نسخه چاپی

تمسك رژیم نامشروع به دفاع مشروع

اسرائیل به بهانه «دفاع مشروع» از خود استارت حمله به غزه را كلید زد و در این بهانه‌تراشی از حمایت بی‌دریغ متحدان خود برخوردار شد، هر چند، در نهایت، با توسل به میانجی‌گری همان‌ها كوشید خود را از این مخمصه رهایی دهد.

به گزارش نما به نقل از فارس،‌ جنگ 8 روز غزه با ترور «احمد الجابری»‌، معاون فرمانده کل گردان‌های قسام به دست صهیونیست‌ها آغاز شد و با موشک‌باران این باریکه ادامه یافت با این حال اسرائیل بهانه شروع عملیات «ستون ابرها» را «دفاع مشروع» از خود عنوان کرد.

البته تل‌آویو در این میانه تنها نبود و آمریکا و کشورهای اروپایی هر یک به تایید این موضوع پرداختند تا جایی که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در این باره گفت:‌ «اسرائیل کاملا محق به دفاع از خود است. هیچ کشوری در دنیا بارش موشک بر سر شهروندان خود را تحمل نمی‌کند»!

ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگلیس از دیگر سیاستمدارانی بود که حرف اوباما را به شکلی دیگر تکرار کرد. او نیز مدعی شد: «اسلامگرایان فلسطینی طرفدار حماس «مسئول اصلی» بمباران غزه به دست اسرائیل هستند».

اما نکته اینجاست که ادعای دفاع مشروع باید بر پایه واقعیت‌های موجود صورت گیرد. این در حالی است که روند تحولات یک ماه گذشته به وضوح نشان می‌دهد مسئولیت اصلی تشدید عملیات نظامی بر عهده اسرائیل است؛ از کشتار پانزده مبارز فلسطینی در اواخر اکتبر گرفته و شلیک به یک معلول ذهنی فلسطینی در اوایل نوامبر گرفته تا قتل یک کودک 13 ساله در حمله هوایی و مهمتر از همه، ترور احمد الجعبری طی دو هفته گذشته، آن هم در حالی که مذاکرات برای رسیدن به آتش‌بس موقت هنوز در جریان بود، همگی نشان می‌دهند مقصر اصلی آغاز درگیری‌ها اسرائیل بوده است.

حق دفاع مشروع، آنچنان که در ماده 51 منشور ملل متحد آمده، از اصول پایه حقوق بین‌الملل به شمار می آید. با اینکه جنبه‌هایی از این اصل مورد بحث است، اما بر سر اینکه یک کشور می‌تواند در مقابل حمله مسلحانه از خود دفاع کند اتفاق نظر جهانی وجود دارد. دقیقا به خاطر همین موضوع مورد اتفاق نظر است که منتقدان، ادعای اسرائیل درباره دفاع مشروع از خود را مورد مداقه قرار داده‌اند.

به باور آنها، توسل به دفاع مشروع باید در مقابل کشوری دیگر باشد و نه در برابر متراکم‌ترین کانون جمعیتی جهان یعنی غزه که آنهم سال‌هاست در محاصره اقتصادی به سر می‌برد.

نکته دیگر اینکه با وجود عقب‌نشینی ادعایی اسرائیل از پایگاه‌ها و شهرک‌هایش در غزه در سال 2005، این باریکه همچنان عملا و قانونا در اشغال این رژیم قرار دارد. اسرائیل مرزهای زمینی، دریایی و آب‌های سرزمینی غزه را تحت کنترل دارد. منابع طبیعی، حریم هوایی، برق و آب و مخابرات غزه‌ نیز همچنان در اختیار اسرائیل است. سران این رژیم از زمان به قدرت رسیدن حماس در سال 2006 ورود و خروج مردم، کالاها و مواد غذایی به غزه را ممنوع کرده و هر زمان که بخواهند به این باریکه حمله می‌کنند.

با این تفاسیر این غزه‌ است که اشغال شده و همین موضوع این حق را به ساکنان این سرزمین می‌دهد تا از خود، ولو بوسیله نیروی نظامی دفاع کنند. علاوه بر این، با توجه به قوانین بین‌المللی، غزه به خاطر ادامه محاصره، تحت اشغال اسرائیل به حساب می‌آید و سران این رژیم نمی‌توانند در برابر سرزمین تحت اشغال خود، به حق دفاع از خود متوسل شوند. با این حال، آمریکا، انگلیس و سایر قدرت‌های اروپایی از اسرائیل پیشتیبانی مالی و نظامی می‌کنند تا به اقدامات اشغالگرانه خود از جمله محاصره غزه ادامه دهد و همزمان این اقدامات را حق اسرائیل و در راستای دفاع مشروع این رژیم از خود عنوان می‌کنند.

۱۳۹۱/۹/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...