نسخه چاپی

مجلس انقلابی باید تا آخر انقلابی بماند / قوه مقننه چشم تیزبین انقلاب در برخورد با مفاسد باشد

عکس خبري -مجلس انقلابي بايد تا آخر انقلابي بماند / قوه مقننه چشم تيزبين انقلاب در برخورد با مفاسد باشد

كارشناس مسائل سیاسی با بیان این‌كه مجلس انقلابی باید تا آخر انقلابی بماند، گفت: قوه مقننه چشم تیزبین انقلاب در برخورد با مفاسد باشد.

به گزارش نما، مجلس یازدهم شورای اسلامی ماه‌های نخست فعالیت خود را سپری می‌کند و در هفته‌های اخیر با حواشی و جنجال‌هایی از جمله در رد اعتبارنامه یکی از نمایندگان و انتصاب رئیس دیوان محاسبات روبه‌رو بوده است.

انتظارات نسبت به مجلس یازدهم به شدت بالاست و همین فضا باعث شده تا افکار عمومی جامعه به عملکرد مجلس نسبت به قبل حساس‌تر شوند. در همین راستا با مصطفی هدایی، از فعالان رسانه و کارشناس مسائل سیاسی گفتگویی ترتیب داده‌ایم تا به بررسی عملکرد مجلس و چشم‌انداز آینده آن بپردازیم.

هدایی با بیان این‌که مجلس شورای اسلامی در ایران جایگاه بسیار راهبردی و تعیین کننده‌ای دارد، گفت: یکی از دلایلی که دشمنان و ضدانقلاب در زمان برگزاری انتخابات مجلس سعی می‌کنند تا مردم را از حضور در انتخابات مایوس و دلسرد کنند، اهمیت این قوه است تا مانع حضور نیروهای انقلابی و کارآمد شوند. بررسی عملکرد گذشته نیروهای حاضر در مجلس یازدهم نشان می‌دهد که کفه ترازوی کارآمدی و انقلابی‌گری آن‌ها نسبت به مجلس قبل بسیار سنگین‌تر است. برخی از نمایندگان مجلس کنونی، از مدیران کارآمد، خوش فکر و با کارنامه اجرایی بسیار قوی هستند.
وی اظهار کرد: نیاز امروز عرصه سیاست‌گذاری و مدیریت در ایران، کارآمدی است. سیاست‌های کلی در ایران به تصویب می‌رسند و ابلاغ می‌شوند ولی در مرحله اجرا و پیگیری آن، ما در مواردی با مشکل مدیریت کارآمد روبه‌رو هستیم. بنابراین نمایندگان آگاه به مقوله مدیریت کارآمد و توانمند می‌توانند این معضل را مرتفع سازند.

تبیین چالش‌های مجلس یازدهم
این کارشناس مسائل سیاسی در پاسخ به سئوالی درباره چالش‌های مجلس یازدهم گفت: ببینید کشور ما در دولت یازدهم و دوازدهم به سمتی رفت که در حال حاضر از لحاظ اقتصادی با چالش‌های اساسی روبه رو هستیم. تورم افسارگسیخته، فساد اقتصادی، منفی شدن تراز تجاری، تحریم‌های اقتصادی ظالمانه و کاهش ارزش پول ملی حاصل مدیریت اقتصادی دولت تدبیر و امید است. متاسفانه مجلس قبل نیز نتوانست به خوبی به وظایف نظارتی و قانون‌گذاری خود عمل کند. تمام این مباحث بستری را فراهم ساخته تا مجلس کنونی به جای ریل‌گذاری جهت برنامه‌های بلند مدت، درگیر چالش‌های کوتاه مدت و فوری شود. حل فوری مشکلات اقتصادی، توقع بجا مردم و جامعه است و هرچند مجلس در اجراییات ورود خاصی ندارد ولی می‌تواند قوه اجرائیه را موظف به اصلاح قوانین و تسهیل روندهایی جهت ایجاد آرامش نسبی در بازارها شود.

وی با بیان این‌که مجلس یازدهم می‌تواند ثابت کند که در راس امور است و وکیل الدوله‌ها در آن جایی نخواهد داشت، عنوان کرد: در دوره‌های مختلف مجلس شورای اسلامی در ایران، رهبر کبیر انقلاب و رهبر انقلاب اسلامی، جایگاه و اهمیت مجالس را در بیانات مختلف مورد تاکید قرار داده‌اند و این حمایت و پشتیبانی حاکمیتی، همیشه به مجالس مختلف کمک کرده تا ظرفیت‌های بی‌نظیر آن‌ها آزاد و فعال شود. حال این نمایندگان مجلس هستند تا از چنین ظرفیت‌های استفاده کنند و مانع از به انحراف کشیده شدن و حاشیه‌سازی برای مجلس شوند.

هدایی افزود: سم مهلک مجلس کنونی سیاسی شدن و غلتیدن در منافع شخصی و حزبی است که هم خود نمایندگان و هم افکار عمومی با قدرت رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی باید مانع آن شوند. البته جایگاه مجلس در ایران انقلابی بودن و اسلامی بودن آن است ولی مجلس یازدهم به شکل جدی‌تری ادعای گفتمان انقلابی‌گری را دارد و از این‌رو مجلس انقلابی باید تا آخر انقلابی بماند و درگیر جدل‌های بی‌حاصل سیاسی نشود.

انتظارات مردم از مجلس یازدهم چیست؟
وی بیان داشت: از مجلس کنونی انتظار شفافیت و مبارزه با فساد و تخلفات بسیار زیاد است. سازوکارهای شفافیت آرای نمایندگان باید به سرعت تصویب و اجرایی شود و در حد شعار و وعده باقی نماند. برخی از نمایندگان به‌صورت شخصی این اقدام را انجام می‌دهند ولی باید سیستمی و برای کلیه نمایندگان اجباری شود. جلسات غیرعلنی مجلس باید به حداقل ممکن برسد.

این فعال رسانه‌ای یادآور شد: در بررسی اعتبارنامه تاجگردون، مجلس نمره قبولی گرفت و مورد تحسین جامعه و فعالان سیاسی و رسانه‌ای قرار گرفت. این عملکرد توقعات را از مجلس به شدت بالا برده و انتظار می‌رود در تمام حوزه‌های نظارتی از جمله در بحث‌های مربوط به تحقیق و تفحص و عملکرد خود نمایندگان در حوزه‌های مربوطه، چنین شفافیت و دغدغه مبارزه با فساد وجود داشته باشد.

وی با بیان این‌که اصلاح قانون بودجه از دیگر موضوعاتی است که در مجلس در حال پیگیری است، عنوان کرد: اصلاح قانون بودجه از انتظارات رهبر انقلاب اسلامی و جامعه است تا بودجه با واقعیات و سطوح مختلف اجرایی هم‌خوانی داشته باشد. بودجه‌ریزی در ایران متاسفانه باعث هدر رفت بسیاری از منابع مالی کشور شده و طرح‌های مهم و زیرساختی در این مدل از سیاست‌های بودجه‌ای مغفول واقع می‌شوند و یا در اولویت‌های آخر تخصیص بودجه قرار می‌گیرند.
هدایی گفت: در عمر کوتاه مجلس یازدهم، اظهارات و اقدامات مناسبی انجام شده و گفته شده است. سطح بالای انتظارات و مشکلات اقتصادی و معضلات اجتماعی که وجود دارد، این انتظار را ایجاد ساخته تا نمایندگان با روحیه جهادی و انقلابی و وقف کامل خود در چهار سال آینده به وظایفشان عمل کنند.

وی با تاکید بر این‌که حل مشکلات کنونی روز و شب نباید بشناسد، افزود: شرایط امروز، جهاد می‌طلبد. مدیریت لیبرالی، بلایی بر سر کشورمان آورده که در صورت غفلت از آن و درگیر شدن با حواشی بی‌حاصل، بحران‌های سختی ایجاد خواهد کرد. در برخی از موارد مشاهده می‌شود که فعالان رسانه و سیاست از قانون‌گذاران مجلس انتظار شفافیت بیشتر در عملکرد دارند. از جمله در زمینه انتخاب رئیس دیوان محاسبات که باید این دغدغه با روش صحیح و قانونی مرتفع شود و بیش از این مجلس به حواشی نپردازد.

این کارشناس سیاسی تصریح کرد: نیروهای ضدانقلاب و معاند بدون شک دنبال چنین مواردی هستند تا عمر مجلس به بطالت و جنجال بگذرد، چراکه دشمن خواهان ابرچالش‌ها و ابربحران‌هایی است که هیچ دولت و مجلسی توان حل آن‌ها را نداشته باشد و حاشیه‌سازی‌ها به این حربه دشمن کمک خواهد کرد.
تهران نیوز

۱۳۹۹/۵/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...