نسخه چاپی

غصه هاشمی‌را نخورید/هشدار ویژه به 1+5

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در واكنش به برخی انتقادات نسبت به تعیین شرایط سنی در طرح قانون انتخابات مجلس ، گفت: گر كسی می خواهد غصه هاشمی را بخورد خودش بارها گفته است كه من كاندیدا نمی شوم ؛ بنابراین شرایط سنی كاندیداها را نباید تعبیر به این مسئله كرد.

به گزارش نما به نقل از مهر، محمد رضا باهنر در نشست خبری خود پیرامون مسائل سیاسی و اقتصادی روز که امروز صبح در محل دفتر جامعه اسلامی مهندسین برگزار شد در مورد طرح قانون انتخابات گفت: قانون فعلی انتخابات معضلات جدی دارد اما اینکه حالا زمان مناسبی برای تغییر و اصلاح آن هست یا نه، قابل تامل است هر چند که این مشکلات هر چه زودتر رفع شود بهتر است.


وی در مورد شرایط کاندیداتوری در طرح مجلس که مورد انتقاد محافل سیاسی قرار گرفته است، گفت: در قانون فعلی در شرایط نامزدها مقوله ای به نام سواد وجود نداشت که فرد باید حداقلی از سواد را داشته باشد اما در هر صورت با توجه به گسترش بسیار زیاد افراد تحصیلکرده با در نظر گرفتن شرایط تحصیلی محدودیتی در کاندیداها ایجاد نمی شود.



باهنر همچنین در تعریف مدیر و مدبر بودن کاندیداها گفت: طبق قانون تشخیص مدیر و مدبر بودن با شورای نگهبان است اما نیاز است که یک تعریف حقوقی از رجل مذهبی، سیاسی و یا مدیر و مدبر بودن داشته باشیم تا شورای نگهبان وظیفه خود را شفاف تر انجام دهد.



نایب رئیس مجلس افزود: بعضی از نامزدها در زمان ثبت نام مورد طنز رسانه های بیگانه قرار می گیرند بنابراین باید محدودیتی در تعداد کاندیداها و کسانی که می توانند مدیریت کلان کشور را به عهده بگیرند ایجاد شود.



وی با بیان اینکه ایرادات گرفته شده بر طرح مجلس قابل تامل است، تصریح کرد: این دو هفته وقفه ای که در بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات در مجلس به وجود آمد زمان خوبی شد تا ما در مورد این طرح رایزنی هایی انجام دهیم تا در هفته آینده با حداقل حاشیه ها مورد بررسی قرار گیرد.


باهنر همچنین در پاسخ به این سئوال که این شائبه وجود دارد که هیئت رئیسه مجلس خواستار تصویب این طرح هستند و این طرح را بر کل مجلس تحمیل کرده اند، گفت: کسانی که این حرف بی اساس را مطرح می کنند ساختار مجلس را متوجه نیستند . اصلا این طور نیست که هیئت رئیسه تصمیم بگیرد قانونی تصویب بشود یا نشود. نمی توانند اراده خود را به دیگر نمایندگان تحمیل کنند.



تلاش می کنیم کاندیداها به حداقل برسند


در ادامه این نشست خبری باهنر در مورد دیدارهای جبهه پیروان با علما و مراجع گفت: جامعه اسلامی مهندسین در انتخابات اخیر تلاش کرده مستقل و خارج از چارچوب جریان اصولگرا تصمیم نگیرد و در مورد انتخابات آینده هم همین طور است.



دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین ادامه داد: در مذاکراتی که در دیدارهای انتخاباتی خود داشتیم عمدتا در رابطه با مسائل کشور بوده است و اینکه تلاش کنیم کاندیداها به حداقل برسند و به سمت وحدت حداکثری برویم.



وابستگی بودجه 92 به درآمدهای نفتی باید کاهش یابد


نایب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری همچنین در مورد بودجه 92 گفت: مهلت قانونی دولت 15 آذر است و امیدواریم که دیگر امسال دولت در ارائه بودجه به مجلس تاخیر نکند.



وی با بیان اینکه بودجه سال آینده باید تحولات جدی نسبت به بودجه های سالهای گذشته داشته باشد، گفت: سیاست کلی بودجه باید به سمت قطع شدن وابستگی هزینه های جاری کشور به درآمدهای نفتی باشد به خصوص با توجه به تحریم ها باید وابستگی نفت را به حداقل برسانیم.



نرخ ارز در بودجه 92 عددی بین قیمت بازار و نرخ مرجع می شود



باهنر با بیان اینکه قیمت امروز ارز به هیچ وجه برای ما قابل قبول نیست، تصریح کرد: الان نمی خواهم عدد دقیقی بگویم اما قیمت واقعی ارز چیزی بین عدد بازار فعلی با قیمت مرجع است که برای مدیریت ارز و تعیین قیمت باید با دولت به جمع بندی برسیم.



نایب رئیس مجلس ادامه داد: دولت هم باید در بودجه 92 هزینه های غیر ضروری خود را کاهش دهد و مجلس هم باید کمک کند هزینه های اضافی بر بودجه اضافه نکند تا بودجه سال آینده یک انضباط جدی در کم کردن هزینه های جاری داشته باشد.



وی همچنین در مورد کاندیداهایی که تاکنون مطرح شده اند و با بیان اینکه جبهه پیروان به دنبال افزودن تعداد کاندیداها نیست، گفت: قالیباف، رضایی، پورمحمدی، عارف، کمالی از کاندیداهای احتمالی سال آینده هستند و کاندیداهایی دیگری هم هستند که احتمال کذب و یا صحت شان وجود دارد و باید منتظر بمانیم.



دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین در پاسخ به این سئوال که آیا متکی قصد کاندیداتوری دارد و یا اینکه جبهه پیروان از وی حمایت خواهد کرد، گفت: من اظهارنظر رسمی و جدی از آقای متکی در این خصوص نشنیده ام اما ما کاندیداها را برای رسیدن به تفاهم تشویق می کنیم.



ایران به طرف های مقابل جنگ با رژیم صهیونیستی کمک مالی، معنوی و نظامی خواهد کرد


در ادامه این نشست خبری باهنر در مورد جنگ هشت روزه غزه گفت: علی رغم شهدای زیادی که مردم غزه در این ظلم مضاعف رژیم صهیونیستی دیدند اما در این نبرد ناعادلانه به پیروزی رسیدند و تحولات درونی رژیم صهیونیستی نیز نشان دهنده این است که شکست آنان قطعی بود.



نایب رئیس مجلس افزود: خوشبختانه تا به حال هیچ یک از خواب های رژیم صهیونیستی برای مردم فلسطین تعبیر به خیر نشده و مقاومت مردم غزه و جبهه مقاومت موجب پیروزی بر این رژیم غاصب شده است.



وی همچنین در مورد کمک های ایران به غزه در جنگ با اسرائیل گفت: همان طور که مقام معظم رهبری نیز بارها اعلام کرده اند" هر جا جنگی با اسرائیل صورت بگیرد ما هستیم " بنابراین ما وظیفه شرعی و قانونی خود می دانیم که به طرف مقابل رژیم صهیونیستی کمک های معنوی، مادی و یا نظامی بکنیم و در این جنگ هشت روزه هم از هیچ کمکی دریغ نکردیم و امکانات لازم را در اختیارشان گذاشتیم.



اگر 1+5 حقوق هسته ای ایران را به رسمیت بشناسد جهت اطمینان بخشی جامعه جهانی اقدامات بیشتری انجام می دهیم


باهنر در ادامه با اشاره به مذاکرات ایران با 1+5 گفت: موقعیت این مذاکرات نسبی است و امیدواریم 1+5 حقوق هسته ای ما را به رسمیت بشناسد و ما در جهت اطمینان بخشی به مجامع بین المللی کارهای لازم را انجام خواهیم داد که تاکنون نیز انجام داده ایم.



دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین افزود: اگر جامعه جهانی نیاز به اطمینان بخشی بیشتری از سوی ایران دارد ما آمادگی داریم که این کار را انجام دهیم اما در صورتی که حق مسلم ما را در پیشرفت هسته ای به رسمیت بشناسند.



5+1 بی تدبری کند پروتکل اصلی هم زیر سوال می رود چه برسد به پروتکل الحاقی


وی همچنین در مورد پروتکل الحاقی گفت: اگر بی تدبیری های 1+5 بیشتر شود پروتکل اصلی هم زیر سئوال می رود چه برسد به پروتکل الحاقی.



باهنر در ادامه نشست خبری در مورد قانون انتخابات که دوباره مورد سئوال خبرنگاری قرار گرفته بود، گفت: هیچ قانونی نیست که مجلس تصویب کند و به نفع همه آحاد کشور باشد و قانون انتخابات هم همین طور است.



کسی غصه هاشمی را نخورد؛ خودش گفته است کاندیدا نمی شود


وی افزود: سئوال ما این است کسی که سنش از 70 سال گذشته می تواند رئیس جمهور فعال و در صحنه ای باشد ؟ رهبران چین که در بالا بودن سن در جهان معروف هستند الان در این سیاست خود تجدید نظر کردند و رنج سنی آنان پایین آمده است. بنابراین سن 70 سال به بالا می تواند مشاور باشد.



نایب رئیس مجلس در مورد کاندیداتوری هاشمی گفت: اگر کسی می خواهد غصه هاشمی را بخورد خودش بارها گفته است که من کاندیدا نمی شوم بنابراین شرایط سنی کاندیداها را تعبیر به این مسئله نکنید.



دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر اینکه گفته شده است شما و یا لاریجانی در صورت کاندیداتوری یارانه ها را قطع خواهید کرد و همین موضوع باعث کاهش آرای شما خواهد شد، گفت: ما یکسری منافع ملی، حزبی و یا شخصی داریم که ممکن است این منافع در جاهایی در تضاد هم قرار گیرد و آنجا موقع امتحان است.



وی افزود: ما فاز دوم یارانه ها را به ضرر مردم می دانیم و اگر این موضوع باعث کاهش رای ما شود نیز آن را انجام می دهیم.



باهنر با تاکید بر اینکه مرحله اول یارانه ها سر جای خودش باقی می ماند گفت: اگر مرحله دوم اجرا شود قیمت فراورده ها به قیمت جهانی می رسد که این فشار را نه بنگاهها و نه خانوارها می توانند تحمل کنند.



نایب رئیس مجلس با بیان اینکه ممکن است در سال آینده مرحله دوم هدفمند سازی یارانه ها اجرا شود، گفت: ما مخالف قانون هدفمندسازی یارانه ها نیستیم چرا که برای تصویب این قانون در مجلس وقت گذاشتیم و این قانون هیچ اشکالی ندارد و تمام اشکالات آن در بعد اجرایی است لذا ممکن است که مرحله دوم در سال 92 اجرا شود اما مرحله اول به هیچ وجه برگشت پیدا نخواهد کرد.



باهنر در مورد دیدارهای انتخاباتی اخیر جامعه اسلامی مهندسین با دیگر گروه های اصولگرایی استراتژی جبهه پیروان برای انتخابات شوراها و ریاست جمهوری، اظهار داشت: استراتژی تدوین شده جبهه پیروان این است که ما به برنامه‌های کاندیداها بپردازیم و رصد بکنیم که کاندیداهای مطرح شده با توجه به مشکلات و معضلات کشور چه برنامه هایی دارند و ما بیشتر دنبال مطالبه برنامه عملیاتی از سوی کاندیداها هستیم.

وی افزود: استراتژی ما با وحدت و هماهنگی همراه است و سعی خواهیم کرد کاندیداهایی که برای انتخابات مطرح شده اند را به وحدت برسانیم و تعداد آنان تنزل پیدا کند.


جبهه پیروان به دنبال تعامل اخلاقی و برنامه ای با رقبای انتخاباتی اش است


باهنر با بیان اینکه جبهه پیروان تلاش دارد یک تعامل اخلاقی و برنامه ای با رقبای خود داشته باشد، گفت: ما بجای اینکه در فکر کاندیدای مستقل باشیم بیشتر به دنبال گفتگو و تعامل با نامزدها برای کاهش تعداد آنان در رقابت های انتخاباتی هستیم.


دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین معرفی تیم همراه توسط کاندیدا را ضروری دانست و تصریح کرد: کاندیداها باید حداقل 2 تا 3 نفر از نیروهای حساس و پست های کلیدی مانند معاون اول و مشاور اقتصادی خود را معرفی کنند تا بشود در مورد برنامه هایشان نظر دارد.


ما به دنبال افزایش تعداد کاندیداها نیستیم


وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا قصد کاندیداتوری دارید؟ و اینکه اخیرا در جمع دانشجویان کرمان گفته اید که من می آیم برای نیامدن، ادامه داد: من قصد کاندیداتوری ندارم و این را تکذیب می‌کنم.


باهنر در توضیح این جمله که می آیم برای نیامدن، اضافه کرد: استراتژی جبهه پیروان این است که میان کاندیداها وحدت ایجاد کند تا تعدادشان کاهش یابد و من هم پیشنهاد دادم حالا که جبهه قصد این کار را دارد، بهتر است که یک نفر هم از سوی جبهه معرفی شود، حالا چه من باشم، چه دوستان دیگر.


دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین خاطر نشان کرد: من دنبال افزایش تعداد کاندیداها نیستم و اگر هم بیایم و از سوی جبهه معرفی شوم، قصد ماندن ندارم؛ چراکه دوستان دیگری که شایستگی بیشتر از من دارند، در صحنه هستند و افزایش تعداد کاندیداها از سوی هر کسی که باشد، مذموم است.

۱۳۹۱/۹/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...