نسخه چاپی

نظام نامه آموزش مجازی كشور برای ۳ وزارتخانه تدوین می شود

عکس خبري -نظام نامه آموزش مجازي کشور براي ? وزارتخانه تدوين مي شود

قائم مقام دبیر اجرایی همایش تبادل تجربیات دانشگاه ها و مراكز آموزشی در اجرای آموزش الكترونیكی از تدوین نظام نامه آموزش مجازی براساس نتایج این همایش و برای ترم آینده خبر داد.

به گزارش نما،به نقل از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، محمد هادی زاهدی قائم مقام اجرایی همایش تبادل تجربیان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش الکترونیکی گفت: این نظام نامه راهبرد ملی آموزش مجازی کشور را تعیین می کند و قابل استفاده برای زیرمجموعه های وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و آموزش و پرورش است.

وی ضمن تشریح جزئیات برگزاری همایش ملی تبادل تجربیات دانشگاه ها و مراکز آموزشی در اجرای آموزش الکترونیکی در بحران کرونا، اظهار کرد: این همایش به عنوان یک روش انتقال تجربه مسئولان آموزش عالی، دانشجویان و کارشناسان حوزه آموزش در وزارتخانه های علوم، آموزش و پرورش و آموزش پزشکی در طول چند ماه گذشته را در حوزه آموزش های الکترونیکی را به اشتراک می گذارد و نوع مواجهه آنها با این بحران را مورد بررسی قرار می دهد.

زاهدی در ادامه با اشاره به 9 محور همایش فوق تصریح کرد: یکی از چالش هایی که سیستم آموزشی ما در ترم جاری در خصوص آموزش های مجازی با آن مواجه بودند ممکن است نحوه آشنایی اساتید، دانشجویان، دانش آموزان و یا خانواده های آنها سیستم آموزش الکترونیکی باشد. بنابراین ما قصد داریم در این همایش کلیات تجربیات سیستم آموزشی کشور در حوزه آموزش های الکترونیکی را جمع آوری کنیم چرا که این تجربیات می تواند در اثربخشی آموزش تاثیرگذار باشد.

قائم مقام همایش تبادل تجربیات دانشگاه ها و مراکز آموزشی در اجرای آموزش الکترونیکی در بحران کووید 19 خاطرنشان کرد: اشتراک گذاری تجارب برگزاری کلاس های عملی و آزمایشگاهی از دیگر فواید برگزاری همایش فوق است. مثلاً در بسیاری از کشورهای دنیا برای آموزش های عملی شبیه سازهایی را ایجاد نمودند و با کمک پتانسیل فضای مجازی توانستند این آموزش ها را ارائه بدهند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از موضوعات همایش فوق بررسی سامانه های مدیریت یادگیری الکترونیکی است. در واقع ممکن است سامانه های مختلفی در این زمینه وجود داشته باشد اما بررسی وضعیت هر یک از سامانه ها و کاربرد آنها در آموزش از دیگر موضوعات مطرح در این همایش است.

مدیر آموزش های الکترونیکی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی خاطرنشان کرد: بحث مهارت های مورد نیاز دانشجویان و دانش آموزان برای یادگیری در محیط الکترونیکی از دیگر موضوعات مورد بررسی در همایش فوق است. ضمن اینکه موضوع ارتقای سطح حرفه ای اساتید نیز باید مورد ارزیابی قرار بگیرد تا بتوانند مدیریت خوبی در کلاس های برخط و همچنین طراحی محتوا و برگزاری آزمون ها داشته باشند.

وی افزود: فرهنگسازی و توسعه تعاملات مناسب در فضای مجازی نیز در کنار موضوعات دیگر در همایش فوق مورد بررسی قرار خواهد گرفت. حتی باید مالکیت حقوقی محتوا در فضای مجازی نیز بررسی شود که اگر محتوایی توسط یک استادی در فضای مجازی تولید شد آیا امکان قرار گرفتن آن در اختیار سایرین نیز امکان پذیر است.

زاهدی تاکید کرد: ما در این همایش بیشتر تلاش می کنیم تجربیات خود در حوزه آموزش های مجازی را منتقل کنیم و چالش ها و فرصت هایی که آموزش های الکترونیکی ایجاد می کند را مورد کنکاش قرار دهیم.

به گفته استادیار دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، همایش فوق از 21 تا 23 مرداد ماه به صورت مجازی برگزار می شود و شرکت کنندگان این همایش اساتید دانشگاه، مدرسان آموزش عالی و پزشکی و همچنین معلمان و مدرسان آموزش و پرورش است. ضمن اینکه دانشجویان و دانش آموزان نیز می توانند در این همایش حضور یابند. بطور کلی محدودیتی برای ذینفعان آموزشی به منظور شرکت در این همایش وجود ندارد.

زاهدی تاکید کرد: مقالات این همایش توسط پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) نمایه خواهد شد، به آثار برتر جوایز نفیسی اهدا خواهد شد، به شرکت کنندگان در همایش نیز گواهینامه حضور ارائه می شود.

قائم مقام همایش تبادل تجربیات دانشگاه ها و مراکز آموزشی در اجرای آموزش الکترونیکی در بحران کووید- 19 تاکید کرد: بعد از برگزاری همایش فوق مجموعه تجربیاتی که منتقل می شود در قالب یک دستورالعمل در حوزه آموزش الکترونیکی ارائه خواهد شد تا وزارتخانه های علوم، بهداشت و آموزش و پرورش از آن استفاده کنند. در واقع اهمیت نتایج این همایش از یک دستورالعمل ابلاغی بالاتر است چرا که نوعی سیاستگذاری آموزش مجازی برای مدیران ارشد به شمار می رود.

وی افزود: بطور کلی می توانیم بگوییم با این همایش خط مشی آموزش مجازی روشن می شود و ما صاحب یک نظام نامه آموزش مجازی خواهیم شد. اگر چه در حوزه آموزش عالی یک نظام نامه مشخص داریم اما می خواهیم این نظام نامه را سطح بندی کنیم یعنی از حوزه سیاستگذاری راهبردی و بسترهای قانونی به بسترهای توسعه آموزش الکترونیکی نیز ورود کنیم و راهنماهایی را برای اساتید، دانش آموزان، فرهنگیان و دانشجویان تدوین کنیم.

زاهدی تاکید کرد: نتایج همایش فوق به این شکل می شود که خروجی آن سیاست های کلی، راهبردها، نظام نامه، شیوه نامه و دستورالعمل های لازم در خصوص آموزش مجازی را در شهریور ماه به دانشگاه ها ابلاغ کنیم تا ما نیز یک راهبرد کلان ملی در عرصه آموزش مجازی داشته باشیم.
تسنیم

۱۳۹۹/۵/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...