبرها از بازگشت اموال بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی، تأمین ارز از طریق برخی کشورهای همسایه، به گوش می‌رسد که خبر از آرامش در بازار طی روزها و ماه‌های آینده می‌دهد.
بالا رفتن قیمت ارز باعث افزایش تورم و تحمیل فشارهای معیشتی بر مردم می‌شود. در شرایطی که فشارهای اقتصادی، بیکاری و محدودیت‌های شغلی ناشی از شیوع کرونا آرامش روانی را در جامعه کم‌رنگ کرده است، باید تلاش شود بازار ارز که تأثیر مستقیمی بر معیشت مردم می‌گذارد به ثبات لازم برسد

۱۳۹۹/۴/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...