نسخه چاپی

سهام شركتها از زمره اقلام سرمایه ای خارج می شود

عکس خبري -سهام شرکتها از زمره اقلام سرمايه اي خارج مي شود

كبودی، درباره طرح قانون عایدی بر سرمایه گفت: وزیر اقتصاد در اصلاحیه جدید خود به مجلس تأكید كرده، سهام شركتها از زمره اقلام سرمایه ای خارج شود.

به گزارش نمابه نقل از صداوسیما، اسماعیل کبودی رئیس سابق هیئت مستشاری مالیاتی وزارت اقتصاد، عضو جامعه مشاوران رسمی مالیاتی ایران و عضو سابق هیئت های حل اختلاف مالیاتی مودیان بزرگ درباره تأثیر بورس بر اقتصاد کشورها گفت: بورس در هر کشوری به عنوان پارامتر و شاخص رونق اقتصاد محسوب می شود در حقیقت کشورها رشد بورس را علامت رونق اقتصادی می دانند که ایران هم از این قاعده مستثنا نیست.

رشد بورس ایران شبهه ناک است
وی شتاب بورس ایران طی سه چهار ماه اخیر را در دنیا بی نظیر خواند و افزود: این حد از رشد تا حدودی برای فعالان اقتصادی شک و شبهه ایجاد کرده است.

عضو جامعه مشاوران رسمی مالیاتی همچنین وضعیت بورس ایران با سایر بورس های دنیا را غیرقابل مقایسه دانست و گفت: در تمام دنیا این سود بنگاه های اقتصادی است که نگاه سرمایه گذاران را تعیین می کند اما در ایران چنین نگاهی وجود ندارد زیرا ممکن است شرکتی سود نداشته باشد اما سهامش هر روز رشد فزاینده ای را تجربه کند.

کبودی ادامه داد: معمولاً دارایی های شرکتهای دنیا با قیمت روز تفاوت زیادی ندارد و تنها ملاک برای سرمایه گذاری همان سود است اما ما در ایران برای دارایی هایمان یک ارزش اسمی داریم که با قیمت روز همان دارایی ها تفاوت فاحشی دارد و افراد برای خرید سهام فقط به سود شرکت توجه نمی کنند.

سهم نیم درصدی دولت از خرید و فروش سهام
وی درباره درآمد دولت از محل مالیات نقل و انتقال سهام ها اظهارکرد: با هر نقل و انتقال سهام، نیم درصد از هر خرید و فروش به دولت می رسد.

کبودی متذکر شد: اگر شرایط اقتصاد ایران عادی و تأمین درآمدها برای دولت امکانپذیر بود شاید نگاهی به این نیم درصد هم نداشت و انتظار هم این بود که این نیم درصد را هم کاهش دهد کمااینکه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه برای جذب نقدینگی در سال ۹۷ این نیم درصد را به یک دهم درصد کاهش داد اما این کاهش فقط برای همان سال ۹۷ بود و ادامه پیدا نکرد.

وی افزود: درآمد دولت از این نیم درصد مالیات بابت نقل و انتقال سهام چنان شیرین و دلچسب و جذاب است که به نظر نمی رسد در هر شرایطی حاضر به کم کردن این نیم درصد شود ضمن اینکه خود سهامداران هم این مقدار مالیات را پذیرفتند و مشکلی ندارند.

عضو جامعه مشاوران رسمی مالیاتی بر این باور است که دولت اخیراً در برخورد مالیاتی با نقل و انتقال سهام در بورس دچار رفتار پارادوکسی شده است. وی گفت: دولت نمی تواند و نمی خواهد از این درآمد شیرین دل بکند و یا از اصول آن صرف نظر کند اما از طرف دیگر برای تداوم رشد بورس هم که شده باید مشوق های مالیاتی را ارائه دهد.

یک پیشنهادی برای ورود دولت به بازی مالیاتی در زمین بورس
کبودی مطرح کرد: دولت می تواند به عنوان یک شگرد و یا برگ برنده با مباحثی مثل "معافیت افزایش سرمایه" سهام ها وارد بازی مالیاتی در زمین بورس شود.

وی یادآور شد: ما در سالهای گذشته هم افزایش سرمایه از طریق تجدید ارزیابی شرکتها را تجربه کردیم که متاسفانه روشهای مناسبی به کار گرفته نشد اما متاسفانه تا به این لحظه از سال جاری هنوز شاهد طرح و برنامه ای از سوی دولت برای افزایش سرمایه ناشی از تجدید ارزیابی سهام شرکت ها نیستیم.

رئیس سابق هیئت مستشاری مالیاتی وزارت اقتصاد با اشاره به لایحه دولت در رابطه با افزایش سرمایه شرکتهای پذیرفته شده در بورس و فرابورس گفت: این لایحه نیازمند چکش کاری در مجلس است.

سهام شرکت های بورس از مالیات بر عایدی سرمایه خارج می شود
کبودی همچنین درباره طرح قانون عایدی بر سرمایه اظهارکرد: دولت لایحه را به مجلس ارائه داده و وزیر اقتصاد هم در اصلاحیه جدید خود به مجلس تأکید کرده که در قالب این اصلاحیه، سهام شرکتها از زمره اقلام سرمایه ای خارج شود.

۱۳۹۹/۵/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...