نسخه چاپی

یك روز دولت باشد یك روز نباشد!

سینمای ایران دوباره دچار بحران شده است اما این بار مقصر اصلی این بحران «عدم دخالت دولت» معرفی می شود.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، روز دوشنبه 6 آذر سال 91، نامه مورخ 23 آبان انجمنی به نام انجمن سینماداران ایران در جلسه شواری صنفی نمایش مطرح می‌شود که متن آن با توجه به شرایط خاص سینمای ایران از قبل قابل پیش‌بینی است.

متنی که امضای سینماداران معتبر و برجسته کشور پای آن به چشم می خورد و اینگونه شروع شده بود: " ما سینما داران تهران و شهرستان اعلام می‌داریم باتوجه به کاهش و بحران شدید ریزش مخاطب و عدم اکران فیلم‌های مناسب و هزینه‌های جاری سرسام‌آور، نگهداری سالن‌های سینما و اکران فیلم از اوایل سال جاری با وضعیت بحرانی و شرایط بد اقتصادی مواجه شده‌ایم که متعاقب آن دیگر توان ادامه این شرایط را نداریم و از این تاریخ به بعد انعقاد قرارداد با کلیه دفاتر پخش از اکران فیلم و پرداخت عوارض و مالیات‌های غیرمنصفانه که تحمیل شده به سینماها معذوریم و چنانچه تا مدت 15 روز تدابیر و تصمیماتی جهت رفع مشکلات عدیده که گریبان‌گیر سینماداران شده؛ اتخاذ نگردد، ناچارا کل سینماهای کشور به خصوص سینماهای بخش خصوصی یکجا تعطیل خواهند شد." نامه ای بود که مدیران سینماهای حوزه هنری از امضای این نامه خودداری کرده بودند.

بلافاصله حبیب کاوش خبررسان ناامید این روزهای سینمای ایران در مصاحبه با رسانه های عمومی درباره این نامه اظهار نظر کرده بود؛ با این اعلام خبر غافل گیر کننده: "حواله جدیدی برای سینماها صادر نمی‌شود تا فکری به حال وضعیت بد سینما شود."

کاوش اعلام کرده بود که «شورای صنفی نمایش به انجمن سینماداران حق می دهد و بعد از پایان اکران فیلم‌های جدیدی که نمایش‌شان از چهارشنبه آغاز می‌شود، حواله اکران فیلم جدیدی را صادر نمی کنند تا کمیسیون فرهنگی مجلس یا دولت فکری به حال مشکلات مزمن سینماها بکند. این شروع دوباره ای بود بر مرافعه چند ماهه بخش خصوصی سینمای ایران با بخشی از دولت و حاکمیت که متولی وضعیت سینما در ایران بودند.

این در شرایطی است که در همه این سالها اعتراض به دخالت دولت در سینما تبدیل به رویه عادی برای بخشی از سینمایی های داخل کشور شده بود. ماجراهای خانه سینما در سال گذشته همچنان برای رسانه ها موضوع مورد علاقه ای به حساب می آید. خانه سینما که قرار بود امور صنفی سینماگران را متولی و عهده دار شود سال گذشته به دلیل تخلفات صنفی تعطیل شد. در همان روزها سیل مصاحبه های تهیه کنندگان و دست اندرکاران سینما به دخالت دولت در امور سینما سرازیر شده بود. محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما در مصاحبه معروفی گفته بود "در هیچ کجای دنیا دولت در سینما دخالت ندارد اما اینجا دخالت های مستقیم دولت سینما را به ورطه نابودی کشانده است."

وضعیت سینمای این روزهای ایران علاوه بر اینکه به شدت از سیاست زدگی در حال رنج بردن است ظاهرا در حال فرو رفتن به بحران عمیقی است که بیرون آمدن از آن به سرانجام خوبی نخواهد رسید.

۱۳۹۱/۹/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...