نسخه چاپی

ضریب چاقی در نوجوانان ایرانی نگران‌ كننده است

كارشناس‌ارشد دانشگاه علوم پزشكی مشهد گفت: روند رو به رشد چاقی سنین نوجوانی در كشورهای در حال توسعه از جمله ایران نگران كننده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، خدیجه عزتی‌رستگار در همایش ملی پژوهش در توسعه سلامت در بیرجند با اشاره به مهم بودن بحث گروهی در بهداشت و سلامت گفت: باید قدرت برنامه‌های آموزش بهداشت برای تغییر رفتار را با استفاده از روش بحث گروهی توسعه داد.

وی در توضیح تحقیق خود ادامه داد: این مطالعه به تبیین پدیده چاقی و عوامل موثر بر آن از دیدگاه دختران نوجوان شهرستان همدان پرداخته است.

عزتی‌رستگار با اشاره به معضل شدن چاقی در جوامع مختلف تصریح کرد: روند رو به رشد چاقی سنین نوجوانی در کشورهای در حال توسعه از جمله ایران نگران کننده است و مهم‌ترین راه برای پیشگیری و کنترل آن شناخت زمینه و عوامل مؤثر در چاقی است.

*نوجوانان از وضع فعلی ناراضی هستند

کارشناس‌ارشد دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به روش تحقیقی خویش ابراز داشت: این مطالعه از نوع کیفی بوده و جمع‌آوری داده‌ها از طریق برگزاری 10 بحث گروهی متمرکز با 32 دختر 12 تا 16 ساله که مشکل چاقی داشتند، انجام شد.

عزتی‌رستگار ادامه داد: همه بحث‌های گروهی ضبط و بلافاصله پس از اتمام آنها تجزیه و تحلیل و دسته‌بندی شدند.

وی سپس به تشریح یافته‌های این پژوهش پرداخت و گفت: یافته‌ها نشان داد که نوجوانان از وضع فعلی ناراضی بوده، به برخی گروه‌های غذایی و فعالیت‌های بدنی نگرش مثبت داشته ولی انگیزه و خود کارآمدی کافی برای کنترل مشکل را نداشتند.

*هم‌سالان عامل تقویت‌ کننده چاقی در بین نوجوانان است

کارشناس‌ارشد دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اظهار نظرات دختران چاق نوجوان گفت: اغلب آنان به نقش تلویزیون و دسترسی به مواد غذایی کم‌ارزش اشاره ‌کردند.

عزتی‌رستگار ادامه داد: آنها نقش افراد باتجربه و آگاه در مقوله‌ کنترل وزن و هم‌سالان به عنوان عامل تقویت‌ کننده را مؤثر دانستند.

وی در نتیجه‌گیری این تحقیق گفت: طبق این تحقیق متوجه شدیم که می‌توان قدرت برنامه‌های آموزش بهداشت برای تغییر رفتار و ارتقای سلامت را با استفاده از روش بحث گروهی توسعه داد.

عزتی‌رستگار افزود: یافته‌های این مطالعه می‌تواند در زمینه‌ طراحی مداخله‌های اصلاح شیوه‌ زندگی و پیشگیری از چاقی در سنین نوجوانی مؤثر باشد.

۱۳۹۰/۱۲/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...