نسخه چاپی

تلفات تصادفات برون‌شهری استان تهران یك‌سوم درون‌شهری/70 شركت وارد شهرك حمل‌و‌نقل شدند

عکس خبري -تلفات تصادفات برون‌شهري استان تهران يک‌سوم درون‌شهري/70 شرکت وارد شهرک حمل‌و‌نقل شدند

مدیركل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان تهران با بیان اینكه در دیگر استان‌ها نسبت جان باختگان تصادفات برون‌شهری به درون شهری 4 به یك است، گفت: در استان تهران جان باختگان سوانح رانندگی برون‌شهری یك سوم آمار درون‌شهری است.

به گزارش نما،بخش حمل و نقل به دلیل ایجاد ارزش افزوده بالا و ایجاد زیرساخت‌های توسعه در سایر بخش‌های اقتصادی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ بیش از ۹۵ درصد جابه‌جایی کالا و مسافر کشور، از طریق حمل و نقل جاده‌ای انجام می‌شود.

‌استان تهران به دلیل گستردگی شبکه حمل و نقل جاده‌ا‌ی و موقعیت استراتژیک آن به عنوان پایتخت، یکی از پرترددترین استان‌های کشور از نظر حمل و نقل مسافری و باری است؛ حمل و نقل جاده‌ای در استان تهران به دلایلی نظیر گستردگی شبکه جاده‌ای،‌ انعطاف پذیری و اقتصادی بودن اهمیت زیادی دارد.

در راستای اطلاع از آخرین وضعیت جاده‌های استان تهران از نظر کیفیت و ترافیک راه‌ها، راهداری در جاده‌های‌ استان تهران و نحوه نگهداری راه‌ها در این استان پرتردد از نظر ترافیک خودرویی، به سراغ مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ا‌ی استان تهران رفتیم و با وی گفت‌و‌گویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.





حیدر نوروزی می‌گوید ‌اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ا‌ی استان تهران در 2 مقوله «راهداری و نگهداری راه‌ها» و «حمل ‌و نقل» مسئولیت دارد؛ در استان تهران چهار پایانه مسافری داریم که شامل پایانه جنوب، پایانه غرب، پایانه شرق و پایانه بیهقی است، در 6 ماه اخیر در حوزه رعایت پروتکل‌های بهداشتی و جابه‌جایی مسافر به صورت جدی نظارت بر رفتار رانندگان، ناوگان و پایانه‌ها انجام شد و شهرداری‌ نیز در این باره همکاری مناسبی داشت، رعایت پروتکل‌های بهداشتی در درون ناوگان، ضد عفونی داخل ناوگان حمل‌ونقل عمومی بین شهری و توزیع لوازم بهداشتی در اتوبوس‌ها انجام شد که حدود 30 میلیارد ریال در این حوزه هزینه کردیم.

* افتتاح آزادراه کنارگذر جنوبی تهران تا پایان امسال

فارس: در استان تهران یکی از‌ اصلی‌ترین پروژه‌های عمرانی جاده‌ای کشور که همان آزادراه کنارگذر جنوبی تهران است، توسط قرارگاه خاتم در حال اجرا است، تأثیر تکمیل این آزادراه که‌ به تازگی به «آزادراه غدیر» تغییر نام یافته است، در کاهش ترافیک محورهای استان تهران چیست؟

نوروزی: این آزادراه که با مشارکت 70 درصدی بخش خصوصی و 30 درصدی دولت در حال احداث است، از آبیک قزوین شروع می‌شود و از جنوب شهرهای غربی استان تهران و جنوب فرودگاه امام خمینی (ره) می‌گذرد، سپس آزادراه تهران - ساوه و محور قدیم تهران - قم را قطع می‌کند و به محور قم - گرمسار متصل می‌شود.

با تکمیل کنارگذر جنوبی تهران به عنوان کمربند سوم تهران، تحولات بسیاری در حمل‌ونقل استان تهران و کاهش ترافیک پایتخت رخ می‌دهد، این مسیر آزادراهی بار ترافیکی شرق کشور را به غرب متصل می‌کند و بار ترافیکی غرب کشور نظیر ارومیه، زنجان، قزوین، رشت و البرز را به شرق وصل می‌کند و عملاً ترافیک اتوبان آزادگان را کاهش می‌دهد.

‌این آزادراه‌ بدون رمپ و لوپ 158 کیلومتر و با احتساب رمپ و لوپ 200 کیلومتر طول دارد، مجری پروژه قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا است که در چهار قطعه آزادراه را ساخته است و پروژه تا پایان امسال تکمیل می‌شود.

* کاهش ترافیک صبحگاهی کرج-تهران و عصرگاهی تهران-کرج با تکمیل ادامه بزرگراه همت

فارس: تأثیر اجرایی چنین پروژه‌های آزادراهی در کاهش بار ترافیکی استان تهران چیست؟

نوروزی: با تکمیل آزادراه تهران - شمال در منطقه یک، تغییرات خوبی در کاهش ترافیک جاده چالوس و مسیرهای شمال رخ داده است، این آزادراه چهار منطقه دارد که مناطق یک و چهار آن تکمیل شده است، منطقه یک در ادامه بزرگراه همت بعد از تقاطع آزادگان شروع می‌شود و تا شهرستانک ادامه دارد، این آزادراه موجب کاهش ترافیک و افزایش رضایت مسافران خصوصاً در سفرهای برگشت که پیک ترافیک سنگین‌تر است، شده است.

پروژه ادامه بزرگراه همت تهران تا تونل بیلقان در استان البرز و ابتدای محور کندوان هم تکمیل شد، این خط آزادراهی ترافیک صبحگاهی کرج - تهران و عصرگاهی تهران - کرج را کاهش داده است.

‌در استان تهران حجم ترافیک به سمت استان‌های همسایه بسیار بالا است و تردد در محورهای استان به همین دلیل زیاد است، محورهایی نظیر هراز، تهران - فیروزکوه، تهران - مشهد، تهران - قم، تهران - ساوه، تهران - کرج مسیرهایی هستند که حتی در روزهای معمولی هم پیک ترافیک سنگین دارند که با توسعه این آزادراه‌ها، بار ترافیکی کاهش می یابد.

البته مرکز مدیریت راه‌های استان تهران به صورت 24 ساعته آماده پاسخگویی به کاربران جاده درباره ترافیک راه‌ها است و شماره تلفن 77909080 و سامانه 141 آماده پاسخگویی به مسافران درباره آخرین وضعیت ترافیکی و جوی راه‌هایی استان تهران است.

* بودجه نگهداری راه‌ها خیلی کم است و کفاف نگهداری کامل راه‌ها را نمی‌دهد

فارس: معمولا در کشور ما بودجه نگهداری راه‌ها بسیار کمتر از نیاز جاده‌های کشور است، در استان تهران‌ بودجه نگهداری راه‌ها چه میزان کمتر از نیاز سالانه شما است و از چه محل تأمین می‌شود؟

نوروزی: زیرساخت‌های حمل‌ونقلی در استان تهران بسیار مطلوب است، ‌نگهداری راه‌ها باید به صورت دائم انجام شود؛ ببینید «راهداری مجموعه عملیات روی راه‌ها است تا وضعیت راه به همین منوال حفظ شود».

‌بودجه نگهداری راه‌ها از محل اعتبارات استانی و اعتبارات ملی تأمین می‌شود، البته بودجه نگهداری راه‌ها خیلی کم است و کفاف نگهداری کامل راه‌ها را نمی‌دهد، اجازه دهید رقمی اعلام نکنیم اما خیلی کم است.

‌با توجه به بودجه‌ای که اختصاص می‌یابد نیاز ما 2 برابر بودجه است، ‌فقط هر یک متر خط‌کشی جاده 10 هزار تومان هزینه دارد، برای خط‌کشی جاده‌ها رنگ و ماده‌ای خاص که در شب تابناک می‌شود، نیاز داریم که قیمت بالایی دارد، حال تصور کنید یک آزادراه 100 کیلومتری با 3 باند رفت و برگشت 8 مسیر خط‌کشی به طول هر کدام 100 کیلومتر نیاز دارد و درواقع یک آزادراه 100 کیلومتری 800 کیلومتر خط‌کشی نیاز دارد.

* نصب دوربین‌ با اعتبار 6.8 میلیارد تومان‌

فارس: یکی از مشکلات راننده‌های در پایانه بار تهران (پایانه اکبرآباد)، کمبود محل پارک بود، البته پایانه بار مشکلات زیادی داشت که امیدواریم به تدریج رفع شود، در راستای بهتر شدن خدمات به راننده‌ها در پایانه بار تهران، چه مواردی در دستور کار دارید؟

نوروزی:‌ بله، در بحث حمل کالا پیش از این پایانه اکبرآباد مشکلاتی داشت، با اعتبار 20 میلیارد تومانی اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان تهران برخی مشکلات رانندگان حل شد، باید پارکینگ در پایانه بار احداث می‌شد که این هم انجام شد، همچنین ضرورت داشت در پایانه اکبرآباد کنترل ناوگان انجام می‌شد که نصب دوربین‌ها در این پایانه با اعتبار 6.8 میلیارد تومان انجام شد.

* 70 شرکت وارد شهرک حمل و نقل شده‌اند

فارس: آخرین وضعیت شهرک حمل و نقل که حدود 2 سال پیش با حضور وزیر راه و شهرسازی افتتاح شد، چیست؟ شرکت‌ها به این شهرک منتقل شده‌اند؟

نوروزی: شهرک حمل‌ونقل نیز ساماندهی شده است، با همکاری انجمن‌ها و اصناف حمل‌ونقل در کیلومتر 5 محور قدیم تهران - قم پس از کهریزک، زمینی برای ساخت شهرک حمل‌ونقل اختصاص یافت و کار انجام شد.

موضوع انتقال شرکت‌های حمل‌ونقل برای این شهرک هم مسئله‌ای بود ضمن آنکه دسترسی به این شهرک مشکلاتی داشت، در این راستا تقاطع غیرهمسطح برای دسترسی به شهرک حمل‌ونقل با اعتبارات دولتی ساخته شد، حدود 70 شرکت کار خود را در شهرک حمل‌ونقل آغاز کرده‌اند و به زودی تعداد این شرکت‌ها افزایش می‌یابد.

* ارتقاء نظارت‌ها بر مجتمع‌های خدماتی رفاهی در ایام کرونا

فارس: جاده‌های استان تهران از نظر پرترافیک بودن، موقعیت مناسب و جذابی برای سرمایه‌گذاران مجتمع‌های خدماتی-رفاهی جاده‌ای دارد و احتمالا بیشترین مجتمع‌های خدماتی-رفاهی در جاده‌های استان تهران قرار دارد، در این استان چند مجتمع خدماتی-رفاهی داریم و نظارت‌ها چگونه است؟

نوروزی: مجتمع‌‌های خدماتی-رفاهی در کاهش خستگی راننده و ارائه خدمات مناسب به مسافران جاده‌ای مثمر ثمر است، کلا ‌ایجاد مجتمع‌های خدماتی بین راهی در راستای تمرکز واحدهای خدماتی در جاده‌ها و ممانعت از پراکندگی آنها، ارائه خدمات مناسب به مسافران، تسهیل دسترسی کاربران جاده ‌به خدمات مورد نیاز و کاهش سوانح رانندگی به دلیل امکان استراحت و تغییر روحیه راننده و ارتقاء ضریب ایمنی جاده‌ها و سفر است.

در جاده‌های استان تهران بیش از 43 مجمتع خدماتی-رفاهی بین راهی داریم، ‌استان تهران بیشترین تعداد مجتمع‌های خدماتی-رفاهی ‌در سطح کشور دارد در این‌باره تلاش شده است ‌نظارت دقیق و منظم انجام شود؛ معتقد هستیم سطح سرویس و خدمات مجتمع‌های‌ خدماتی-رفاهی باید متناسب با انتظارات مردم به روز شود؛ در دوران شیوع کرونا نظارت بر این مجتمع‌ها دقیق‌تر شده است تا مسافران در سفر با مشکل مواجه نشوند.

* ورود 30 دستگاه ادوات راهداری به تجهیزات راهداری استان تهران با اعتبار 500 میلیارد ریال

فارس: محو‌رهای استان تهران یکی از پرترددترین جاده‌های کشور است، در ایام فصول سرد هم به دلیل وضعیت جغرافیایی استان تهران، برخی محورها خصوصا در ایام پربارش، از نظر راهداری زمستانی نیازمند تجهیزات مناسب است، درباره آخرین وضعیت تجهیزات راهداری در جاده‌های استان تهران، بهسازی و نوسازی تجهیزات راهداری و ورود ناوگان و ادوات جدید ‌‌چه مطالب‌ قابل ذکری دارید؟

نوروزی: در استان تهران تعداد 20 راهدارخانه داریم، بیش از 200 دستگاه‌ انواع ماشین‌آلات راهداری، گریدر، بولدزر، نمک‌پاش و غیره در راهدارخانه‌ای استان تهران وجود دارد، در سه سال اخیر 30 دستگاه انواع ادوات راهداری به تجهیزات راهداری استان تهران اضافه شده است، 65 دستگاه مکانیزه نمک‌پاش داریم و برای این 30 دستگاه، 50 میلیارد تومان هزینه شده است که در این باره می‌توان به اعتبار 8 میلیارد تومانی برای خرید بیل مکانیکی‌ها و 12 میلیارد تومانی برای خرید نمک‌پاش‌های مکانیز، گریدر، لودر و جارو اشاره کرد.

* 70 د‌ستگاه دوربین ثبت تخلفات سرعت در جاده‌های استان تهران فعال است

فارس: چند سالی است سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای موضوع نصب دوربین‌‌های هوشمند ثبت تخلفات رانندگی را در دستور کار قرار داده است، در حال حاضر چه تعداد از این دوربین‌ها در جاده‌های استان تهران فعال است؟

نوروزی: این پروژه به صورت ملی توسط سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای دنبال می‌شود و به صورت متمرکز کار در ستاد در حال انجام است، حدود 1500 دستگاه دوربین هوشمند ثبت تخلف سرعت در سطح جاده‌های کشور وجود دارد که 70 دستگاه آن مربوط به جاده‌های استان تهران و در جاده‌ها فعال است.







* تلفات سوانح رانندگی برون شهری در استان تهران یک‌سوم درون‌شهری است

فارس: در استان تهران به دلیل تردد پرحجم خودرو در جاده‌ها آمار سوانح رانندگی نیز باید متفاوت باشد، آخرین وضعیت محورهای مواصلاتی استان تهران از نظر تصادفات رانندگی را تشریح کنید.

نوروزی: ببینید، «خطای انسانی»، «جاده»، «خودرو»، «شرایط محیطی و جوی» و «‌قوانین و مقررات» پنج عامل تأثیرگذار در سوانح معرفی شده‌اند که 3 عامل اول (خطای انسانی، جاده و خودرو) بیشترین تأثیر را در بروز تصادفات رانندگی دارند و براساس اعلام پلیس‌راه بیش از 75 درصد عامل وقوع تصادفات رانندگی، خطای انسانی است.

نتیجه بروز تصادف «خسارات»، «‌جرح و مصدومیت» و «فوت» است، سرعت بالا یکی از عوامل اصلی بروز سوانح رانندگی است و در سرعت‌های زیاد امکان وقوع مصدومیت سخت و فوت بسیار بیشتر است، در این راستا هیچ چاره‌ای نداریم به جز اینکه به قوانین راهنمایی و رانندگی احترام بگذاریم؛ در آزادراه‌ها حداکثر سرعت 120 کیلومتر بر ساعت، در بزرگراه‌ها 110 کیلومتر در راه‌های اصلی 90 کیلومتر، در راه‌های فرعی 60 کیلومتر و راه‌های روستایی 50 کیلومتر بر ساعت است، نباید از این سرعت‌های مجاز اعلام شده عبور کنیم، وقتی در محور روستایی تأکید شده است که سرعت نباید بیش از 50 کیلومتر بر ساعت باشد باید توجه کرد در حالیکه عده‌ای بدون توجه به تعیین رقم حداکثر سرعت در محورهای روستایی با سرعت بالا حرکت می‌کنند که به بروز حادثه می‌انجامد، در محور روستایی قوسِ محور براساس یک سرعت مشخص تعیین شده است و وقتی در یک قوس که حداکثر سرعت نباید بیش از 20 کیلومتر باشد با سرعت 70 کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کنید، قطعاً حادثه رخ می‌دهد.

ما در کشور سالانه حدود 18 هزار نفر فوتی به دلیل وقوع سوانح رانندگی داریم و این رقم بالایی است، وقتی یک هواپیما با 150 نفر مسافر سقوط می‌کند، بازتاب خبری بسیار بالایی دارد در حالی که در کشور ما به صورت متوسط روزانه 50 نفر اثر سوانح رانندگی جان می‌بازند، باید به این موضوع توجه کنیم که تابلوها و علائم راهنمایی و رانندگی زبان گویای راه‌ها هستند.

استان تهران از نظر تصادفات فوتی، جرحی و خساراتی نسبت به دیگر استان‌‌های کشور تفاوت‌هایی دارد، در استان‌های دیگر جان باخته‌های سوانح رانندگی برون‌شهری چهار برابر جان باخته‌های سوانح رانندگی درون‌‌شهری است، یعنی نسبت تلفات تصادفات درون‌شهری به برون‌شهری یک به چهار است، اما در استان تهران جان باختگان سوانح رانندگی برون‌شهری کمتر از درون‌شهری است و یک سوم آمار درون‌شهری است.

فارس: در برخی سال‌ها شاهد افزایش آمار تصادفات و تلفات ‌سوانح رانندگی در محورهای روستایی هستیم، در محورهای روستایی استان تهران با توجه به پرتردد بودن و آسفالت بودن اغلب جاده‌‌های روستایی، این آمار چگونه است؟

نوروزی: بله، ‌‌در استان تهران محورهای روستایی با دیگر استان‌های کشور تفاوت زیادی دارد زیرا بار ترافیکی سنگینی بر روی محورهای روستایی وجود دارد، یک محور روستایی در استان تهران ممکن است به اندازه یک محور بزرگراهی در یکی از استان‌های دیگر بار ترافیکی داشته باشد اما با این حال در آمار تلفات سوانح رانندگی روستایی افزایشی نداشته‌ایم.

* برگزاری کارگاهی با محوریت حضور موثر راهداران در مواقع بحران

فارس: و در پایان اگر موضوعی از نظر شما ‌ناگفته مانده است، بفرمایید‌.

نوروزی: ‌مردم باید به فرهنگ رانندگی بالایی دست پیدا کنند، به شخصه بارها در ایام زمستان و روزهای پربارش در همین محورهای تهران-شمال با راننده‌هایی مواجه شده‌ام که نه تنها زنجیرچرخ ندارند بلکه کمترین تجهیزات زمستانی و لباس گرم و غیره را با خود به همراه ندارند و فقط تصمیم گرفته‌اند به شمال سفر کنند بدون هیچ امکاناتی؛ ‌این ضروری است که حتماً رانندگان در محورهای برف‌خیز تجهیزات زمستانی، زنجیر چرخ، لباس گرم و غذای کافی به همراه داشته باشند.

‌وقتی که می‌گوییم در روزهای برفی مردم باید حتماً در یک لاین جاده حرکت کنند و از آن لاین خارج نشوند به دلیل آن است که خودروهای امدادی بتوانند به سرعت جلو رفته و مسیر را برای عبور باز کنند اما متأسفانه همیشه و در ایام برفی، همه باند‌های یک جاده توسط خودروهای عبوری زیر بار ترافیک می‌رود و با زمین‌گیر شدن یک خودرو همه خودروها پشت‌سر آنها معطل می‌مانند در حالیکه اگر یک لاین باز باشد خودروهای امدادی می‌توانند خود را به جلو رسانده و با برف‌روبی مسیر را باز کنند.

البته اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ی استان تهران، در راستای فرهنگ‌سازی در زمینه کاهش سوانح رانندگی و ارتقاء ایمنی در جاده‌ها گام‌هایی برداشته است و برنامه‌ریزی ‌هایی مدنظر دارد، معتقد هستیم تعامل دستگاه‌های فعال در حوزه حمل و نقل جاد‌ه‌ای و ارائه‌ نظرات کاربردی و عملیاتی و برگزاری جلسات تحلیلی، از ضروریات برای کنترل حجم تصادفات است.

به تازگی در این‌باره کارگاهی با محوریت حضور موثر راهداران در مواقع بحران، دستاوردهای علمی در مورد ایمنی راه‌ها و نقش تاثیرگذار علائم و خط‌کشی سطح راه‌ها در کاهش سوانح رانندگی برگزار کرده‌ایم.

البته رسانه‌ها در این عرصه می‌توانند همکاری مناسبی با راهداری داشته باشند و در فرهنگ‌سازی رانندگی نیز مؤثر باشند.
فارس

۱۳۹۹/۵/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...