نسخه چاپی

تخلف آمریكا از معاهده «ان.پی.تی»

سفیر جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام كرد:كنفرانس عاری سازی خاورمیانه از سلاح هسته ای را آمریكا به گروگان گرفته و این یك تخلف آشكار از معاهده «ان.پی.تی» است.

«علی اصغر سلطانیه» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس در گفت وگو با واحد مرکزی خبر در پاسخ به این سوال که آمریکا اعلام کرده است کنفرانس «هلسینکی» باید به تعویق افتد ، گفت: در کنفرانس بازنگری معاهده ان.پی.تی در سال 2010در نیویورک تصویب شد که کنفرانسی در رابطه با عاری سازی خاورمیانه از سلاح هسته ای در سال 2012میلادی یعنی امسال برگزار شود.

وی افزود : سه کشور روسیه ، آمریکا و انگلیس بعنوان بانیان قطعنامه 1995موظف شدند با همکاری دبیرکل، کشور میزبان و رییس جلسه را معین و این کنفرانس را برگزار کنند . فنلاند آمادگی خود را اعلام کرده و معاون وزیرخارجه فنلاند در طول یک سال گذشته مشورت هایی را انجام داده است. جمهوری اسلامی ایران نیز اعلام کرد که آماده است بطور فعال در این کنفرانس شرکت کند. کشورهای منطقه و کشورهای عربی هم بطور رسمی بارها اعلام کردند.

سلطانیه افزود: اکنون شنیدیم آمریکا یک طرفه برای تامین نظر رژیم صهیونیستی اعلام کرده است این کنفرانس باید به تعویق بیافتد و این خلاف مصوبه کنفرانس «ان.پی.تی» در نیویورک که با اجماع هم تصویب شده است. بنابراین، تخلف آشکار و عدم پایبندی امریکا به مصوبه ان.پی.تی را نشان می دهد و یک ضربه بزرگی در واقع به معاهده ان.پی.تی و رژیم عدم اشاعه است و نشان می دهد که جمهوری اسلامی ایران که همواره خواستار جهانی عاری از سلاح هسته ای و خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای است کاملا مصمم و صادقانه در این راستا گام بر می دارد .

سفیر کشورمان افزود: آمریکا بارها اعلام کرده و اوباما نیز در «پراگ» اعلام کرده بود ما خواستار جهانی عاری از سلاح های هسته ای هستیم. با این اقدامات یک جانبه ,در واقع مانع تحقق این اهداف می شود و ما این قضاوت را برعهده جامعه بین الملل می گذاریم که ایران و یا آمریکا کدام صادقانه در رابطه با اهداف صلح آمیز انرژی هسته ای و عاری سازی جهان از این سلاح مرگبار و دیگر سلاح ها گام بر می دارند.

سفیر کشورمان در آژانس گفت : ما با کشورهای همفکر و کشورهای دوست در اتحادیه عرب و همچنین جنبش عدم گفت وگوهایی را آغاز کردیم .

در هرحال، این اقدام یک جانبه توسط امریکا ، قابل تامل نیست و اعتراض همه کشورها را برانگیخته است و در واقع باعث بسیج کشورهای عاری از سلاح هسته ای در مقابل کشورهای دارنده سلاح هسته ای خواهد شد , بخصوص امریکا که تنها کشوری است که از سلاح هسته ای استفاده کرده و متخلف از تعهدات بین المللی بوده و هست.

سلطانیه در پایان تاکید کرد: در یک کلام ، امریکا کنفرانس خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای در هلسینکی را برای تامین نظر رژیم صهیونیستی به گروگان گرفته است و این غیرقابل قبول است .

۱۳۹۱/۹/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...