نسخه چاپی

ناگفته‌های سردار نقدی از دادگاه كرباسچی

رئیس سازمان بسیج مستضعفین طی گفت‌وگویی به تشریح نقش بسیج در فرهنگ سازی میان جامعه، اقتصاد مقاومتی، دادگاه شهردار تهران در سال ۷۶ و ... پرداخت.

به گزارش نما، رئیس فعلی سازمان بسیج مستضعفین که روزگار های متفاوتی را در طول انقلاب، از حضور در جبهه تا مسئولیت سازمان حفاظت اطلاعات ناجا و رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز پشت سر گذاشته، به قول خودش هیچگاه وقت بازخوانی رویدادهای زندگی اش را نداشته است، اما سعی کردیم در حدود ۴۵ دقیقه مصاحبه!
گفتگوی تفصیلی «خبرگزاری دانشجو»، با رئیس سازمان بسیج مستضعفین از نظر شما می گذرد.

* خانواده هایی که فرزندانشان وارد پایگاه‌های بسیج می شوند انتظارشان این است که فرزندان‌شان در پایگاه چیزی یاد بگیرند آیا پایگاه‌های بسیج هنوز ذهنیت ۳۰ سال پیش بسیج را دارند که جوانان و نوجوانان در پایگاه ساخته شوند و به جبهه‌ها بروند یا برای این زمان که ماهواره و اینترنت در بین افراد بسیار مورد استفاده است و جوان فقط از یک نقطه خط نمی‌گیرد برای کسانی که می‌خواهند وارد پایگاه‌های بسیج شوند برنامه‌ریزی جدیدی شده صورت گرفته است؟

سردار نقدی: از قضاوت آقا در بجنورد شروع می‌کنیم که در دیدار بسیج فرمودند: در دوران خودسازی و آماده شدن روحی و ارتقا معنویت و در یک شرایطی که فرد در یک فضای مناسبی قرار می‌گیرد برایش راحت تر می‌شود از اینکه در یک فضای نامناسب و غیرآماده قرار بگیرد.

در دوران دفاع مقدس این فضای ما جبهه و سنگرهای ما بود که جوانان در آنجا شرایط برای خودسازی‌شان بود اگر بخواهیم بگوییم اکنون کجا برای ساخته شدن جوانان بهتر است باید بگویم آن جایی که جوانان ساخته بشوند پایگاه بسیج است.

این قضاوت رهبری است از شرایط فعلی که در بسیج است که دلیل آن بر می‌گردد به اجرای راهنمایی‌های خود ایشان و ایده‌ها و تفکرات ایشان که ما در بسیج فضایی را باید بسازیم که جوان‌ها در آن ساخته بشوند و بصیرتشان بالا برود با یک فکر و اعتقاد راسخ نسبت به ارزش‌های اسلام و انقلاب اسلامی با انضباط فکری دور هم جمع بشوند.

بسیج برنامه‌های خیلی زیادی برای این مسئله دارد که به حمدالله در حال پیشرفت است؛ مهم‌ترین آنها نظام تربیتی صالحین و ارتباط دادن ساختار به این حلقه‌ها و تشکیلات است که اساسا ما یک تغییر اساسی در تشکیلات و ساختار پایگاه‌های بسیج داشتیم.

ساختاری که حتی پایه تشکیلات رزمی و تشکیلات تربیتی را شامل می شود، همان حلقه‌ تربیتی که حلقه‌ تشکیلاتی است همزمان که حلقه‌ تربیتی است در شرایط نظامی و رزمی دسته‌ رزمی است در قالب یک گردان.

این ساختار اساسا یک پایه تربیتی دارد و این مهم‌ترین قدم برداشته شده در بسیج در مورد خود بسیجیان است.

اقدام دیگر که در مورد بسیجیان و غیربسیجیان به طور همزمان صورت گرفته در ابعاد فرهنگی است.

یکی دیگر از این اقدامات یادواره‌های شهر است که بهترین مکان برای الگوگیری و ساخت نسل جوان‌ است یا راهیان‌نور یک برنامه عظیم است که تعداد زیادی از بسیجیان و غیربسیجیان با آن حرکت می‌کنند.

برنامه‌هایی این چنینی که در بعد فرهنگی جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد در بسیج فراوان است. در تمام رشته‌های هنری جشنواره‌های ملی و بین‌المللی داریم (در شعر ادبیات فیلم، هنرهای تجسمی، تئاتر و تمام رشته‌های هنری، یک سلسله جشنواره‌هایی داریم که مجموعه آثار را حول محور مقاومت و ادبیات انقلاب اسلامی شکل می‌دهد)

هر کدام دارای میدان‌های خیلی گسترده‌ای هستند که جای بزرگی هم در میان فعالیت‌های فرهنگی کشور دارند؛ علاوه بر اینها در پایگاه‌های بسیج امر به معروف و نهی از منکر را با یک شیوه ایجابی نه با شیوه‌ای که اساسش یک ارتباط تلخ و برخورد باشد احیا کردیم.

شیوه ای که اساس آن بر نصیحت و دلسوزی و ارشاد است و به حمدالله روز به روز در پایگاه‌های بسیج جلوتر می‌رود.

انجام هر کاری در بسیج به خاطر بزرگی و وسعت‌سازمان‌ها زمان بیشتر نسبت به سازمان‌ها کوچک دارد و همه اینها اساسی‌ترین کارهای فرهنگی هستند که شکل گرفته و آثار خوبی هم در برخورد بسیجی‌ها به جا گذاشته است و تصور ما این است که اینها از ارکان حفظ فرهنگ انقلاب اسلامی در جامعه است.

به هر حال ما زیر شدیدترین تهاجم فرهنگی هستیم که در طول تاریخ سابقه نداشته و برای هیچ ملتی چنین تهاجم فرهنگی و عملیات روانی ایجاد نشده است و مردم ما ایستاده‌اند و این ایستادگی عواملی دارد از جمله این عوامل همین پایگاه‌های بسیج و اقدامات ارزنده‌ در حال جریان است.

نکته‌ای که خیلی مدنظر قرار می‌گیرد و خیلی‌ها روی آن مانور می‌دهند شعار سالی است که در آن مطرح می‌کنند شاید شعار امسال خیلی اجتماعی‌تر باشد و خاصیت سیاسی و اجتماعی بیشتری داشته باشد یعنی در شعار حمایت از کار و سرمایه ایرانی بدنه چندین میلیونی بسیج می‌تواند تاثیر شگرفی داشته باشد.

*چه کار حمایتی انجام شده است که ما بحث تولید و حمایت ملی را از پایگاه‌های بسیج شروع کنیم چون هر بسیجی با یک خانواده در ارتباط اتس که حداقل ۴ یا ۵ نفره هستند؟

نقدی: قرارگاه جهاد اقتصادی را راه‌اندازی کردیم و این نقش بسیج را در این موضوع روشن کرده جلسات بسیار زیادی داشتیم، همایش‌هایی را با فرمانده‌هان رده‌های مختلف برگزار کردیم و از آنها مشورت گرفتیم و به یک دستورالعمل جامعی در مورد نقش بسیج در اقتصاد مقاومتی رسیدیم و الان آن را به جریان انداختیم.

مهم‌ترین رسالت در این زمینه فرهنگ‌سازی است که تامین محتوای آن قدری زمان برد و البته ما انتظار داشتیم زودتر از این محتوا را آماده کنیم اکنون محتوا تولید شده و در دسترس پایگاه و مربیان طرح صالحین قرار گرفته است.

شما در همین روزهای آینده شاهد یک واقعیت بسیار گسترده در زمینه فرهنگ‌سازی خواهید بود علاوه بر این از ابتدای سال تا الان اقدامات زیادی در این زمینه در جهت فرهنگ‌سازی صورت گرفته است که نشریات، سخنرانی‌ها و برنامه‌های مفصل از جمله آنها است.

ما در حال نزدیک شدن به عمل هستیم یعنی در اقداماتی که پیش‌بینی کرده‌ایم به عمل نزدیک می‌شویم، الگوی اقتصاد مقاومتی را از فرمایشات مقام معظم رهبری استخراج کردیم، ارکان آن را شناسایی کردیم و به ۱۲ رکن رسیدیم که ۶ عنوان آن مربوط به اقتصاد خرد و ۶ عنوان مربوط به اقتصاد کلان می‌شود.

البته مرز آن قطعی نیست که بگوییم دیگر اقتصاد کلان به اقتصاد خرد هیچ ربطی ندارد و برعکس یعنی تا حد زیادی ۶ تا از این ارکان مخاطبان‌شان مردم و ۶ رکن آن مخاطبان‌اصلی‌اش دولت است در مواردی که ارکان اصلی آن دولت است از سازمان بسیج مکاتباتی کردیم و ضمن مطرح کردن پیشنهادهایمان آمادگی‌هایی رو اعلام کردیم تا با دولت همکاری کنیم و برای عبور سرافرازانه از این شرایط کار کنیم .

منتظریم انشاءالله دولت به این آمادگی، پاسخ دهد؛ من با ریاست محترم جمهور هم گفت‌وگو کرده ام و انتظار داریم که از این ظرفیت عظیم بسیج استفاده مطلوبی را برای پیشبرد اقتصاد کشور ببرند.

اما معطل به این هم نمانده‌ایم امروز ما دست به کار شدیم و در مورد آن ۶ رکن اصلی که مخاطبانش مردم هستند یک برنامه گفتمان‌سازی گسترده را سازمان‌ داده‌ و به اجرا در ‌آوردیم و عملیات اجرایی آن را نیز شروع کرده‌ایم.

در قرارگاه جهاد اقتصادی ۱۴ عنوان از تولیدات داخلی که مورد مصرف زیاد مردم است مشخص شده که بتوانیم گسترش تولید و اشتغال در کل کشور داشته باشیم.

* رئیس جمهور از طرح شما استقبال کرده‌اند و پذیرفته‌اند؟

نقدی: خوب اجمالا کار را رد نکردند ولی هنوز یک مطالبه‌ای هم برای استفاده از این ظرفیت نداشتیم که بخواهیم به صحنه وارد شویم و حضور پیدا کنیم کار مشروط به آنجا نیست یعنی ما کاری را که با بسیجی‌ها و مردم می‌توانیم انجام بدهیم شروع کرده‌ایم که شما به زودی آثارش را خواهید دید.

تاثیر عوامل بیرونی بر فعالیت‌های بسیج شاید در چند سال گذشته خیلی بیشتر شده ولی بخشی از آن از طرف دشمن همراهی می‌شود مثل جنگ نرم دشمن علیه جوان‌های ملت که شاید بسیاری از آنها قبل از اینکه به سن بسیجی بودن برسند تحت تاثیر این جنگ نرم یکسری از عوامل بیرونی در داخل کشور قرار می‌گیرند.

* بسیج هر چقدر هم روی بحث فرهنگ‌سازی کار بکند برخی از نهادها هستند که شاید این فرهنگ‌سازی را خنثی بکنند و یا علیه آن عمل کنند تاثیر این عوامل را چقدر می‌دانید به هر حال نهادهایی مثل صدا وسیما و وزارت ارشاد خیلی موثر هستند چقدر تاثیر بعضی ضدحرکت‌ از سوی برخی از این نهادها را موثر می دانید.

سردار نقدی: بسیج مردمند و اراده مردم اگر بر یک امری تعلق بگیرد هیچ کس جز خدا نمی‌تواند این اراده را مغلوب کند هر رسانه‌ای هر دستگاهی و با هر قدرتی نمی‌تواند بر قدرت مردم غلبه کند.

اگر ما انسجام کافی داشته باشیم و بتوانیم آن طور که در یک الگوی نظامی ازجلو نظام فیزیکی داریم، یک ازجلو نظام فکری و برنامه‌ای، نقشه راه مورد اتفاق در بین همه بسیجیان برای پیشبرد مسائل داشته باشیم هیچ قدرتی نمی‌تواند بر ما غلبه کند و لذا در درجه اول باید نگران باشیم که از این ظرفیت نقش اصلی نتوانستیم استفاده کنیم تا اینکه بخواهیم نگران تاثیرات بیرونی باشیم فرافکنی نباید بکنیم.

به نظر ما اگر بسیج خوب از ظرفیت‌هایش استفاده کند حتی آن نارسایی‌هایی که بیرون هستند می‌توانند تحت تاثیر قرار بگیرد.

ما در دانشگاه‌ها بسیج دانشجویی داریم و باید بتوانیم تاثیر بگذاریم و باید دانشجویی که در آینده در مسند هنر یا رسانه مشغول به کار می‌شود فکرش به گونه‌ای باشد که اثر مثبت بگذارد البته مشکلات بسیار اساسی وجود دارد که دست و پنجه نرم کردن با آنها کار سخت و زمان‌بری است که آنها کار ما را خراب می‌کنند، ما قبل از اینکه به این ظواهر و مسائل سطحی از خرابکاری‌هایی که ممکن است کار بسیج را لنگ کنند و در بسیج خللی ایجاد کند و نگران آنها باشیم نگران مسائل عمیق‌تر هستیم.

بزرگ‌ترین دشمن بسیج و حیات طبیه در جمهوری اسلامی و بزرگ‌ترین دشمنان تعالی جمهوری اسلامی قرار گرفتن کشور در مسیر چشم‌انداز علوم انسانی وارداتی است.

ما قبل از اینکه بخواهیم از نهادی شاکی باشیم و بگوییم کدام دستگاه و سازمان کارهای ما را اخلال می‌کنند ببینیم چرا این افراد کار را اخلال می‌کنند.

علتش این است که اینها آدم‌های وابسته و فعالی نیستند علتش این است که می‌خواهند آن چیزی را که آموخته‌اند پیاده کنند و آن چیزی که آموختند غلط است؛ ما نسبت به این قضیه خیلی کم کاری داشته‌ایم و حتما باید خیلی سریع جبران کنیم.

اگر ما آن را جبران کنیم تا حد زیادی این اختلالات حل می‌شود و می‌توانیم یک جمع همراه‌ی را برای پیشبرد اهداف بسیج داشته باشیم.

موضوعی که شاید خیلی بتواند عمق جامعه را تحت تاثیر قرار بدهد.

* سال اخیر یک فساد بانکی داشتیم که شاید خیلی مردم را تحت تاثیر قرار داده است و ذهن مردم را مشغول کرده و برای برخی شبهه‌ای ایجاد کرد و حالا می‌خواهیم برگردیم به سال ۷۶-۷۷ که شما در ناجا مسئولیت داشتید و اون فسادی که در دستگاه‌های دولتی به وجود آمد به طور کلی ریشه بعضی فسادها در برخی مسئولین که شاید در طول انقلاب هم خیلی زحمت کشیده‌اند و کارهای زیادی هم کرده‌اند ولی ناگهان وارد فازی می‌شوند که خودشون را حائز امتیازی می‌دانند که برایش زحمت کشیدند شما علت این را چه می‌دانید؟

سردار نقدی: ریشه آن مربوط به حب النفس، همه حرکت‌هایی که شورش بر علیه نظام ظلم است حرکت الهی و خداجویانه نیست و خیلی از انسان‌هایی که می‌آیند در معرکه و مبارزه می‌کنند انگیزه‌های غیرالهی دارند شاید این انگیزه حتی برای خودشان هم آشکار نباشد و تصور کنند که حتی برای خدا کار می‌کنند اما خیلی از اینها مخلصانه نیست.

حرکتی که مخلصانه باشد هر چه قدر که جلوتر می‌رود انقلابی‌تر، برافروخته‌تر و پخته تر می‌شود امام راحل آتشین‌ترین خطابه‌هایشان در زمان پیری بود و هر چه جلوتر رفتند پاک‌تر و قاطع تر شدند.

خیلی از ما وقتی دانشجو هستیم خیلی با نشاط و عدالت‌خواه هستیم و سر و دست می‌دهیم و به میدان می‌آییم ولی هر چقدر که از سنمان می‌گذرد محافظه‌کارتر و سازش‌کار تر می‌شویم.

خصوصیات مادی و جوانی و ویژگی‌های سن و سال این فرد را تبدیل به یک انسان پرتلاطم کرده نه یک عمر اعتقادی که موجب حرکت فرد می‌شود و لذا با گذشت زمان ریزش می‌آوریم.

این ریزش‌ها برای همین است که از اول برای رضای خدا کار نکرده‌اند، قیام کردند که مشهور باشند، سر و صدا راه می‌اندازند و هر روز یک روزنامه می‌نویسند، این آدم ها قیام کرده مشهور و برجسته باشند.

اینها هر کاری کرده باشند خوب نیست باید کنار بکشند، خوب شما عرضه نداشتی یک هنرمند برجسته باشی دیگر سر و صدا ندارد مثلا نتوانستند رئیس جمهور یا یک روحانی برجسته، یک روحانی معمولی بشوند؛ برای آن چیزی که خدا برای شما قرار داده قانع باشید، روزی شما از حرکت و زندگی در این دنیا تامین می شود.

مبارزه‌اش از اول برای همین بوده و وقتی به خواسته‌هایش نمی رسد شروع به جفتک‌پرانی به ارزش‌ها و انقلاب می‌کند و این کاملا طبیعی است و خیلی اتفاق افتاده است.

آدم های زیادی بودند که در یک برهه‌ای برای مبارزه با ظلم و بی‌عدالتی وارد صحنه شده‌اند ولی خواستگاه حرکت آنها در مبارزه با ظلم حاکم شدن شخص خودشان و به مسند رسیدن و شهرت رسیدن بوده است و اگر این خواست انجام نشده در مقابل همان جریان ایستادند.

این اتفاق در انقلاب ما نیز افتاده است و ما تعجب از این ریزش‌ها نداریم ولی مهم این است که باید مراقبت کنیم که رویش‌هایی که انجام می‌شود و کسانی که جدید به صحنه می‌آیند هر چه بیشتر نسبت به ارزش‌های متعالی الهی دلباخته‌تر باشند وبتوانند در این مسیر دوام بیاورند.

* الان اگر جوانی بخواهد در مورد دادگاه فساد شهردار تهران در سال ۷۶ تحقیق کند بیشتر با شایعات در مورد سردار نقدی روبه‌رو می‌شود تا واقعیت، اگر سردار نقدی بخواهد برخی از این شبهات را پاسخ دهد مثلا بازجویی‌هایی که انجام می‌شد یا بازداشت‌هایی که انجام شده بود و اگر بخواهد در ۱۰ دقیقه به این شبهات پاسخ بدهد ببیشتر سعی می‌کند به کدام پاسخ دهد.

سردار نقدی: مرور زمان الحمدالله همه چیز را روشن کرده است و کسانی که در آن روزها این حرف‌ها را می‌زدند امروزه بعضی‌هاشون لندن هستند و بعضی‌ها مسافر رژیم صهیونیستی هستند دوستانشان هم که اینجا هستند مواضع کمی از آنها ندارند.

به نظر من گذر زمان خیلی چیزها را روشن کرده است و نیازی به بازگویی جزئیات آن حادثه‌ها نیست فکر می‌کنم همان صحبتی که بنده در وقت خودش مفصلا در کیمسیون امنیت ملی انجام دادم همان موقع جنجال زیادی به پا کرد.

دو نامه‌ای که بنده در این مورد به قوه قضائیه نوشتم خیلی گویا و شفاف تبیین کرده است پرونده دادگاه آن زمان الان حتما در دادگاه موجود است که فکر می‌کنم حدود ۷ یا ۸ درصد آن رسیدگی شد و مفتوح است، هیچ کس پاسخ نداد که چرا هنوز بعد از ۱۵ سال این پرونده مفتوح است.

حالا خبرنگاران بپرسند که این پرونده کی قرار است این پرونده بسته بشود.

اینها پاسخ‌های روشنی است که برای این قضیه وجود دارد، بنده در آن زمان دادگاه رفتم و محاکمه شدم و پاسخ دادگاه را دادم و در نهایت همان دادگاهی که آن آقا را محکوم کرد ما را تبرئه کرد با وجود اینکه آنها از لحاظ نفوذ و موقعیت و نیز پشتیبانی قابل قیاس با موقعیت ما نبود.

از این رو مسائل روشن است و زمان نیز تا حد زیادی آن را روشن کرده است و هر چه جلوتر برویم شما شاهد روشن‌تر شدن این مسئله خواهید شد و خواهید فهمید کدام جبهه بوده کجا بوده و چقدر حقیقت دارد.

۱۳۹۱/۹/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...