نسخه چاپی

نگاهی به طرح پرداخت حقوق به متاهلین بیكار و زنان سرپرست خانوار

عکس خبري -نگاهي به طرح پرداخت حقوق به متاهلين بيکار و زنان سرپرست خانوار

دبیر موسسه جوانان انتصار حق شیراز به تشریح طرح پرداخت حقوق ماهانه یك‌میلیون تومانی به زنان سرپرست خانوار و متأهلین بیكار تا زمان اشتغال پرداخت و گفت: این طرح می‌تواند در غالب كارت خرید یا اعتبار بیمه‌ای صورت پذیرد.

به گزارش نما،مطلبی با عنوان "پرداخت حقوق به متاهلین بیکار و زنان سرپرست خانوار" در سامانه فارس من ثبت شده که در آن بیان شده است:

«دولت با وضعیت فعلی باید به وضعیت افراد متاهل بیکار و زنان سرپرست خانوار رسیدگی کند، خواستار این هستیم که مجلس قانونی را تصویب کند که به پنج میلیون افراد بیکار متأهل و زنان سرپرست خانوار ماهیانه یک‌میلیون مقرری بدهد. با توجه به وضعیت فعلی اگر دولت این پنج میلیون را دقیق شناسایی کند، حدود پنج هزار میلیارد ماهانه نیاز دارد که این افراد را تحت پوشش قرار داده و اگر این اتفاق بیفتد، حداقل معیشت این قشر تأمین خواهد شد و نگرانی خوراک را دیگر ندارند، هرچند که خانواده‌های کم برخوردار حداکثر استفاده را از این مبلغ خواهند کرد، لذا دلیلی ندارد دولت به همه مردم یارانه بدهد و با استفاده از پایه‌های مالیاتی جدید مانند مالیات بر خانه‌های خالی و مالیات بر ثروت و مالیات بر دلالی خودرو و مسکن و طلا و ارز یا بازار سرمایه یا فروش مازاد بنزین تولیدی یا فروش سهام دولت در غالب صندوق‌های ETF می‌تواند مبلغ حقوق به متأهلین بیکار و زنان سرپرست خانوار را تأمین کند.»

خبرگزاری فارس در استان فارس پیش از این طی گفتگویی با جعفر قادری، رئیس مجمع نمایندگان شیراز و زرقان و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تحت عنوان "پرداخت حقوق پاسخگو نیست" به بررسی آن پرداخته بود.

اما اصل این طرح چه است؟

حسین سامیان دبیر موسسه جوانان انتصار حق شیراز طی گفتگویی با خبرگزاری فارس به تشریح طرح پرداخت حقوق ماهانه یک‌میلیون تومانی به زنان سرپرست خانوار و متأهلین بیکار تا زمان اشتغال پرداخت و گفت: این طرح می‌تواند در غالب کارت خرید یا اعتبار بیمه‌ای چه بیمه درمانی و بیمه بازنشستگی صورت پذیرد.

مشروح این طرح در ادامه می‌آید:

ایده شکل‌گیری طرح

طبق فرمایش پیامبر اکرم حضرت ختمی‌مرتبت(ص) «الْفَقْرُ أَنْ یَکُونَ کُفْراً» طبیعی است که یکی از زمینه‌های فساد و ناامنی فقر مادی است.

پیامبر عزیز به امتش تعلیم می‌داد که از خداوند کفاف بخواهند «طوبی لمن رزقه الکفاف و صبر علیه» خوشا به حال کسی که رزق و روزیش به‌اندازه کفاف باشد و بر آن صبر کند.

کفاف، حد مطلوب مصرف در نظام اقتصادی است

به همین دلیل وظیفه دولت‌ها به حد مطلوب رساندن معیشت خانوارهاست؛ چه با ایجاد شغل و تولید ثروت چه با تخصیص بسته‌های حمایتی موقت و دائم این طرح به دنبال تأمین مالی آبرومندانه و حداقلی خانوارهای ایرانی است,

بازگشت آرامش روحی، روانی به خانواده‌ها از اهداف مهم این طرح قلمداد می‌شود.

جامعه هدف این طرح

جامعه هدف در این طرح زنان سرپرست خانوار و مردان متأهل بیکارند، اشخاصی که تحت حمایت و پوشش هیچ مرکزی قرار نگرفته و پس‌انداز فراوانی در بانک یا بازار سرمایه ندارند، گردش حساب مالی‌شان ناچیز و مالک املاک متعددی نیستند، البته کسانی که مالک خانه‌ای کوچک در مناطق کم برخوردار یا داری مسکن مهر هستند تحت پوشش این طرح قرار خواهند گرفت که به‌طورکلی زنان سرپرست خانوار و متأهلینی که هیچ درآمد ثابتی ندارند، هستند.

در این طرح افرادی که خودرو گران‌قیمت به نام خود، همسر و فرزندان به ثبت رسانده‌اند هرچند شغل ثابتی نداشته باشند، به دلیل تمکن مالی تحت پوشش قرار نخواهند گرفت.

به‌هرحال این جز وظایف ذاتی دولت‌هاست ولو موقت و کوتاه افراد بی‌سرپرست و فاقد شغل را تحت حمایت قرار دهند، نباید اجازه داد به بهانه تحریم یا کسری بودجه افراد آسیب‌پذیر رها شوند.

در این طرح پنج میلیون نفر به‌طور مستقیم و حدود ۱۵ میلیون نفر غیرمستقیم تحت پوشش کمک یک‌میلیون تومانی دولت قرار خواهند گرفت. نقدینگی قابل تخصیص به این طرح برای ۵ میلیون خانوار ماهانه ۵ هزار میلیارد و سالانه ۶۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود کمک به خانوارها بهتر است در غالب کارت خرید یا حمایت بیمه‌ای، چه بیمه تأمین اجتماعی و بیمه بازنشستگی صورت پذیرد.

محل تامین هزینه‌ها

محل تأمین هزینه‌ها می‌توان از مازاد فروش بنزین یا فروش سهام در غالب صندوق‌های ETF و بخشی را هم با ایجاد پایه‌های مالیاتی جدید ازجمله مالیات بر دلالی مسکن، خودرو، ارز یا اخذ مالیات بر خانه‌های خالی تأمین کرد.

پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی خانوارهای کم برخوردار، جلوگیری از پاشیدگی به دلیل مسائل معیشتی، کمتر شدن فاصله طبقاتی، ایجاد اشتغال، ایجاد شرکت‌های تولیدی، ترغیب جوانان به ازدواج و شاید اصلاح روش بودجه‌ریزی از دیگر محسنات این طرح باشد.
فارس

۱۳۹۹/۵/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...