نسخه چاپی

نسخه طب سنتی احمدی نژاد برای وزیر كشور پاكستان

در سفر رییس جمهوری اسلامی ایران به منظور شركت در هشتمین اجلاس سران سازمان همكاری هشت كشور در حال توسعه(دی 8)، حاشیه های جالبی وجود داشت. احمدی نژاد برای وزیر كشور پاكستان كه سرما خورده بود نسخه طب سنتی پیشنهاد كرد.


به گزارش نما به نقل از ایسنا، حضور هیات ایرانی به سرپرسی محمود احمدی نژاد ریاست جمهوری اسلامی ایران در اجلاس کشورهای دی-8 با حاشیه های جالبی همراه بود. این اجلاس از روز دوشنبه، 29 آبان ماه آغاز شد و تا پنجشنبه 2 آذرماه ادامه یافت.

دولت پاکستان به دلیل مسایل امنیتی، وقوع انفجارها در اقصی نقاط پاکستان و به ویژه همزمانی اجلاس با ماه محرم، از ورود و خروج گروه های رسانه ای به محل اجلاس جلوگیری می کرد و حتی در تردد خبرنگاران در درون هتل نیز سخت گیری بسیاری انجام می گرفت. تیم رسانه ای همراه رییس جمهور در برابر تیم رسانه ای مقام های برخی کشورها همچون رجب طیب اردوغان از ترکیه که بیش از 40 نفر بودند، بسیار کوچک بود و تنها 10 نفر در چهار گروه از رسانه های نوشتاری و تصویری را تشکیل می دادند.

لازم به ذکر است که سفر گروه 10 نفره رسانه ای که متشکل از دو گروه تلویزیونی و یک نفر از روزنامه ایران و یک گروه از ایرنا بود برای رفت بیش از 25 ساعت و برای برگشت حدود 18 ساعت به طول کشید، زیرا به دلیل نبود پرواز مستقیم از تهران به اسلام آباد این پرواز ابتدا به دوحه قطر و سپس به کراچی و در نهایت به اسلام آباد و همین طور برعکس انجام شد. با وجودی که در اجلاس وزرای خارجه سخت گیری زیاد بود، اما این سخت گیری ها در اجلاس سران بسیار بیشتر شد به گونه ای که به هیچ یک از خبرنگاران اجازه خروج از هتل و حضور در محل کاخ ریاست جمهوری که محل نشست سران دی-8 بود داده نشد و تنها اعلام شد که همه گروه ها و حتی گروه های تلویزیونی ایرانی باید از طریق اتاق های هتل و یا اتاق کوچک ˈمدیاسنترˈ با دو دستگاه رایانه و از طریق شبکه تلویزیونی پاکستان تی.وی.(آن هم به زبان اردو) تحولات را دنبال کنند و خبر ارسال کنند. حتی به گروه فیلمبرداری نهاد ریاست جمهوری که توانستند همراه رییس جمهور به محل کاخ بروند هم اجازه فیلمبرداری داده نشد.

نکته مهم این بود که در نشست رسانه ای رییس جمهور در محل سفارت با اینکه نام خبرگزاری ایرنا در صدر فهرست برای سوال از رییس جمهور قرار داشت، اما نه تنها نامی از ایرنا برده نشد بلکه از هیچ رسانه ایرانی نیز برای سوال دعوت نگردید (البته ظاهرا بقیه گروه ها درخواست سوال هم نداده بودند).



** حاشیه های دیگر این اجلاس

-----------------------------------

- دیدار نخبگان پاکستانی با رییس جمهور دارای حاشیه های جالبی بود. هنگامی که رییس جمهوری از دوستی دو کشور و آینده روابط سخن می گفت میهمانان پاکستانی به تشویق رییس جمهور می پرداختند و چندین بار با ابراز احساسات خود سخنان احمدی نژاد را قطع کردند. در حالی که قرار بود تنها 10 دقیقه چند نفر ار آنها صحبت کنند، اما بیش از 10 نفر و حدود 70 دقیقه صحبت کردند. به علاوه، سخنان رییس جمهور بازتاب گسترده ای در رسانه های جمعی و به ویژه رونامه های این کشور داشت.

- در این جلسه، ˈمهرداد خانˈ که به نمایندگی از رسانه های پاکستانی سخن می گفت از رییس جمهور خواست تا راز پایین کشاندن جانور قندهار، یعنی همان پهپاد آمریکایی را بگوید. رییس دانشگاه علامه اقبال نیز خواستار کمک ایران برای رفع فقر و مبارزه بیشتر با تروریسم شد. ضمن اینکه خواستار تاسیس شعبه ای از دانشگاه اقبال در ایران شد.



- رییس جمهور ایران از محبوبیت بسیار زیادی در میان مردم پاکستان برخوردار است. به علاوه مردم این کشور از هر گروه و مذهبی ایران را کشور دوست و برادر خود می دانند. در صحبت هایی که با مردم عادی و یا اصحاب رسانه می شد به راحتی می شد فهمید که آنها احمدی نژاد را بسیار دوست دارند و وی را مردی قدرتمند می دانند که در برابر آمریکا ایستاده و مانند رهبران آنها در برابر آمریکا امتیاز نمی دهد.



- دکتر ˈغضنفر مهدیˈ رییس شورای امام حسین، احمدی نژاد را بزرگترین و قدرتمندترین رهبر جهان اسلام توصیف کرد. یکی دیگر از مدعووین جلسه نیز با صدای بلند در پایان سخنان خود در این جلسه، چندین بار تکرار کرد که دوستی ایران و پاکستان زنده باد و شما همیشه پیروز باشید.

- در این جلسه سناتور ˈعبدالغفور حیدریˈ معاون رییس حزب جمعیت علمای اسلامی شاخه فضل تاکید کرد، انرژی هسته ای حق ایران است و در صورت حمله به ایران پاکستانی ها در کنار ایران می ایستند.



- اسلام آباد شهری است که از عمر آن چند دهه بیشتر نمی گذرد و تنها به دلایل سیاسی چندین سال قبل تصمیم گرفته شد تا در کنار راولپندی شهری به عنوان پایتخت سیاسی ساخته شود. در ضمن پاکستان به صورت فدرال اداره می شود و تنها ادارات مرکزی و وزارت خانه ها و نهادهای مهم در اسلام آباد که شهری سرسبز و نسبتا تمیز و زیباست مستقر هستند. این شهر دارای منطقه ویژه امنیتی است که در آن نهادهای دولتی و به ویژه سفارت خانه های خارجی قرار دارند تقریبا همه کشورهای جهان در اسلام آباد سفارت دارند. حتی فلسطین نیز دارای سفارتخانه است و تنها رژیم صهیونیستی در این کشور سفارتخانه ندارد زیرا پاکستان هنوز این رژیم را به رسمیت نشناخته است.



- سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاکستان یکی از بزرگترین سفارتخانه ها با چندین ساختمان بزرگ در محوطه وسیع و زیباست است. در محل سفارتخانه مسجد و کتابخانه ای با بیش از 2500 کتاب و سالن برگزاری برخی مجالس رسمی وجود دارد. سفارت خانه ایران در همسایگی سفارتخانه های هند، کانادا، انگلیس، ترکیه و آمریکا قرار گرفته است. گفتنی است کنسول گری ایران در کراچی نیز از بزرگترین کنسولگری ها در بهترین مناطق این شهر است. این مکان بیش از 50 سال قبل با تغییر محل پایتخت پاکستان از کراچی به اسلام آباد به کنسولگری تبدیل شد. کراچی بزرگترین شهر پاکستان با بیش از 22 میلیون جمعیت است.



- برگزاری اجلاس در پاکستان برای مسوولین و مردم این کشور مهم تلقی می شد. در دوره برگزاری اجلاس تقریبا شهر وضعیت فوق العاده و حالت حکومت نظامی داشت که پست های بازرسی بسیاری در خیابان ها به چشم می خورد. به عنوان مثال در حالت عادی به دلیل وجود ترافیک، مسیر فرودگاه تا هتل بیش از یک ساعت طول می کشید، اما با رسیدن روسای جمهور این مسیر طولانی از هر خودرویی خالی شد و همه مسیرها فرعی بسته و مسیر در کمتر از 15 دقیقه طی شد.



- با اینکه هیات ایرانی شامل مقامات و رسانه ها، از کوچکترین هیات ها در این اجلاس بود، اما بالغ بر ده ها خودروی نظامی، پلیس، نیروهای امنیتی و غیره همراه کاروان رییس جمهور حرکت می کردند. در این مسیر یک بالگرد نیز در تمام طول مسیر به همراه کاروان حرکت می کرد و مسیر را زیر نظر داشت. هواپیماهای تشریفاتی در فرودگاه نظامی نورخان فرود می آمدند و مراسم استقبال در این مکان انجام می شد.



- در دیدار رییس جمهوری با ˈرحمان ملکˈ وزیر کشور پاکستان که با حضور وزیر خارجه و وزیر اطلاعات ایران انجام شد، وزیر کشور پاکستان ابراز داشت که سرما خورده و صدایش گرفته است. احمدی نژاد برای وی نسخه ای از داروهای سنتی توصیه کرد تا بیماری اش هر چه زودتر خوب شود وی نیز درخواست قلم و کاغذ کرد تا آنها را بنویسد. به طور کلی پاکستانی ها به درمان سنتی بیماری ها بسیار علاقه دارند. به علت گرانی در بخش های مختلف شهر مغازه و یا خانه هایی با یک حکیم وجود دارد که بعد از تشخیص بیماری داروی سنتی تجویز می کنند. این نوع درمان بسیار ارزان تر از درمان با دکتر و بیمارستان هاست.



- نشست خبری رییس جمهور با رسانه های پاکستانی نیز دارای حاشیه هایی بود. خانم خبرنگاری از رییس جمهور خواست تا از پشت پرده روابط پاکستان و آمریکا سخن بگوید. نکته جالب این بود که خبرنگار نشریه اروپایی دیلی تلگراف خود را به انتهای جلسه رساند و با اصرار خواست که سوالی از رییس جمهور بپرسد. وی در مورد کمک ایران به مردم غزه و استفاده از موشک های ایرانی در حملات حماس پرسید که رییس جمهور نیز به آن پاسخ مناسبی داد.



- نکته جالب در مورد اسلام آباد وضعیت ترافیک و رانندگی در این شهر بود. خیابان های پاکستان هنوز دارای سیستم عبور و مرور انگلیسی هستند و رفت و آمد در آنها برعکس ایران است(رفت از سمت چپ) اما همه خودروها دارای فرمان در سمت راست نیستند و تقریبا نیمی از خودروها به این صورت هستند. در بسیاری از موارد هر لحظه احساس می شد که بین دو خودرو تصادف می شود.

در وسط یکی از این چهارراه ها یک موتور سوار با لباس محلی در حال برخورد با وسط خودروی ون بود که همه خبرنگاران یک لحظه احساس کردند وی یک موتور سوار انتحاری است، اما معلوم شد که وی فردی عادی است.

۱۳۹۱/۹/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...