نسخه چاپی

ساماندهی گیم‌نتها و كافی‌نتها در كشور

رئیس مركز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال از ساماندهی تمامی گیم نت‌ها و كافی‌نت‌ها در سراسر كشور در قالب شبكه ملی فرهنگ خبر داد و گفت: تمامی كافی‌نت و گیم‌نت‌ها از طریق شبكه پرسرعت به یكدیگر متصل می‌شوند.

به گزارش نما حسن علیزاده در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه هم اکنون نظارتی بر مکانهای عمومی اینترنتی و بازیهای رایانه ای مانند کافی‌نت‌ها و گیم‌نت‌ها صورت نمی گیرد و حتی آماری از تعداد این مکانها در کشور وجود ندارد، اظهار داشت: متولی فعالیت گیم نت ها و کافی نتها مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و براین اساس برای نظارت و تسهیل فعالیت این بخش، برنامه مدونی طراحی شده است.

وی با بیان اینکه از این پس و براساس نظامنامه جدیدی که بزودی ابلاغ می‌شود، تمامی گیم نت‌ها و کافی‌نت‌ها در قالب شبکه ملی فرهنگ ساماندهی خواهند شد، تصریح کرد: تمامی فعالان این صنف و نیز کسانی که قصد دارند از این پس وارد این عرصه شوند باید طبق نظامنامه جدید به فعالیت خود ادامه دهند.

علیزاده با تاکید براینکه پیوستن به شبکه ملی فرهنگ و نظام مند شدن کافی نت ها و گیم نت ها، گردش اقتصادی خوبی را برای این فعالان به دنبال خواهد داشت ادامه داد: براساس قانون تشکیل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تمامی فعالان فضای فرهنگی کشور در چارچوب تشکیل موسسه، تشکل، مجمع و اتحادیه باید از این وزارتخانه مجوز دریافت کنند که این قانون کافی نتها و گیم نتها را نیز شامل می‌شود. دراین راستا حتی فروشگاههای فضای مجازی نیز برای خرید و فروش محصولات فرهنگی خود موظف به اخذ مجوز از مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال هستند.

وی درباره تداخل میان نظارت اداره اماکن، نیروی انتظامی و پلیس فتا بر کافی نتها و گیم نتهای سراسر کشور با اقداماتی که قرار است از سوی مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال در مورد این اماکن صورت بگیرد تاکید کرد: نظارت نهادهای مختلف لازم و ملزوم یکدیگر بوده و همدیگر را نفی نمی‌کند؛ به نحوی که مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال با فضایی که در شبکه ملی فرهنگ برای کافی نتها و گیم نت ها ایجاد کرده سعی در تشویق فعالان این صنف به استفاده از بسترهای موجود و نیز ارائه محتواهای سالم و مناسب به کاربران دارد.

رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال با بیان اینکه براساس طرح ساماندهی گیم نتها و کافی نتها، تمامی این اماکن در سراسر کشور به صورت شبکه پرسرعت به یکدیگر متصل خواهند شد به مهر گفت: به این ترتیب گیم نتها می توانند محصولاتشان را با هم به اشتراک بگذارند و یا کاربران در استانهای مختلف در این گیم نتها، به بازیهای گروهی و آنلاین بپردازند.

وی با اشاره به اینکه براساس نظامنامه ساماندهی گیم نتها، لیست بازیهای رایانه ای که این اماکن مجاز به ارائه آن نیستند اعلام خواهد شد، خاطرنشان کرد: به دلیل ضعف های آماری، وضعیت فعلی گیم نتها مشخص نیست و آماری از اینکه چه تعداد گیم نت برخلاف مقررات موجود فعالیت کرده و یا بازیهای رایانه ای غیرمجاز ارائه می‌کنند در دست نیست.

به گفته علیزاده نظارت مداوم و مستمر بر فعالیت گیم نتها و کافی نتها، تضمینی بر فعالیت مجاز آنها خواهد بود و در چارچوب ورود به شبکه ملی فرهنگ نیز منافعشان مدنظر قرار می گیرد.

وی افزود: در این راستا با پلیس فتا نیز مذاکراتی صورت گرفته و قصد این است که فضای اعتماد را در میان این صنف و نیز در میان خانواده ها برای استفاده از این اماکن تقویت کنیم.

۱۳۹۱/۹/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...