نسخه چاپی

حسن لاسجردی در گفتگو با نما:

خیال خام فرانسه برای استعمار دو باره لبنان / شكست جبهه مقاومت؛ هدف آمریكا و اسرائیل است

عکس خبري -خيال خام فرانسه براي استعمار دو باره لبنان  / شکست جبهه مقاومت؛ هدف آمريکا و اسرائيل است

فرانسوی‌ها تصور می‌كنند، چون در گذشته در لبنان حضور داشتند و قیمومیت این كشور را به دست گرفته بودند و در تقسیمات جهان آن روز لبنان را مستعمره خود می‌دانستند، امروز هم بایستی بیروت را مدیریت كنند. از این‌رو مكرون بعد از انفجار وارد این شهر شد و گفت اگر دولت لبنان نتواند اوضاع را مدیریت كند خودم مستقیماً ورود می‌كنم.

حسن لاسجردی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی پیرامون مسائل لبنان به خبرنگار نما گفت: از یکی دو سال گذشته مشکلات اقتصادی در لبنان مطرح شد. امریکایی‌ها در 28 خرداد سال 1399 (17 ژوئن سال 2020) قانون سزار را تصویب کردند و اعتبار این قانون چهار ساله است. در کنار اینها تهدیدات اسرائیل هم وجود دارد. به نظر می‌رسد برنامه نظام سلطه این است که کشورهای منطقه را در تحریم اقتصادی و تنگناهای تجاری ـ مالی قرار دهد. این کار در ایران، عراق، سوریه و لبنان در حال انجام است.
وی افزود: در حال حاضر کلاً کشورهایی که در حوزه مقاومت فعالیت می‌کنند از طرف قدرت‌های بزرگ در فشار و تنگنای مالی، تجاری و روابط اقتصادی قرار گرفته‌اند.
این عضو شورای مرکزی در خصوص لبنان گفت: در لبنان کشورهایی که به‌نوعی بازیگری می‌کنند مثل امریکا، فرانسه و عربستان می‌کوشند با فشار اقتصادی بر این کشور دولت لبنان را از مسیر فعالیت خود خارج کنند و در عین حال شرایط جامعه را دچار انحراف و چالش کنند و تغییرات مورد نظرشان را در جامعه لبنان اعمال کنند.
وی مطرح کرد: آنچه از شرایط فعلی لبنان درک می‌کنیم این است که در حال حاضر این کشور از چند مسیر تحت فشار است. یکی از جانب نیروهای داخلی با تظاهرات و ریختن به خیابان‌ها و تهدیدات از طرف گروه‌های سیاسی برای از کار انداختن دولت و خارج کردن افراد خودشان از دولت و به‌نوعی سقوط دولت است.
لاسجردی اهرم دیگر فشار به لبنان را کشورهای منطقه به جهت تهدیدات و یارکشی‌ها و تأثیراتی که بر داخل لبنان دارند دانست.
وی از دیگر عوامل خارجی را فشارهای قدرت‌های بزرگ نظیر امریکا مطرح کرد و گفت: یکی از حربه‌های امریکا برای در تنگنا قرار دادن لبنان قانون سزار و تهدیدات اقتصادی علیه این کشور است.
این عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی با اشاره به نگاه استعماری فرانسه به لبنان اظهار کرد: فرانسوی‌ها تصور می‌کنند، چون در گذشته در لبنان حضور داشتند و قیمومیت این کشور را به دست گرفته بودند و در تقسیمات جهان آن روز لبنان را مستعمره خود می‌دانستند، امروز هم بایستی بیروت را مدیریت کنند. از این‌رو مکرون بعد از انفجار وارد این شهر شد و گفت اگر دولت لبنان نتواند اوضاع را مدیریت کند خودم مستقیماً ورود می‌کنم.

وی خاطرنشان کرد: همه اینها نشان می‌دهد در حال حاضر دولت و شرایط داخلی لبنان از روش‌ها و جهات مختلف تحت فشار است تا از مسیر خودش که ثبات و امکان زندگی جاری و ساری در این کشور است خارج شود.

لاسجردی پیرامون آینده لبنان گفت: فکر می‌کنم این کشور روزهای پر التهابی را پشت سر خواهد گذاشت، چون این فشارها، نزاع‌ها و جنگ‌هایی که عرض کردم ادامه دارند. انفجار در لبنان سبب می‌شود عمق فاجعه در این کشور بیشتر شود و دولت، گروه‌های سیاسی و اقتصاد لبنان به اغما برود. از طرف دیگر از نظر زمانی طول می‌کشد لبنانی‌ها بتوانند خودشان را جمع و جور کنند و به زندگی عادی‌شان برگردند.

وی در پایان علت این موضوع را که بازگشت لبنان به شرایط عادی زمان‌بر خواهد بود، گفت: حجم خسارات ناشی از انفجار بالا بوده است. در جامعه‌ای مانند لبنان که فاقد عناصر اقتصادی خیلی مهم است کرونا و شرایط اقتصادی فعلی صنایع و تولید این کشور را به نقطه کور رسانده است. از طرفی دعواهای داخلی باعث می‌شوند جامعه نای حرکت و تحرک نداشته باشد. همه اینها سبب می‌شوند جامعه لبنان در تنگنای بیشتری قرار بگیرد و روزهای آینده روزهای سختی برای این کشور خواهد بود.

۱۳۹۹/۵/۲۶

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...