نسخه چاپی

معامله‌ای می‌كنیم كه نه‌سیخ‌ بسوزدنه كباب!

رئیس جمهوری افغانستان تلویحا گفته كه در مذاكرات مربوط به موافقتنامه‌ امنیتی بر سر مسایل "حساس" با آمریكا، دولتش انعطاف پذیر خواهد بود.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، حامد کرزای، رئیس جمهور افغانستان که در نمایشگاه سراسری صنایع ملی افغانستان صحبت می‌کرد گفت که در جریان مذاکرات با آمریکا "صد درصد" بر منافع افغانستان اصرار خواهد داشت.

کرزای گفت: "به همراهی آمریکایی‌ها و غربی‌ها هم یک نوع معامله می‌کنیم که نه سیخ بسوزد و نه کباب. هم منفعت ما را آنها قبول کنند و هم جاییکه آنها بسیار حساس هستند، ما دست نزنیم."

هرچند کرزای جزییات بیشتری در مورد این مسایل حساس جزییات ارائه نکرد اما یکی از حساس‌ترین موضوعات مربوط به مذاکرات بر سر موافقتنامه امنیتی، مصونیت سربازان آمریکایی در افغانستان است.

دولت آمریکا در هر کشوری که حضور نظامی دارد، نیروهایش از مصونیت قضائی در آن کشور برخوردار‌اند.

عدم توافق بر سر این مسئله در عراق موجب شد که آمریکایی‌ها تمامی نیروهای خود را از آن کشور خارج کنند.

اما کرزای ایالات متحده را متهم کرد که می‌خواهد با استفاده از پیشگویی‌های رسانه‌های غربی در مورد افغانستان بعد از ۲۰۱۴، بر دولت افغانستان فشار آورد تا "به درخواست‌های آمریکا تسلیم شود."

به گزارش بی.بی.سی مذاکرات بر سر موافقتنامه امنیتی میان آمریکا و افغانستان ۱۰ روز پیش آغاز شد و پیش‌بینی شده که این مذاکرات یک سال را در برخواهد گرفت.

کرزای در نمایشگاه صنایع ملی افغانستان هم‌چنین گفت که افغانستان به سوی پیشرفت و ترقی در حرکت است.

وی از همه افغانها خواست تا از تولیدات داخلی افغانستان استفاده کنند و از وزیران دولت خواست تا زمینه را برای تقویت تولیدات داخلی فراهم کنند.

۱۳۹۱/۹/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...