نسخه چاپی

۲۰ درصد خون‌‌های اهدایی كشور صرف بیماران تالاسمی و خاص می‌‌شود

عکس خبري -?? درصد خون‌‌هاي اهدايي کشور صرف بيماران تالاسمي و خاص مي‌‌شود

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران با بیان این‌‌كه ۲۰ درصد خون‌‌های اهدایی در كشور به مصرف بیماران خاص و مبتلا به تالاسمی می‌‌رسد، گفت: فراوان‌‌ترین گروه خونی در كشور O مثبت است.

به گزارش نما،دکتر بشیر حاجی بیگی در گفت‌‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری تسنیم؛ با اشاره به نهم تا پانزدهم مرداد که هفته انتقال خون ایران نامیده شده است، گفت: در حال حاضر به آمار تجمیعی 52 میلیون اهدای خون رسیده‌‌ایم؛ یعنی از بدو تأسیس سازمان انتقال خون ایران در سال 1353 تاکنون 52 میلیون واحد خون توسط مردم عزیز کشورمان اهدا شده است. سازمان انتقال خون ایران وظیفه تأمین خون و فرآورده‌‌های خونی بیش از 900 مرکز درمانی در سطح کشور را بر عهده دارد. در سال 1398، نزدیک به 3 میلیون و 525 هزار واحد خون و فرآورده‌‌های آن شامل گلبول‌‌های قرمز فشرده شده، پلاکت و پلاسما در مراکز درمانی و بیمارستان‌‌های کشور توزیع شده است و تمام خون و فرآورده‌‌های خونی تزریق شده به بیماران بستری در بیمارستان‌‌های کشور را مردم عزیز و ایثارگر ایران اهدا کرده‌‌اند.

وی افزود: 20 درصد خون‌‌های اهدایی در کشور به مصرف بیماران خاص و مبتلا به تالاسمی می‌‌رسد.

حاجی بیگی اضافه کرد: 17 درصد از خون‌‌های اهدایی کشور در استان تهران اهدا می‌‌شود در حالی‌‌که 25 درصد خون و فرآورده‌‌های تهیه شده در کشور در 170 مرکز درمانی و بیمارستان تهران مصرف می‌‌شود.

ایران سرآمد منطقه در اهدای خون

وی با بیان این‌‌که اهدای خون و دسترسی جهانی به تزریق خون سالم به‌‌عنوان بخشی از دستیابی به پوشش همگانی است، خاطرنشان کرد: میزان اهدای خون به ازای هر هزار نفر جمعیت در کشورهای با درآمد بالا، 32 و در کشورهای با درآمد متوسط به بالا، 15 نفر است. در کشورهای با درآمد پایین نیز این میزان به 8 نفر به ازای هر هراز نفر جمعیت می‌‌رسد. متوسط نرخ اهدای خون در کشورهای منطقه مدیترانه شرقی، 15 است در حالی‌‌که شاخص اهدای خون به ازای هر هزار نفر جمعیت در کشور ایران 25 است و ما در این زمینه، سرآمد منطقه هستیم.

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران با بیان این‌‌که حداقل سن اهدای خون در کشور 18 سال و حداکثر 60 سال است، تصریح کرد: اهداکنندگان مستمر خون، تا 65 سالگی نیز می‌‌توانند با نظر پزشک مشاور اهداکنندگان، خون اهدا کنند.

وی افزود: در ایران، مردان چهار بار در سال و زنان به دلیل مسائل فیزیولوژیک سه بار در سال می‌‌توانند خون خود را اهدا کنند.

حاجی بیگی درباره شرایط اهدای خون تشریح کرد: علاوه بر نکاتی که درباره سن و تعداد دفعات اهدای خون گفته شد، وزن اهداکنندگان خون باید بالای 50 کیلوگرم باشد و هنگام مراجعه به مراکز انتقال خون، همراه داشتن کارت شناسایی معتبر و کارت ملی الزامی است.

وی با بیان این‌‌که در هر سال می‌‌توان 24 بار پلاسما اهدا کرد، یادآور شد: در حال حاضر از پلاسمای دریافت شده از خون‌‌های اهدایی، چهار داروی مهم IVIG، فاکتور 9، فاکتور 8 و آلبومین تهیه می‌‌شود.

اهدای خون ,

O+ فراوان‌‌ترین گروه خونی کشور

سخنگوی سازمان انتقال خون با بیان این‌‌که در ایران 90 درصد مردم دارای گروه خونی مثبت و تنها 10 درصد دارای گروه خونی منفی هستند، تصریح کرد: فراوان‌‌ترین گروه خونی در کشور O مثبت است و 33 درصد مردم دارای این گروه خونی هستند. AB منفی نیز نایاب‌‌ترین گروه خونی (با فراوانی یک درصد) است.

واکسیناسیون علیه هپاتیت B برای اهداکنندگان مستمر

وی درباره هپاتیت B اظهار کرد: سازمان انتقال خون ایران با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از سال 1396 واکسیناسیون بر علیه هپاتیت B را در اهداکنندگان مستمر خون شروع کرد و بر این باوریم که باید خطر صفر انتقال هپاتیت ب را با کمترین هزینه در میان اهداکنندگان خون داشته باشیم.

وی ادامه داد: تمامی آزمایش‌‌های غربالگری خون با بهترین کیت‌‌های استاندارد و بر روی تمامی خون‌‌های اهدایی مردم عزیزمان انجام می‌‌شود.

۱۳۹۹/۵/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...